Avansert søk


Nok en internasjonal lagturnering: EOPEN


EOPEN er en fin, internasjonal online lagturnering som Stefan Skorchev og Christoph Grosset står ansvarlige for. Det spilles med et divisjonssystem og kamper fra turneringen blir overført og kommentert av eksperter via TWITCH.

Alt om dette opplegget finner du her.

Resultatene i den turneringen som pågår akkurat nå finnes her.

Terje Lie, Jo Arne Ovesen, Ulf Tundal og Nils Kåre Kvangraven er med på et skotsk/amerikansk/norsk lag, "TEDDY BEARS". De har i novemberutgaven av EOPEN gjort det skarpt og leder sin pulje soleklart, og de er klare for sluttspill allerede før den siste kvalik-kampen.

Kvangaven har fortalt meg noen morsomme spill fra EOPEN NOVEMBER.

Her klaffet systemet godt for Tundal-Kvangraven. Deres 2 grandåpning viser nemlig begge minor, konstruktiv hånd. Dermed kunne syd sperre kraftig med det samme. Det er sannelig ikke lett når man må begynne å melde på femtrinnet!

Kanskje burde vest doblet, men da han sa 5 hjerter var Ø/V i trøbbel. Tundal var vel litt grådig da han doblet 5 hjerter, og det ville blitt bedre for Ø/V om de hadde "rømt" til 5 spar. Det er dog ikke så lett å gjøre det når man ikke vet hva makker har!

Den doblede kontrakten ble ikke særlig festlig. Det kom ruter ut til esset og kløveravkast fra vest. Spillefører førsøkte en trumf fra bordet, Tundal la damen, og esset vant stikket. Så spar fra topp, men Tundal kunne stjele den tredje, ta for trumfkongen og presse vests trumf med ruter. Spillefører fikk kun for trumfene sine, Tundal tok resten, +1100!

Ved det andre bordet gikk meldingene slik:

Der startet det lavt og behagelig, og Lie (vest) ble advart av syds 1 hjerteråpning. Men da N/S begynte å bevege seg farlig høyt våknet Lie og begynte å doble dem.

Spillefører kunne nok gjort det litt bedre i 5 ruter doblet enn han gjorde, for det endte med hele tre doblede og +800 til TEDDY BEARS som dermed vant hele 18 IMP på spillet.

Ville du åpnet med 1 hjerter som syd, eller ville du valgt en annen melding?

I en kamp åpnet syd med 4 hjerter! Vest kunne ikke doble da det ikke ville vært straff, og syd fikk spille 4 hjerter udoblet med fire sonebet. Minus 400 ga imidlertid 6 IMP inn da Ø/V ved det andre bordet meldte og vant 4 spar.

Igjen var Tundal-Kvangravens "begge minor" i bruk, faktisk både av nord og syd! Denne gangen var det den mer vanlig varianten hopp til 2 grand over motpartens majoråpning.

Noen doblet opplysende med nords kort. De måtte over 4 spar velge mellom å ta avgjørelsen selv å si 4 grand, eller doble. Doblinge etterfulgt av nok en dobling har ikke fortalte syd mye om hva slags kort nord har..

Kvangraven som brukte 2 grand først kunne doble 4 spar og hadde fortalt om alle minorkortene sine. Det ga syd godt grunnlag for å ta sin avgjørelse som ble 4 grand: velg minor. Ø/V burde nok vært med til 5 spar, men kanskje var det doblingen av 4 spar som skremte dem litt?

Det var ikke vanskelig å vinne 5 kløver. Kvangraven tok med seg en liten safevariant i ruter, liten mot Q-J fjerde i tilfelle en av dem har alle de fire uteværende ruterne.

Ved det andre bordet gikk meldingene slik:

Dette var veldig agressivt av syd (4 grand), og nord kan vel ikke lastes for at han meldte slem. 6 kløver kunne ikke vinnes, og spillefører gikk seg to bet, Ø/V +500. Det ga 15 IMP til TEDDY BEARS.

 

 

3.divisjon 2020-21

I ettermiddag avgjorde NBF Hordaland og NBF Sogn og Fjordane at 3.div vert avvikla  7. og 8.nov. som tidlegare planlagt.

Er no 12 lag i pulja. 6 lag frå krinsen vår skal spele på Skei, dei andre 6 laga i Bergen. (delt pulje) Det vert 5 kampar med 16 spel pr kamp og ein temmeleg romsleg tidsplan , dette med tanke på smittevernet.

I lokalet er det god plass, med stor avstand mellom borda, og krinsen, som arrangør, vil gjere sitt beste for at alle skal føle at det er trygt å spele

Nyttig info frå NBF, Desse råda som er gitt vil vi følgje.

Kampoppsett/resultat vil komme her når sida er oppdatert

Info: Brev til spillerene

 

PS! Krinsen tek sikte på og avvikle 4.divisjon på Skei, som planlagt. Med inntil 12 lag.

 

Arne Gabrielsen og Einar Olsen vant første spillekveld av førjulsturneringa 2020

Arne Gabrielsen (bildet) og Einar Olsen vant første spillekveld av førjulsturneringa som ble spilt på Myre 10.11.20. På plassene bak kom parene Åsen-Johnsen og Berg-Holen.

Helness -Helgemo til finale!


I den internasjonale online-lagturneringen OCBL OCTOBER CUP ble semifinalene avgjort fredag.

DANMARK møtte storlaget NICKELL i semifinalen og viste ikke overdreven respekt fra start. Danskene ledet med 16 IMP etter 16 spill (av 48) før NICKELL kom tilbake i andre sett, men DANMARK var fortsatt foran, dog med kun 1 IMP!

Utover i siste sett ble imidlertid NICKELL litt for sterke. Likevel, DANMARK har gjort en meget sterk innsats i denne kvalitetsturneringen hvor deendte helt på topp i kvalifiseringen!

I semifinalekampen FRANCE SUD mot LEVINE (Tor Helness-Geir Helgemo) startet sistnevnte lag forrykende og ledet med 59 IMP etter det første av tre sett (3 x 16). I andre sett slo det franske laget litt tilbake, men stillingen før de 16 siste spillene var at LEVINE var foran med 42 IMP.

Etter en god start i siste sett (se spillet) ble det nesten en formalitet selv om FRANCE SUD fikk til noen bra svingspill inn.

LEVINE blir å finne i finalen lørdag hvor de møter NICKELL – en «drømmefinale».

Vi kommer tilbake med de offisielle resultatene og flere spill i neste innlegg, men idet semifinalen er i ferd med å avsluttes tar vi med det et spill som fikk et meget spesielt resultat fra starten av semifinalen mellom LEVINE og FRANCE SYD.

Ville du likt å spille slemkontrakt med disse kortene, og hvis svaret er ja, hvilken slem?

Det er jo en rutertaper, så det må tippes korrekt på hvor hjerter dame er plassert. Det ser litt ut som om det ikke spiller særlig stor rolle om det er spar- eller hjerterkontrakt, eller kanskje er grandkontrakt bedre?

Mot Helgemo-Helness stoppet det franske N/S-paret i utgangen 4 spar. Syd åpnet med 1 spar, Helness (vest) hoppet innpå med 3 kløver som for dem viser ruter og hjerter (minst 5-5), og etter dobler fra nord (verdier) hoppet syd til 4 spar med pass rundt. Det er vel helt greit, og selvsagt ser det ut som en veldig trygg utgang når det jo er en ganske bra slem. Men utgang i spar var ikke tingen:

Helness (vest) spilte ut hjerter mot 4 spar, og Helgemo kunne trumfe. Tilbake kom ruter til esset, og mer hjerter ga øst for en trumf til. I det stikket spilte vest sin minste hjerter – Lavinthal – som indikerte at han ønsket seg kløver tilbake. Fortsatt hadde vest to inntak via to (!) kløverstjelinger, og dermed fikk forsvaret for alle seks trumfene sine pluss ruter ess - fire bet i 4 spar!

Ved det andre bordet meldte Meckstroth-Rodwell 6 grand etter en sterk 1 kløveråpning fra syd og naturlig, svakt innhopp 2 ruter fra vest. Da spillefører tippet hjerteren noterte han tretten stikk siden vest lå unna med esset i første ruterrunde, LEVINE +1020. Spillet ga hele 15 IMP inn for LEVINE.

Et ganske vanvittig resultat; ved det ene bordet går N/S fire bet i en tilsynelatende bombesikker utgang, ved det andre bordet blir det tretten stikk i slem i samme retning!

I den andre semifinalen ble det også sving i dette spillet. Marquardsen-Norris meldte og vant 6 grand for Danmark. Katz-Nickell var i 6 spar og gikk fem bet – 15 IMP!

Johnny Åsen og Fritz Johnsen vant 2. spillekveld av førjulsturneringa 2020.

Johnny Åsen og Fritz Johnsen (bildet) vant 2. spillekveld av førjulsturneringa 2020 i Myre bridgeklubb som ble spilt 17.11.20. På plassene bak kom parene Gustavsen-Pedersen og Høidahl-Johannessen.

Sammenlagt etter 2 av 4 spillekvelder leder Åsen-Johnsen foran parene Gabrielsen-Jakobsen og Gustavsen-Pedersen.

Påmelding til BBO klubbspilling

Vi er nå 20 spillere som vi spille på BBO plus 4 som er på vent. 

Da ser det ut til at vi kan ligge på 4-6 bord.

 For at vi skal få en oversikt over hvor mange som kommer til og spille, er det fint om dere melder der på via NBF( turneringoversikt)

Grunnen til det er at da kan en som ikke har makker se hvem som er ledig.

Dere må selvsakt melde dere på på nytt inne på BBO.(koster 1BBS)

Turneringen blir lagt ut for påmelding ca 45 min før start,( som er 18.30.)

Alle må være innlogget  og påmeldt minst 15 min før turneringen starter.

Grunnen til det er at turneringsleder får tid til og prøve og finne et par til,så vi slipper oversitt hvis det blir det.

NB: Etter at du er påmeldt må du ikke gå inn og spille andre turneringer.

Forbundet tar 16 kr pr spiller i servicavgift, vi har premier som i klubben til de to beste para, og vi betaler turneringslederen.

Da blir startkontigenten 50 kr som vipses til 535014 eller konto: 2655.07.20832

SJ

Bridgen i Skien starter opp igjen

Bridgens Hus i Skien åpner igjen Etter NBFs anbefaling har vi nå holdt stengt i to uker som et ledd i den nasjonale «dugnaden». KGB, Duestien og Skien BK har i dag vurdert åpning av klubbspillingen igjen. Vårt synspunkt er at vi fortsatt skal være ytterst varsomme. Vi har samme effektive smitteverntiltak som for eksempel fysioterapeuter og treningssentre – håndvask / spriting ved inngang, sprayflasker med såpevann og sprit overalt i lokalene og renhold av utstyr, bord og stoler etter hver runde. Klubbene er derfor enige om at det er forsvarlig å starte opp bridgen igjen – og fra mandag 30. november er klubbene i gang. Velkommen!

Aa - Livgård i sluttspill


I onlineturneringen MINOR ALT INVITATIONAL 4 vant lag FREDIN sin gruppe etter en storseier til slutt. På laget spiller norske Terje Aa-Allan Livgård sammen med svensken Peter Fredin og Alon Apteker fra Sør Afrika.

Dermed spiller de i skrivende stund kvartfinale mot lag DE MICHELIS som består av noen italienere og de svenske tvillingbrødrene Ola og Mikael Rimstedt.

I grunnspillet i denne turneringen merket jeg meg at Aa-Livgård traff godt på veldig mange slemavgjørelser. De meldte fine, spillbare slemmer, og unngitt slem når vinnersjanen var for lav (like viktig!).

I en av kampene mot slutten unngikk det norske paret en slem hvor åpneren hadde 18 poeng og viste 18-19 grand i andre melderunde. Svarhånden hadde 4-4-2-3 fordeling og 13 HP. Det er mange som blir litt for ivrig med den typen kort og går på mot slem. Aa-Livgård ga seg i 3 grand.

Slem er med den styrken og balanserte hender ofte avhengig av litt for mye, typisk et par finnesser av tre, eller en finesse pluss snill sits i en farge. Det var tre finesser, og to av dem røk. Siden motstanderlaget meldte slem og gikk bet ga det 11 IMP til FREDIN. Det var dog ikke så mange som meldte slem, men det er alltid noen når man har noe over 30 HP til sammen. Med balanserte hender er det imidlertid sjelden nok.

I samme kamp satt Aa-Livgård Ø/V i dette spillet:

Meldingene gikk slik:

Godt vurdert! 

Merk østs 5 grand som ble forklart som "Pick a slam" etter at øst hadde støttet kløveren allerede. At han ber makkeren velge slem da må bety noe sånt som honnør dobbel i spar, for bedre sparstøtte kan han ikke ha etter dette meldingsforløpet. Med den fine syvkortsfargen valgte da vest å si 6 spar.

Det er ingen tapere utenom kløveren. Med denne fargekombinasjonen er det en safevariant for å unngå et valg hvis en finesse tas først. Ryker den blir det et valg andre gangen om man skal toppe ut den andre honnøren eller ta en finesse til. For å unngå det valget kan esset spilles først. Deretter må det spilles kløver mot Q-10-9-x og alt er i orden om syd har minst to kløver. Og hvis nord har singel knekt eller konge, eller K-J dobbel unngås på den måten valget i andre kløverrunde.

Her kommer imidlertid hjerter ut og det blir litt ukomfortabelt med overganger til å utføre safevarianten hvis trumfen sitter 3-1.

Nordmannen vant greit 6 spar og lag FREDIN vant også her 11 IMP, denne gangen fordi motstanderlaget stoppet i utgang.

Nesten halvparten av Ø/V -parene stoppet i utgang i det spillet.

All informasjon, resultater og bulletiner fra denne turneringen finner du her.