Avansert søk


MESTERTREFF - ONSDAG


Det deltok 70 par i onsdagens Mestertreff på RealBridge (online). SIGURD ØSTEBØVIK vant for andre gang denne uken, onsdag sammen med SIMON EILERAAS. De noterte 67,59%. På 2.plass kom RUNE LØVÅS-ØYSTEIN OLSTAD (61,34%) like foran paret på 3.plass som var ARILD RASMUSSEN-HILDE BJØRLO (61,27%).

Hele resultatlisten finner du her. Der kan en også se på de forskjellige makkerparenes lister, alle spillene og det er tilgang til en fil hvor spillet gang kan gås gjennom stikk for stikk. 

I turneringens siste spill handlet det om å finne slem, og å få den på rett hånd. Her er mine "spådommer" om spillet, sakset fra kommentarfilen som du kan finne her.

Etter den gjennomgangen kan vi se litt på hva som skjedde da spillet forekom.

//


Her vil øst raskt være i 4 hjerter mange steder, enkelte etter å ha meldt inn 4 hjerter direkte. Da havner mest sannsynlig N/S i 5 kløver hvor det pga. at nord blir spillefører er tolv sikre stikk. En spar kan etter å ha tatt ut trumfen kastes på den tredje ruterhonnøren. Hvis øst spiller ut hjerter konge mot nords kløverkontrakt kan det bli tretten stikk også hvis spillefører tar en modig ruterfinesse med tieren, eller hvis vest på et tidspunkt finner på å kaste en ruter (han ser jo ikke nord sine kort).

Det ble på en måte feil av øst å la N/S spille 3NT, men han gjorde nok det fordi han hadde et håp om bet i den kontrakten med inntak til den lett godspillbare hjerterfargen. Med hjerter ut er det imidlertid ti sikre stikk, og det blir elleve om spillefører får fire ruterstikk. Selv om vest skulle finne på å spille ut spar dame mot 3NT er det ti stikk hvis spillefører dukker fra nord to ganger slik at Ø/V sin spar blir blokkert. Den starten (spar dame i utspill) gir imidlertid et kjedelig valg, og det kan bli lang nese hvis det dukkes fra nord to ganger, for etter spar dame vinner første stikk og spar knekt andre stikk kan det jo hende vest spiller esset i tredje stikk! Han kunne jo hatt AQJ femte eller sjette fra start.

Det blir kanskje flest kløverkontrakter her, og 6 kløver er en god lilleslem så lenge nord blir spillefører slik at spar konge er beskyttet. N/S: +430

//

N/S + 430 var et ganske vanlig resultat. Det ga litt over middels, de slo alle dem som var i 5 kløver med tolv stikk (420).

Åtte par fant lilleslemmen i kløver, og alle fikk kontrakten på nords hånd. Å notere +920 for 6 kløver med tolv ga nesten 90%. Sjalg N. Solum fikk tretten stikk i 6 kløver - alenetopp. Det skjedde ikke ved at han tok en sylfrekk ruterfinesse, heller ikke ved at det kom ruter ut fra øst som ville forært spillefører det trettende stikkete i den fargen.

Mot Solums 6 kløver kom hjerter konge i utspill til esset. I stedet for simpelthen å ta ut trumfen og ta tre runder ruter fikk han laget en skvisposisjon som hadde fungert om vest satt med spar ess sammen med de fire ruterne. I andre stikk hjerter til stjeling, trumf til syd, og nok en hjerterstjeling. Så resten av trumfene. Om ruteren gir fire stikk gjør den jo det til slutt også, det haster ikke med å prøve det. Her er sluttposisjonen sånn som det ville sett ut om vest faktisk hadde spar ess:

På kløver 10 fra syd er vest skviset og må kaste spar ess, eller gi opp ruteren. Merk at om en slik skvis skal fungere må man ha overgang til den andre siden, så det fungerer ikke om man prøver ruteren tidlig. I virkeligheten satt ikke vest med spar ess, men det ble likevel tretten stikk da han ganske tidlig slapp en ruter fordi han følte seg skviset med Q-J-10 i spar og knekten fjerde i ruter.

 

"Klagenemda" i aksjon


Når en analyserer og skriver forskjellige scenarier for 96 spill kan en bli litt litt firkantet i øynene. Da kan gode poeng oversees. Kommentarene til spill 2 i i tirsdagens Mestertreff er et eksempel på at det kan skje. Ingen unnskyldning, det var sløvt å ikke se det fine, instruktive poenget i det spillet. Da er det godt å ha "Klagenemda"!

I en e-mail i går fikk jeg klar beskjed om at kommentaren til det spillet var mangelfull.

Nord spiller enten delkontrakt i spar, eller en hardmeldt 4 spar. Det er perfekt tilpasning og ser ut til å være kun tre tapere. Som sagt i mine kommentarer til spillet blir det dog vanskelig om det spilles ut ruter fordi spillefører blir kortet i trumf med det samme, og en gang til idet øst er inne på trumfesset. Da blir vest "sjef" i trumf. 

Som "Klagenemda" påpeker er imidlertid kløver dame et naturlig utspill mot for eksempel 4 spar. Idet tieren kommer på må det være 10-9, eller singel tier. Vest har ikke råd til å legge tieren fra 10-x  i den situasjonen, det kan koste stikk.

Inne på trumfesset bør øst fortsette i kløver. Jeg skrev at øst i den situasjonen må gi makkeren kløverstjeling om ikke spillefører skal få ett stikk ekstra da nords 9-8 mot syds konge-6-4 har blitt en saksekombinasjon. Det er riktig, men selvsagt kan vest få to stjelinger!

Øst spiller altså kløver. Og idet man spiller en farge for å gi makkeren stjeling, eller håper på å gi stjeling, brukes Lavinthal. En klarere fargeskiftsituasjon finnes ikke enn når man nettopp har trumfet, da må det jo spilles en annen farge!

Her bør øst spille kløver 3, lavt kort som ønske om å få laveste rangerte farge tilbake, her ruter. Vest trumfer, og hvis han stoler på makkeren sin kan han elegant underspille A-Q-J-x-x i ruter til østs konge slik at øst kan gi vest enda en stjeling. Da blir det en bet i 4 spar etter et elegant, men logisk motspill.

Vest kan ikke legge ned ruter ess, da blir det ikke forbindelse til øst etterpå siden nord har singel ruter. Vest har fire trumf og vet defor at makkeren har singelton spar, så det er ikke mulig at øst har singelton ruter.

 

"Same procedure as every year" for den uheldige engerdøl

Det nye året var såvidt i emning, og bridgesesongen var i gang igjen - om den nå egentlig noen gang tok pause?

Den uheldige engerdøl hadde igjen latt seg lure til en tirsdagskveld foran pc-skjermen. Om ikke annet fikk han et lite pusterom fra anmodninger om klesbretting og støvsuging fra sin utkårede. Selv om hele samfunnet var nedstengt var det lite som tydet på dette i husets indre logistikk, til vår venns store fortvilelse.

I en av rundene møtte vår venn og makker en av klubbens virkelige store sosemikkeler. Noen ganger kunne det virke til at denne figuren hadde ramlet rett ned fra himmelen og plutselig satt der utplassert med noen uforståelige kort mellom hendene, og i ferd med å legge sine første stikk i karrieren. Men, utseendet og fremtoningen kunne la deg lure, og brått som det var satt du er fortumlet tilbake etter å ha blitt utsatt for et par innspill og en skvis eller andre spektakulære triks.

Første spillet var som det pleier fra den kanten: Sosemikkelens makker åpnet 1 kløver i første hånd, og sosemikkelen sjøl svarte av 1NT. Så hoppet makkeren til 3NT, en melding som stort sett viste 18-19p og en rund hånd, og der døde det:

Vår venn den uheldige engerdøl satt i syd og spilte ut liten hjerter. I bordet ble det lagt liten, mens makker i nord markerte et par antall kort og sosemikkelen i øst vant med kongen. Makker i nord måtte dermed ha 4 kort hjerter, i tillegg til 4 kort spar, ettersom øst ikke hadde markert interesse for noen av majorfargene. Det var derfor lett å se for seg bet i kontrakta, og den uheldige engerdøl lente seg i visshet om dette bakover i godstolen. Dessverre var han ikke lenge i paradis, for sosemikkelen i øst begynte å beklage seg ovenfor makkeren sin: "Uff og uff, beklager, jeg bare sover":

Sosemikkelen i øst skraper sammen ti stikk fra topp, men tror du ikke han har glemt å melde spar på veien? ØV har jo 4-4-tilpass i spar, men sosemikkelen glemte dette og havna i 3NT istedet. 3NT er ubetelig, mens 4 sp ofte er bet, så her hadde blind høne funnet korn - selvfølgelig til den uheldige engerdøls disfavør.

"Jeg skal ordne meg en kaffe, sorry, makker, bare tull, sorry igjen". Det bustete hodet forsvinner et øyeblikk for så å dukke opp igjen med en kaffekopp ett minutt senere.

Den uheldige engerdøl er utdelt følgende triste sorti i siste hånd, og ser vest åpne ballet med 1hj:

Makker i nord er stum, mens rotehuet i øst svarer 1 NT. Pass fra vår venn og 2 hj fra vest. Pass i nord, og etter litt kommer 2 NT fra øst. Vest løfter denne ut til 3 NT, og den uheldige engerdøl har utspillet. Ettersom han bare har en god farge faller valget naturlig nok på en liten ruter:

Sosemikkel tar to dype slurker med kaffe og bruker få strakser på legge kongen i bordet. Og nå går det fort; to sparer fra bordet, kløver-K og J og ny kløver hjem, og der når han 9 stikk ved hjelp av spar-K og enda to kløvere. Litt nonchalant gir han bort de fire siste stikkene:

Skulle du ha sett? Motspillet satt med beta fra topp, men tror du ikke det rotehuet i øst tok de ni første allikevel?!

Jo, det var som han tenkte: "Nytt år, nye muligheter? Nei, her var det "same procedure as every year!"

Sluttresultat KM lag 2020

Vi gratulerer TopBridge/Thoresen (Lie - Fasting - Livgård - Ovesen - Thoresen - Brandsnes - Karlsen) med et suverent kretsmesterskap.

Annenplassen gikk til TopBridge/Naas (Helness - Helness - Bogø - Fossum - Blågestad - Olsen - Helness - Olsen - Johnsen) og tredjeplassen til TopBridge/Mikkelsen (Stabell - Mikkelsen - Lillevik - Frydenberg - Aaseng - Furunes - Ludvigsen). Det blir ofte folksomt på lagene utover sesongen, som dere ser.

TopBridge/Rynning (Skaar - Wikstrand - Wassvik - Rynning) lå veldig dårlig an før siste runde, men reiste seg mesterlig og gruset TopBridge/Holmøy som må ta den tunge gangen ned i sumpen sammen med Sinsen.


Det ble ingen overraskelser i åpen pulje. De to lagene som rykket ned fra Mesterpuljen rykket direkte opp igjen. Topp og bunn bridge (Bjellånes - Martinussen - Paulsen - Nyborg - Wang - Karlsen) vant foran Tøffelklubben (Markussen - Høyland - Hauksson - Brandvold - Monrad - Wiborg). Superreserve Jan Frode Karlsen var altså med på vinnerlaget i begge puljene.

Bensinstasjonslaget fra Minnesund hadde laget seg en urealistisk drøm om opprykk, men sviktet som vanlig da det gjaldt som mest og ble knust i siste runde av et tilfeldig Streamline-lag.

Tusen takk til alle lagene som stilte opp gjennom denne litt uryddige sesongen med mye nettspilling.


Sluttresultat Mesterpuljen

Sluttresultat åpen pulje

IMP over feltet onsdag 16. desember kl 18

Kretsen arrangerer parturnering med lagturneringsscoring på RealBridge førstkommende onsdag. Dette blir siste spillekveld i kretsens regi før jul. Spilleavgiften er kr 75 pr spiller som må vippses til 11126.

Vi håper mange blir med på denne turneringen, og her er noen veldig gode grunner til å delta:

  • IMP over feltet er gøy!
  • Vi kommer til å spille denne turneringsformen annenhver onsdag etter nyttår (istedenfor BAM/Patton)
  • Kretsen trenger pengene, siden nedstengingen har tatt bort mesteparten av inntektene våre


Lenke blir lagt ut her og på kretsens nettside dagen før spilling. Det er ikke nødvendig med forhåndspåmelding, men vi ber om at folk er ute i god tid for å finne seg plasser. Kaja er turneringsleder.

 

Innkalling til årsmøte/generalforsamling for Arendal BK, mandag 21. juni 2021 kl 18.00, på Lunderød, av Styret i Arendal BK.

Det innkalles med dette til årsmøte/generalforsamling for Arendal BK, mandag 21.6.2021 kl 18.00.

Saksliste:
1. Valg av møteleder
2. Valg av referent
3. Innkallingen godkjennes?
4. Årsmelding og sportslige resultater, v/formannen
5. Klubbens økonomi, v/kasserer Espen Holm
6. Valg av nytt styre for 2021
7. Arendalsturneringen 2021, v/Pernille, Petter
8. Spilling i klubben fremover? Vi følger myndighetenes råd om spilling? Kan "Real Bridge" være et alternativ?

Saker som ønskes opptatt/behandlet på årsmøtet, må være styret i hende, senest 10 dager før årsmøtet!

Styret i Arendal BK

 

MESTERTREFF - TORSDAG


Den fjerde og siste mestertreffen ble spilt på torsdag. Seieren gikk til ROY HUGO OLSEN-STIAN EVENSTAD med 65,43%. På 2.plass kom DAG HELDAL PAULSEN-JØRN MARKUSSEN med 65,05%, og 3.plassen gikk til THEA HOVE HAUGE-JON HELGE HERLAND med 62,97%.

Alle resultatene finner du her, og kommentarene som ble laget på forhånd finnes her.

I kommentaren til spill 7 på torsdag er det en feilanalyse i siste avsnitt. Kontrakten (3NT) går bet om Ø/V saker riktig. Det vil bli korrigert ganske snart.

Ukens skivebom i mine spådommer om hva som kunne komme til å skje rundt omkring var dette spillet som ble et skikkelig svingspill, men ingen gjorde det jeg antydet kunne skje:

I forslaget ender det altså i kløverkontrakt N/S hvor det heldig vinnes elleve stikk. Selv om vest finner skift til spar i det andre stikket, går det bra ved å stikke opp og spille ruter for to sparavkast før det spilles trumf. Ø/V får kun for hjerter ess og trumfesset.

Det kunne vel ha blitt kløverkontrakt der nord doblet 4 hjerter. Det var noen som doblet, men ved mange bord gikk det da pass rundt og vest spilte 4 hjerter doblet med ti eller elleve stikk. Hele seks par noterte +990 for 4 hjerter doblet med ett overstikk! Dessuten var det mange +790, og noen som vant 5 hjerter doblet (850).

Det ble imidlertid ikke spilt en eneste kløverkontrakt N/S!

Det skyldes antagelig at en god del på nords plass over åpningen 4 hjerter meldte inn 5 ruter som selvsagt godt kan være riktig melding. Hvis det dobles over 4 hjerter er det ikke sikkert det er bra med sparkontrakt om syd melder spar i stedet for som her foreslått sier 5 kløver. Det kan sett fra nords ståsted være bra i 4 spar hvis syd har femkorts spar, men om han for eksempel melder 4 spar med kun fire kort kan det godt hende at det er bedre i ruterkontrakt. 5 ruter kan også være bedre om syd melder 5 kløver hvis syd ikke har så god farge som dette.

Mot 5 ruter går det på flere måter an å ta minst en bet. Med spar ut, eller hjerter ut og skift til spar har forsvaret to sparstikk, ett stikk i hjerter og kløver ess = to bet. Men i praksis er det naturlig med hjerter knekt i utspill. Vest stikker over, og kan altså ordne to bet om han skifter til spar. Men han vet jo ikke om det er nord som har singel hjerter og øst dobbelton, eller motsatt. Det er jo de to skjulte hendene. Hvis vest forsøker en hjerter til trumfer nord. Det er fortsatt bet. Om spillefører tar ut trumfen og spiller kløver ligger øst unna to ganger med kløver ess, og bordet (syd) blir uten inntak.

De fleste gikk bet i 5 ruter, men to N/S-par noterte +850 for 5 ruter doblet med elleve stikk. Fra topp N/S til topp Ø/V var det altså en forskjell på 1840 poeng! Ett par fikk +810 for 4 ruter doblet med ett overstikk.

Bird/Cohen: On the other hand

I denna ovanliga bok kombinerar David Bird och Larry Cohen ett nytt sätt att presentera givar på.

kr 239,00

UKE50

 

Åse Langvik til minne.

Et av de relativt nye tilskudd til bridgemiljøet, Åse Langvik, gikk bort sist i november etter et langt og sikkert vanskelig sykdomsforløp. Forrige torsdag ble hun stedt til hvile. For ca et år siden fikk vi greie på at hun var alvorlig syk og av karakter som vanskelig kunne kureres. Dermed ble hun etter hvert borte fra bridgen også. Og det var veldig trist, for Åse som fersk spiller var ivrig, prøvde å utvikle ferdigheter, hadde mange sporadiske makkere som gjerne spilte en økt eller to med henne. Ellers opplevde vi henne som behagelig og positiv deltaker som var ivrig etter å lære mer. Hun spilte særlig i Sarpsborg BK, men også på pensjonistbridgen, Gressvik BK og Fredrikstad BK. Alle steder vil hun bli savnet og vi lyser fred med hennes minne.

I bridgemiljøet fikk hun god start på kurs i Sarpsborg BK med Ivar Rotefoss som kursleder. Det fenget tydeligvis, for Åse ble etter fullført kurs fast med på treningskvelder i sidepulje med erfarne makkere for å få videreutvikling. Det gikk bra, og ikke lenge etterpå møtte hun opp på regulære spillekvelder med den gamle garden erfarne par og tøff utfordring. Åse fikk seg flere makkere å kunne spille med. Slik ønsker vi at det blir, for det kan være vanskelig å rekruttere nye for tiden og nye må følges opp. Trist derfor at hun fikk kort fartstid hos oss. Åse dro også et par år på bridgereise til Kanariøyene i januar og deltok ivrig der i flere turneringer. At Langvik bare fikk få år som aktiv er leit, men livet kan være tøff og man kjenner ikke hva som kommer.

Åses familie er i sorg etter hennes bortgang og vi føler med dere som mistet hennes trygge støtte.

 

Er det likevel en sjanse?

 Under bridgespilling forekommer det spill det kan være vanskelig å melde. Forskjellige meldemetoder kan være gunstige eller ugunstige og så har man jo stilen «vi satser»!. Noen eksempler fra denne uka.

Mandag for Livsnytere og Magne Vike på BBO er fast avtale med Terje Solli som makker. I spill 2 satt vi ØV i gunstig sone og Terje (Ø) åpnet med 1 NT, 15-17 hp. Skjul hans hånd så lenge og se på min i Vest. Du starter selvsagt med majorsøk, Stayman 2 kløver, og får det positive svaret 2 spar. Midt i blinken å finne 4- 4+ tilpasning. Med 11 hp er utgang sikker, det er max 27 hp til sammen, men du har ganske god frodeling. Hva gjør du videre?

Sp KD75                             sp A10643

Hj 4                                     hj KD2

Ru AD1093                        ru KJ4

Kl 1092                               kl A7

 Etter litt overveining valgte jeg bare å avrunde med 4 spar. Kl K kom ut men det var bare å brette ned 12 stikk. Hadde lyst over 2 spar å melde 3 ruter, minst mild sleminvitt, men synes poengstyrken var får dårlig. 3 ruter hadde jeg likt repliserte Solli. Da kunne vi meldt slik:

V

N

Ø

S

 

pass

1 NT

Pass

2 kl*

pass

2 sp

Pass

3ru

pass

4 kl**

Pass

4 hj**

pass

4 NT

Pass

5 sp***

pass

6 ru

Pass

6 sp

p

p

P

4 kløver er kontrollvising og godtar s\ruter, 4 hj også kontroll, og vi bruker 5- ess Blackwood så 5 spar viser to ess samt trumf dame (her er ruter foreslått trumf). Jeg retter selvsagt fra minor til major og vi er i beste kontrakt. 4 av 39 par kom dit.

 Mange bruker ikke 5- kort major i NT- åpningene, så der åpner Øst med 1 spar og da kan Vest ta i bruk Stenberg, det er en konvensjon som lover trumfstøtte og minst krav til utgang (noen bruker det bare som invitt) og velen til 6 spar er da nokså enkel. Et par fikk over åpning 1 spar innmelding 2 kløver fra Syd og Vest hoppet da til 3 hjerter, mini Splinter som viser singelton med god større til makker og i realiteten utgangskrav. Lett vei videre. Syd hadde sp J82- hj AJ53- ru 7- kl KDJ84. En mer uslepet variant hadde paret der Vest etter 1 NT, Staymann med svar 2 spar (kanskje brukte de Puppet der svaret i tilfelle lover 5- kort spar) og Vest gikk deretter rett i 6 spar! Sats eller visste han kortene i Øst?

 

Her et sjeldent tilfelle vi hadde i del 2, Vike/ Sissel har ofte to turneringer a 12 spill, der vi satt Nord- Syd. Konsentrer dere om min hånd i Syd og meld!

                              Sp KD95

                              Hj A10

                              Ru D10853

                              Kl 107

Sp                                        sp

Hj                                         hj

Ru                                        ru

Kl                                         kl

                              Sp -

                              Hj KJ98

                              Ru K9642

                              Kl AKD4

 Alle med Vest som giver der vi fikk melde i fred: 1 ruter (4+) fra Terje (N) og jeg kan ikke hoppe over majorfargen og svarte følgelig 1 hjerter, 4+, med gjenmelding 1 spar fra Terje. Nå krevde jeg til utgang med hopp til 3 kløver og da svarte Solli 3 ruter. OM, bra for med 4 NT fra meg er det med ruter som trumf. Vi bruker f svar ¼-0#-2-2+ damen og Terje svarte 5 kløver, jeg ser jo at det er ett ekte ess og da sa jeg 6 ruter! Blackout? Nei, men en sjanse selvsagt. Bare sp A i Nord gir bet, men sjansen må være veldig stor for at makker har RUTER ess, og er det hj A i stedet er alt vel da også. Helklaff med frivillig meldt lilleslem der to ess mangler. Min renons gjorde utslaget og med ru AJ dobbel i Øst vant Solli enkelt 6 ruter. Nesten 90% score var bra. Jeg kunne også meldt 3 spar, renons med rutertilpasning i 1. runde. Da er det nok ennå enklere å finne lilleslemmen, men vi brenner en mulig hjertertilpasning på 4-4 (som ikke var der i dette tilfellet).

 

Sett maken til uglid?

Under BBO- spilling for Fredrikstad BK tirsdag kveld møtte vi gode venner Torfinn Wilhelmsen- Thor  Kjennbakken litt utpå. De fikk dårlig på et spill siden sitsen avgjort var ugunstig for dem. Chat med påpeking og at jeg hadde observert ren bunn til dem i 1. spill også. Thor meldte da at de alt etter 10 spill hadde tre rene smultringer, bunner altså. Og her to av dem.

Kveldens vinnerpar Damian Wronski(V)- Magnus Larssen(Ø) møtte her Torfinn (N) og Thor (S) i et nokså ordinært spill. N og ingen.

                              Sp KD84

                              Hj A1086

                              Ru K10

                              Kl J32

Sp 109765                         sp A

Hj 95                                   hj DJ3

Ru DJ43                              ru A9872

Kl A7                                   kl K654

                              Sp J32

                              Hj K742

                              Ru 106

                              Kl D1098

 Grylle åpnet med 1 kløver, Magnus gikk innpå med 1 ruter, Thor svarte 1 hjerter og Damian 2 ruter, alertert som godt løft i ruter.Torfinn kunne nå melde 2 hjerter, 4 kort støtte og moderat åpning og Magnus kom så med 3 kløver, Damian med 3 spar og Magnus avsluttet med 3 grand. Med 14+ 7 honørpoeng virket dette ganske hardt, salen var i delkontrakter, de fleste Ø-V i ruter, men her altså meldt utgang. Hj 2 ut til Torfinn sitt ess, ny hjerter til Thor sin konge og i 3. runde hjerter vant Magnus med damen. Ruteren måtte sitte gunstig, så Larssen vred derfor til kløver og esset i bordet. Ru D fanget kongen hos Wilhelmsen og siden fargen brakk 2-2 ble det lett 5 stikk i den fargen. I tillegg 1 i hver av majorfargene og to i kløver ga det 9 stikk og 400 inn. Det ga 100% score, altså ren topp som eneste par i vunnet utgang. Hadde Torfinn i 2. stikk skiftet til liten spar ville kontrakten neppe vært vunnet, men slike trekk er i praksis umulig å finne.

 

I spill 4 forteller Kjennbakken at de nærmest var utsatt for «et regulørt ran». Torfinn åpnet med 1 spar  i 2. hånd med alle i faresonen og Øst som hadde flott fordeling men bare 6 honørpoeng doblet opplysende! Thor hoppet deretter ikke unaturlig til 4 spar, men Vest som egentlig kunne åpnet med 1 ruter hadde også god spar og doblet siste bud- ikke urimelig- men frambragt av Øst sin aksjon. Slik var spillet:

 

                              Sp K7643

                              Hj 5

                              Ru 107

                              Kl AKD83

Sp AD102                           sp -

Hj 632                                 hj AJ107

Ru KD92                             ru 86543

Kl 93                                   kl J1042

                              Sp J985

                              Hj KD984

                              Ru AJ

                              Kl 76

 Mot 4 spar doblet spilte Øst ut kløver knekt som Torfinn vant og forsynte seg med de to andre konørene med sak av ru J men 3. runde kunne Vest stjele med sp 2. Hjerter til makkers ess og etter det var det umulig å hindre Vest i å få to stikk til i trumf for 1 bet og 200 til Ø-V. Det ga dem 100% i score.

 

Mange artige spill fra SBK/ Båsmo torsdag. Vil du lese mer om det, gå til Fredrikstad BK sin hjemmeside. Du finner den her: Logg på nbfostfold.org. Inne der på kretsens hjemmeside der du rullefelt med klubber i kretsen. Gå inn der og klikk Fredrikstad Bridgeklubb. Inne på vår hjemmeside ser du øverst til høyre fane FREDRIKSTAD BRIDGE. Klikk den og til venskre kommer årstall og uke nr opp. For mer denne uka, klikk 2020 og uke 50. Lykke til og send meg gjerne spill fra egen erfart spill.

 

Godbiter fra torsdagens BBO med Saprsborg og Båsmo.

Måtte nesten bemerke det, for å bli satt på plass allerede i 1. spill etter godt solid spill av motstander er ikke å forakte. Så pass må man jo tåle, man får vel gode sjanser selv også etter hvert. Det var Svein Arild Naas Olsen (Ø) med Anne Lise Fjælberg (V) som makker. I 2. hånd og ingen åpnet Svein Arild med 1 NT og makker løftet direkte til 3 NT. OK, uten  Stayman er major i utspill nærmest obligatorisk og dermed sp 3 (invitt) ut fra meg i håp om å kunne godspille stikk. Du kan jo teste egen spilleføring etter at Arne Marthinussen stakk med sp K. Hva gjør du?

                              Sp K92

                              Hj 98743

                              Ru 42

                              Kl J54

Sp 84                                  sp AJ65

Hj AD2                                hj K6

Ru AJ53                              ru D107

Kl D983                              kl AK107

                              Sp D1043

                              Hj J106

                              Ru K986

                              Kl 62

 Ingen vits i å lasjere her, Øst stakk ogkunne serve ru D i neste, ru K fra Syd (mine honører sitter stort sett alltid i kutt) og esset i bordet vant og Arne la 4- eren (norske). Kløver til kongen ned nøytrale kast imot og ny kløver til Esset og vi fulgte. På nok en kløver til knekt fra Nord og esset ble det saket sp 4 Sydfra. På kl 10 bidro Syd med hj 6 og Nord med hj 7. Hva spiller du nå? Sparsak fra Syd var nok interessant, trolig har Syd noe viktig å holde på. Derfor fortsatte Naas Olsen med hj K og hj til esset og Syd birdo med hj 10 og hj J, Nord fulgte og Øst sakte sin minste spar. Så kom hj D, hj 9 fra Nord, ruter 7 fra Øst og sp 10 fra Syd som var avslørt! Men med 5 kort hjerter i Nord var jo hånden der markert med dobbelton i ruter og da var jeg jo skvist. Spar som fikk løpe ga meg stikk for sp D men nå sto resten. Og hadde jeg på hj D i stedet saket ruter ville Øst helt sikkert toppspilt den fargen og får for alle ruterne sine i stedet. Da vil sp 8 til slutt bli tatt av Syd sin dame.

 

Et par runder etterpå måtte vi Jørn Johansen (V)- Egil Hansen (Ø) og de er kjent som dyktige og kontstruktive i meldingene.Øst og ingen.

Sp A42                                sp KJ1076

Hj A10                                hj D5862

Ru J65                                ru A

Kl D10532                          kl AKJ

Egil åpnet med 1 spar med svar 2 kløver fra Jørn. Gjenmelding 2 hjerter fra Egil og 2 spar fra Jørn, begge krav. Så hoppet Hansen til 4 kløver, har nå vist 5-4-3 i budene og max singel ruter og god styrke. Da Johansen så kunne avgi cue- did 4 hjerter (slemint. Og 1. kontroll) gikk Egil rett i 6 spar. Med 11+18 hp var det en hardmeldt slem som bare et par til kom i. I Syd hadde jeg sp 3- hj 9543- ru KD10873- kl 62 og naturlig utspill var ru K som Egil vant med esset. Her er bare trumfbehandlingen der damen og 4 små er ute. Hvilken vei skal den spilles. Du må gjette, men er trumfen 4-1 imot må man nesten ha 4- kort i Nord. Dxxx i syd gir da nesten alltid taper siden 9 og 8 er ute. Altså gikk sp 6 til esset fulgt av sp 2 til liten og 10- eren og da jeg nå var utsolgt var resten ren armgymnastikk for spillefører. Hjerter til esset og ny trumf for å fiske opp sp D som Arne var markert med. Sp K tok ut den også og ved å toppspille kløveren som satt rundt var resten deres. 980 i score ga dem 92,9% på spillet. Supert!

 

 To runder etter dette igjen var Ivar Rotefoss (V)- Jan Talberg (Ø) våre motspillere.Jeg (S) giver med de andre i faresonen og Ivar åpnet med 1 hjerter (5+) i 2. hånd. Konsentrer om Øst sin hånd, hvordan ville du melde den hvalen av en støtte det er hos Talberg?

 

Sp D                                    sp A2

Hj 108653                          hj AKD972

Ru A86                               ru D932

Kl AK53                               kl 4

 En god regel er først å finne ut mer om hva makker har, av fordeling og styrke, for her er det utenkelig å stoppe tidlig, men hvor høyt skal man? Har makker honørene i ruter og kl A og en sort konde er jo storeslem opplagt, og det finnes kanskje ut ved å ta det rolig. Det gjorde ikke Jan, for han gikk rett i 4 NT, fikk svar 5 hjerter ( 2 key- card som må være essene i minorfargene og på 5 NT var svaret 6 ruter. Mange er gått over på kongespørsmål å vise laveste ekte konge og med 2 konger kunne gå rett i storeslem, men kanskje viste de bare antallet. Jan satset da på AK i ruter og at det kunne ordne seg med taperen i spar, så dermed ble 7 hjerter budt!

 Marthinussen sverger til at ruter ut mot 6- og 7- er må til, og da ru J kom ut fra Nord var slaget i realiteten tapt. Man venter på bet i 7-er, men i 6-er kan man håpe på å godspille sitt 2. stikk. Derfor har neppe Arne spilt ut ruter fra KJ10 på topp. Sjansen var singel ru K hos meg i Syd, dermed liten fra bordet men jeg hadde da ru 7 å bidra med og bet var et faktum. Taperen i ruter kunne ikke unngås, bare 14,3% score til dem for få ellers var i storeslem. Faktisk var langt flere bare kommet i simpel utgang. Det er nesten utrolig, men kanskje der hadde Vest passet i åpning?

 

I aller siste spill skulle så Arne (Ø) og jeg (V) brenne en slem, men hadde dere klart å melde ut disse kortene?

                              Sp 74

                              Hj 10863

                              Ru 98

                              Kl 109763

Sp D83                                sp AK65

Hj -                                      hj 975

Ru K76543                         ru AD10

Kl ADJ5                               kl 842

                              Sp J1092

                              Hj AKDJ42

                              Ru J2

                              Kl K

Ingen og Nord passet før Arne åpnet med 1 kl (2+), Syd gikk forsiktig innpå med 1 hjerter og jeg hadde til 2 ruter (5+ o 10+ hp). Nord støttet makker med 2 hjerter, Marthinussen meg med 3 ruter og da Øst meldte 3 hjerter slo jeg til med 5 ruter. Kunne meldt 4 hjerter som renonsvisende cue, men var da redd for å få stamp over 5 ruter. Det ble ingen spillenøtt akkurat med kl K singel i Syd og trumfen 2-2 imot. 13 stikk altså, men score for 640 inn ble likevel gode 64,3%. Ville dere meldt 6 ruter her?

 

Fredrikstad BK, klubbkveld på BBO 8/12, 28 par, M= 50%

1.Damian Wronski- Magnus Larssen 60,40%

2.Jøran Aunan- Jan Emil Græsli 59,71%

3.Olav Hjerkinn- Andreas Jansen 58,63%

4.Thore Uttisrud- Lars Erik Thomassen 57,64%

5.Øystein Moræus- Claes Andersen 57,05%

6.Arne Marthinussen- Tore Farbrot 56,11%

7.Geir Kristoffer Haugen- Per Drange Hansen 56,03%

8.Svein Grimstad- Flemming Johnsen 54,93%

9.Rune Wickmann Haldorsen- Trrond Are Nitter 53,37%

10.Rolf Thorsen- Gøte Bertelsen 52,56%

11.Kjetil Andre Olsen- Hallgeir Gåsø 52,02%

12.Arne Tveiten- Jens H. Gundersen 50,55%

13..Jan Steinar Mydland- Kurt Ellingsen 50,55%

14.Jon Are Jensaas- Truls Ingebrigtsen 50,49%

15.Simon Rasmussen- Rolf Normann Hansen 50,24%

 

Sarpsborg BK & Båsmo BK, BBO- klubbkveld 10/12, 30. par, M= 50%

1.Jøran Aunan- Hallgeir Gåsø 64,84%

2.Simon Rasmussen- Rolf Normann Hansen 59,62%

3.Ole Johnny Stene- Øyvind Kvisvik 58,52%

4.-Jørn Haavik- Jan Emil Græsli 52,14%

5.Magnus Larssen- Gorm Norstad 56,87%

6.Jan Talberg- Ivar Rotefoss 56,73%

7.Hans Jakob Låhne- Tore Heitun 56,73%

8.Jan Kristen Lutro- Trond Are Nitrer 56,73%

9.Fred Arne Moen- Audhild Vistnes 54,81%

   Dag Amund Lie- Øyvind Bronken 54,81%

11.Arne Tveiten- Jan Steinar Mydland 53,13%

12. Arne Marthinussen- Tore Farbrot 52,34%

13.Stein Øren- Rune Johansen 52,20%

14 Egil Hansen- Jørn Johansen 51,37%

 .Monica Austnæs- Ola Kværnes 51,37%

 16.Marita Haugan Røberg- Hans Arne Forset 51,10%

17.Jens H. Gundersen- Kurt Ellingsen 50,27%

18. Siri Hove- Hans Noreng 50,14%