Avansert søk


Årsmøtet er avholdt

I kveld 5. november ble det utsatte årsmøtet avholdt med 6 frammøtte medlemmer.

Formann ble valgt til ordstyrer og sekretær til referent. Inger ble valgt til å underskrive protokollen. Årsberetningen er sendt ut pr. mail til alle medlemmene og ble gjennomgått og godkjent uten kommentarer. Det samme gjelder regnskapet, som også ble vedtatt uten kommentarer. Forslag fra styret om mandat til å innlede forhandlinger om samspilling med Norrøna ble vedtatt. Når det gjelder valgene, måtte styret ordne den kabalen, da valgkomiteen ikke hadde kandidater. Det nye styret ble som følger: Formann Bjørn Sundeng (valgt for to år), nestformann Anniken Hansen (valgt for ett år), kasserer Kjell R. Aase (valgt for to år), sekretær Steinar Kristensen (valgt for ett år), styremedlem Inger M. Roset. Det lot seg ikke gjøre å fylle vervet som revisor, og styret har fått mandat til å få tak i en egnet kandidat i en av naboklubbene.

Desemberbridge

Finn og Reidar vant Romjulsbridge 30.des  Spillstensiler

Anne og Martin Ivar vant 1-kvelds 16.des  Spillstensiler

Øivind og Rune K vant 1-kvelds 9.des   Spillstensiler

Leif og Helge vant 1-kvelds 2.des  Spillstensiler 

Ikke spilling i Åsatun ut november

På bakgrunn av dagens endring i smittevernsregler, både fra regjering og lokalt i Bergen, finner styret det riktig å kansellere spilling i Åsatun, i første omgang ut november.

I denne perioden vil vi arrangere turneringer på BBO slik som i sommer. Dere finner oss under Competitive, All Tournaments og søk på vNBF1497.

Prisen vil være den samme som da, kr. 50,-, som vippses til 620057, Åsane Bridgeklubb eller til konto 1503.44.53168
I tillegg må man betale 1BB$ for at vi skal få lov til å sette opp turnering som ikke risikerer å bli avbrutt.

Vi starter opp spilling i Åsatun så snart det er mulig innenfor gjeldende restriksjoner.

Håper å "se" dere på BBO, det er viktig for klubbens økonomi 

Ny nyhetsartikkel

Siden vi ikke kan invitere dere til førjulsbridge i Bridgehuset med julegrøt og julebrus denne helgen, ønsker vi å invitere deg til å møtes på RealBridge. På RealBridge kan man se hverandre og snakke sammen samtidig som man spiller kort.  

Det du trenger å gjøre er å trykke på lenken (kommer snart) og du kommer til innloggingen. Skriv inn navn, ID nummer (hvis du har medlemsnummer) og gi tilgang kamera og mic. "LOGIN" 

Påmelding til SMS 91767829 eller pr. Facebooksiden til Trondheim ungdomsbridge. Ingen startavgift. Parturnering. 15 spill. Makkergaranti. Vel møtt!
 

3. kveld i høstturneringen

3. kveld i høstturneringen ble vunnet av Kjell Terje og Trond. De leder også høsturneringen så langt.

Resultater

POK har gått bort

Per Olav Kvåle - POK - gikk bort mandag 30.11. Han ble 90 år.
Per Olav var aktiv i Raumaknektene i mer enn 50 år.
Les mer ved å trykke på Artikkel

Korte teoriøkter og bridge på Real Bridge / BBO i november

På grunn av at koronasituasjonen velger vi å flytte ungdomsbridgen fra Bridgehuset onsdager kl. 18 til bridgetreff på Real Bridge eller BBO. Mer info kommer.

Hilsen styret i Trondheim Ungdomsbridgeklubb
 

Avlyst julebord og spilling

 

Med gjeldende regelverk for Nordre Follo, samt anbefalinger fra NBF, må vi dessverre avlyse både julebord og spilling nå i desember.

 

 

Forhåpentligvis kan vi starte opp igjen tidlig på nyåret.

 

For dem som ønsker å spille på nett så er det turneringer på BBO både tirsdag (Fredrikstad BK), torsdag (Sarpsborg BK),samt fredag og søndag i regi av NBF.


Med ønsker om en god jul, håper vi å snart

sees igjen rundt det grønne bord! 

KLUBBKVELD 3. DESEMBER 2020 - SEIER TIL ELLSETH - SØRENSEN

Det ble spilt vanlig klubbkveld og det møtte 9 par. Arne og Johnny vant med 64,6%, tett foran Johan og Svein N. på 2. plass med 63,9%. Siste par på pallen ble Ove og Egil med 55,6%. Se resultatene på hjemmesiden.

Vi gratulerer vinnerne!

Neste torsdag - 10. desember 2020 - ønsker vi velkommen til siste klubbkveld før jul.

MOTSPILL


Av og til går motspillet galt og det kan bli litt diskusjon rundt hvem som gjorde feil. Eller for å si det litt mer positivt, makkerparet diskuterer hvordan de kunne løst motspillet på en bedre måte.

Her er et eksempel på dette fra en lagturnering forleden. Ta østs plass og vurder denne situasjonen i motspill mot en utgang:

Blindemann

Som øst åpnet du med 1 ruter og hørte 1 hjerter fra syd. Vest doblet (firekorts spar), og nord meldte 2 ruter som viste en god løft i hjerter (cue raise). Du sa 3 ruter, syd meldte 3 hjerter, og nord la på til 4 hjerter.

Vest spiller ut ruter knekt til esset. I andre stikk forlanger spillefører spar 2 fra nord, og du stikker med esset. Så forsøkes en stor ruter. Spillefører følger farge og vest kaster en spar. Hva gjør du nå?

Selv spilte jeg enda en ruter i håp om at makker kunne ha en trumfbeholding som blir forfremmet. Det ble helt feil siden hele spillet så slik ut:

Spillefører stjal høyt i tredje ruterrunde og spilte en halvmeter med hjerter. Vest kommer under press og blir skviset sønder og sammen, men han hadde jo i vårt tilfelle allerede gitt opp en spar. Spillefører presset ut spar ess og hadde to sparstikk med nords J-8 som ga avkast for to kløver hos syd - ti stikk og en massiv +620 til notering.

Kontrakten betes enkelt om jeg skifter til kløver i fjerde stikk. Vi får i så fall to sparstikk, ett stikk i ruter og ett i kløver. Var det en motspillsfeil å ikke skifte til kløver?

Jeg tenkte det med det samme at det var det, men makker kom raskt på banen og sa "unnskyld".

Hvorfor det?

Øst kan ikke vite hva som er riktig her. En tredje ruterrunde godt være riktig motspill hvis vest har litt bedre hjerter. Men vest vet det er feil fordi han ikke har god nok trumf.

Vest kan dessuten telle fire motspillstikk med to i spar, ett i ruter, og han ser at han kan få godspilt ett stikk i kløver i tide. For å være på den sikre siden kan han trumfe øst sitt ruterstikk og plante kløver konge i disken. Da kan det aldri gå galt. 

Det bør imidlertid være nok om vest legger styrkekast i kløver. Det motspillet ville gitt bet selv om vest hadde hatt kun K-J i kløver, og noen ganger kan jo øst ha bare seks ruter også slik at det er enda ett stikk å hente i den fargen. Styrkekast i kløver bør være nok. Kommer det styrkekastet bør øst spille kløver.

Generelt: Man legger ikke styrke, samme hva man har i fargen, hvis man ønsker en annen farge spilt! I dette spillet legger ikke vest styrkekast i en farge hvis han ønsker seg mer ruter for å få trumfforfremmelse.

Det er den som i motspillet vet hva som er riktig som må forsøke å dirigere motspillet, og han andre må i slike tilfeller stole på det makkeren foreslår.