Avansert søk


OCBL CUP - Nordmenn og dansker til semifinalen!


I OCBL OCTOBER CUP ble kvartfinalene spilt torsdag. Lag LEVINE (Meckstroth, Rodwell, Levine, Wold, Helgemo, Helness og Molberg) tok ledelsen med 31 IMP etter første sett av tre (3 x 16 spill) mot lag DONNER.

Andre sett gikk med noen få IMP i favør DONNER, men i tredje sett hadde LEVINE full kontroll og vant kampen med 61 IMP.

I kvartfinalen møter de det franske laget FRANCE SUD. (uoffisielt, de vant nettopp med kun 3 IMP)

DANMARK har med et lag i denne turneringen, og danskene har gjort det skarpt. De vant sin kvalifiseringsgruppe, og vant også i kvartfinalen. I semifinalen fredag møter de det råsterke lag NICKELL (USA).

Jeg håper selvsagt på at det blir lag LEVINE mot våre danske venner i finalen på lørdag, men det mest vanlige tipset vil vel være at det blir "drømmefinale" med NICKELL mot LEVINE.

Ett av lag LEVINE sine gevinstspill tidlig i kvartfinalen var ganske spennende fordi Helgemo-Helness egentlig var nokså høyt. Ville du likt å spille slem her?

Motparten meldte ikke. Idet vest krevde til utgang (XY) etter østs gjenmelding 1 grand (1K-1S, 1NT) viste øst sparstøtte. Nå meldte vest 3 spar som en (liten) sleminvitt. De endte i 6 spar.

Slem er nok i hardeste laget når man ser begge hendene mot hverandre. Det skal dog lite endring til før det vil være en veldig god slem med samme styrke, eller faktisk kanskje med noen færre HP til sammen. Ruter dame er for eksempel verdiløs i dette tilfellet uten at øst vet det.

Slik kortene er må trumffargen løses med en taper, men det er også en mulig kløvertaper. En kløver kan imidlertid kastes hos vest hvis hjerteren kan løses med tre stikk, og i hjerter er det er en finesse som kan tas begge veier.

Hvordan bør trumfen spilles?

Det er ofte fristende å slå esset med en slik kombinasjon. Hvis en honnør faller er alt greit, og hvis ikke må det sitte 2-2. Det er imidlertid noe bedre å ta dobbelfinessen, dvs. liten til tieren først. Senere bør det spilles liten til knekten hvis den første finessen ryker. Da får en med seg K-Q-x or K-Q-x-x foran, og det tapes med den måten å spille fargen på bare hvis det sitter eksakt K-Q dobbel bak.

Dette er imidlertid kun fargen isolert sett, og det kan være faktorer som gjør at det blir bedre å spille esset først. Uten informasjon som tilsier det, eller et utspill som gjør det farlig å slippe dem inn i første trumfrunde (og en har overganger osv.) gir dobbelfinessen best sjanse.

Tor Helness (vest) fikk hjerter 2 ut mot 6 spar. Så han fikk det nødvendige ekstra hjerterstikket med det samme. Alt avhang av trumfen, og spar ble spilt til liten og tieren. Da var det tolv enkle stikk, +1430.

Ved det andre bordet stoppet Ø/V i 4 spar. I den kontrakten var det ikke så interessant, og spillefører fikk en kløvertaper og to trumftapere, +620 til DONNER. Dermed ga spillet 13 IMP til lag LEVINE.

Koronaavlysning

Resten av klubbkveldene i November avlyses på grunn av Koronasituasjonen.

Vi håper å kunne starte opp igjen 1.desember, men situasjonen er fortsatt uavklart.

Følg med på klubbens hjemmeside for nærmere oppdatering.

 

God norsk innsats i internasjonal dameturnering


YOUNG CHELSEA BRIDGE CLUB (London) har arrangert sin internasjonale dameturnering online. Det var med 32 lag, og noen norske spillere deltok. Best av de gjorde lag HEL med Tonje Brogeland, Lisbeth Glærum, Torild Heskje og Tove Haugen som kapret 3.plassen rett foran et engelsk/svensk/norsk lag som Sølvi Remen var med på.

Et italiensk lag vant foran Danmark.

Detaljert og god informasjon om denne turneringen finner du her.

Vi tar med et spill fra YC Women's Teams hvor Tove Haugen og Torild Heskje var blant veldig få som fant frem til storeslem. Hvordan ville du og din makker meldt?

Det norske paret havnet i 7 kløver som var nedlegg, spillet tok 1 sekund! Det står også i 7 grand, men å melde og vinne storeslem med 28 HP til sammen er som regel godt nok. Det var det i kampen, kun lilleslem ble meldt ved det andre bordet og 13 IMP inn. Av det 32 lagene kom kun tre Ø/V par i storeslem.

 

Sammenlagt etter 6 kvelder med 1 stryk

Sammenlagt etter 6 kvelder. Det ble litt vanskelig å regne sammenlagt pga. at mange har spilt med så mange forskjellige makkere. Men har prøvd etter beste evne. 

Her er link til hjemmesiden på Facebook: https://www.facebook.com/mostknektene 

 

 

Torsdag 24/9

Torsdag 1/10

Torsdag 8/10

Torsdag 15/10

Torsdag 22/10

Torsdag 29/10

Sum

Øyvind-Ole J

54,17

56

40

60 

71 

63,54 

304,71

Olav Arne- Øyvind

46,88

57

66

55 

35 

43,75 

268,63

Werner -Ole I

62,5

47

48

45 

46 

 53,13

256,68

Bjørn Sverre – Hans  

48,96

44

65

40 

 40

 56,25

254,21

Bjarne J- Olav

40

59

48

45 

 46

53,13 

251,13

Per Ivar - Yngve

62,50

40

40

50 

48 

43,75 

244,25

Kirstin- Gunnhild

45,83

40

45

40 

 40

47,92 

218,75

Torhild med makkere

40

47

48

 40

 40

40 

215

Ola og Turid

39,58

37

28

 40

 40

47,92 

204,5

 

 

Klubbkveld 17.11 blir på RealBridge

Vi spiller også denne tirsdagen klubbkveld på RealBridge. Lenke til innlogging finner du øverst på hjemmesida her, ta kontakt med Jo-Gaute eller Frank hvis du trenger mer hjelp for å logge inn.

Spillinga starter kl. 1830, men vær gjerne pålogga fra et kvarter før.

 

Resultater spillekveld 2010-10-29

Gratulerer til Øyvind Sørli og Olav Engen som vinnere av kveldens spilling.

RESULTATER

Smittevernsituasjonen

Denne smittevernregelen gjelder på Jevnaker fram til 9. desember:

Det er forbud mot mer enn 20 personer på private sammenkomster på offentlige steder og i leide lokaler.

For de som trenger fasitspill så har jeg stokket noen ekstra kasser samtidig som jeg har fått noen tilbake

Hvis koronasituasjonen har bedret seg innen 9. desember vil vi vurdere om vi skal arrangere en kveldsturnering med juleavslutning mandag den 14. desember.

Brandbu arrangerer BBO-spill på nettet på onsdager, kretsen har det samme tilbudet på tirsdager og torsdager.

Oppstart klubbspeling

 På grunn av situasjonen med covid 19 har styret bestemt at oppstart i klubben er utsett til januar 2021. Ny vurdering blir gjort i løpet av desember.

 

/ Styret

VI STARTER OPP KLUBBSPILLINGEN IGJEN PÅ BBO

 Vi starter opp klubbspillingen igjen på BBO i morgen tirsdag (den 17)

Det er Vicky som tar seg av dette, og DET ER KUN MEDLEMMER HOS OSS SOM KAN SPILLE.

Det vil koste 1BBS dolar, (det er 10 kr) og 40kr som en vipser til klubben eller betaler til konto.Da koster en klubbkveld 50 kr.

Det blir premie i form av gavekort til de 2 beste para

Til dere som ikke har BBO eller vet hvordan en kjøper BBS dolar så HJELPER jeg dere med det.

Stig.