Avansert søk


Trekning 4.Runde NM for klubblag

 3 lag fra Skien kom seg velberget gjennom 3. runde. Skien 1 ( Øberg ) slo som ventet Gol klart. Skien 2 ( Ragnhildrød ) "knuste" Nøtterøy med 2 IMP og  Skien 4 (Bergheim) slo Asker med god margin.

Trekningen av 4. runde ble foretatt i dag, og Skienslagene fikk i overkant tøff motstand, men så er det heller ingen dårlige lag i gjen så høyt i rundene. Skien 1 møter TopBridge ( Helness) og Skien 4 møter TopBridge ( Johnsen). Begge disse motstanderne er blant de beste i landet, så sjansene for å slå dem er nok små. Men vi heier! Skien 2 var noe heldigere og skal møte Alta. Vi ønsker lykke til!

Ny nyhetsartikkel

Nytt år - nye muligheter

Julebridgen 6.juledag 2020 ble avlyst. Pr dags dato er det mye smitte i kommunene som er tilknyttet Inderøy BK, så oppstart på nyåret utsettes til februar.

Foreløpig er det oppstart 4.februar, men ingen drar på spilling før dere har fått dette bekreftet på melding eller telefon. Det er styremøte i dag 7.januar, og dere vil bli varslet om hvordan det blir med spilling fremover.

Seriemesterskapene ble utsatt i november. Også 2.helg er utsatt. Se nyhetssak fra forbundet: SM utsatt

Medlemskontingent 2021

Hei alle medlemmer.

Styret i klubben ønsker alle medlemmene et riktig godt nytt år. Fortsatt er det slik at koronapandemien hindrer oss i å samles rundt bridgebordene. Det er imidlertid vårt håp at vi om ikke så altfor lenge kan gjenoppta vår vanlige virksomhet med spillekvelder på Bøndernes Hus, bridgeopplæring i Frivillighetslokalene på Jevnaker og for noen deltakelse i kretsturneringer. 

Selv om det er liten felles aktivitet må vi likevel be om innbetaling av medlemskontingent for 2021. Den består av 3 deler:

                        Norges Bridgeforbund: 250 kr

                        Buskerud Krets:             60 kr

                        Kløver Ess:                    50 kr 

Det innebærer at alle som har hovedmedlemsskap i Kløver Ess skal betale 360 kr. De med hovedmedlemsskap i en annen klubb kun 50 kr.

Vi vil be om at alle innbetalingene skjer til konto: 2030.18.01700 i Sparebank 1 Ringerike Hadeland og at det skjer direkte til kontoen vår og ikke via VIPPS. Dette gjør at vi får se hvem det er betalt kontingent for. Innbetalingen før utgangen av januar. ( - helst med en gang slik at det ikke går i glemmeboka)

Vennlig hilsen

Ragnar Knarud, leder

 

GODT NYTTÅR

 Ønsker dere alle et riktig Godt Nyttår

SPILLEKVELDER I KRETSEN PÅ REALBRIDGE!

 Hallo, vi i styret har bestemt oss for å prøve å kjøre spilling på torsdager framover. Dette er for å få til noe aktivitet i klubbene i denne koronatiden.

Spillingen vil foregå på Realbridge, den plattformen på nett som vi mener er det nærmeste man kommer å sitte ved kortbordet. 

Her ser man hverandre, man kan snakke med hverandre og det er betraktelig mer sosialt enn å bare se sin egen pc-skjerm med noen kort på.

 

Julenøtter - 4

SPILL 1

2 hj er overføring, mens 3 hj er utgangskrav og spør om hold etter østs dobling. Fra vest kommer liten kløver ut. Hvordan spiller du denne? Følger du samme spilleplan hvis det er lagturnering som hvis det er parturnering?

Det er fristende å ta for A10 i spar før du går inn på kløveress. Med fem sparstikk, ett ruterstikk og to kløverstikk er du godt som hjemme, og et ruterstikk bør la seg ordne greit via en finesse.

I lagturnering kan vi være fornøyd med dette. Men hva med parturnering? I parturnering vil man gjerne ta med seg så mange stikk som mulig. Du bør derfor undersøke finessemulighetene i ruter.

En jeg kjenner spilte 3NT på disse korta i romjulsbridgen som ble arrangert av kretsen. Han brukte spar-10 for å spille seg hjem på bordet med, som oftest ganske trygt. Denne gangen fikk han dessverre en uheldig opplevelse da vest satt med 5-kort spar i mot:

Nå var fem sparstikk brått nede i fire, og nå må man finspille ruteren. Min kjenning tok liten ruter til dama som sto, men dessverre er ikke dette bra nok. Det er god teknikk å dra ruter-knekt i disse posisjonene. Øst dekker knekten med kongen, men du kontrer tilbake med kløver til esset og ruter-7. Denne dekkes med 8-eren, men nå har du 3 ruterstikk. Igjen 9 stikk, men denne gangen optimaliserte du sjansene dine for ekstra stikk.

Hva med hjerterfargen er ikke denne farlig? Tja, ta et nærmere blikk på den så ser du kanskje at den er blokkert?

SPILL 2

 

1NT er 12-14p og balansert. Du spiller ut en liten spar, som plukker opp kongen og esset. Så spiller spillefører liten spar opp igjen i andre stikk - hva tenker du om motspillet?

Dette er en variant av et tidligere spill i julenøttene. Først - du må spille knekten i spar i andre stikk; spillefører må ha AQ10x i utgangspunktet med en slik spilleføring. Så må du finne rett skift. Hjerter-knekt kan kanskje virke fristende, men vil det finne beita?

For den som leter etter bet er nok kløveren mest fristende. Og du må vri med......? Ja, riktig, du må presse med kløver-knekt og håpe korta omtrent ser slik ut:

Noen vil nok argumentere for hjertervri. Men hvis makker har KQxxx i hjerter, samt spar-K som han allerede har vist, så er det nok for spillefører å sitte over hjerteren én gang så er motspillet like langt. Betemuligheten ligger altså kun i kløver.

Da takker jeg for julenøttene for denne julen, men heng med allikevel - brått er hjemmesida oppdatert med nye spennende ting!

Unøyaktig spilleføring


Nyttårsserien i Norge (BBO) fortsatte søndag med runde 3. Det er fortsatt de to lagene fra TopBridge BC som ligger på første- og andreplass av de åtte lagene. Vi tar vi med et spill hvor det så ganske lysegrønt ut i utgang, men det handlet om å se for seg ALT som kunne gå galt. Ved det en bordet slurvet spillefører, og siden det var en toppspiller som førte kortene vil vel mange bruke et annet ord enn bare "unøyaktig" om det som skjedde ved det bordet.

I kampen mellom TopBridge Bogø og Nord Norge åpnet Stian Evenstad (øst) med 1 kløver. Far og sønn Tor og Fredrik Helness satt N/S, og Fredrik kunne melde 2 kløver som naturlig slik de har avtalt det. Mange bruker jo den meldingen som Michaels Cuebid (begge major) selv om motpartens kløveråpning viser 2+ kløver. Vest passet over syds 2 kløver, og Tor (nord) meldte 3 grand.

Ved dette bordet gikk spilleføringen helt greit som det som oftest gjør når Tor Helness fører kortene. I dette tilfellet fikk han det ikke særlig vanskelig heller. 

Øst har et nokså håpløst utspill og valgte spar ess. Spar knekt i andre stikk gikk til damen, og Tor spilte kløver. Øst la liten, og spillefører forsøkte tieren som ga stikk. Da var alt is og brus, kløveren ble godspilt med kun en taper. Forsvaret fikk kun for de to essene og ett stikk i kløver, ti stikk og +430 til TopBridge BC.

Det er klart at øst kunne fått to kløverstikk om han hadde satt i knekten eller damen i første kløverrunde, men spillefører vinner ganske komfortabelt ni stikk uansett da han godspiller kløveren med to tapere. Han har nok inntak til å gjøre det og senere komme seg over til syd for å hente kløverstikkene, for øst må jo ha spar ess siden han åpnet i første hånd.

Ved det andre bordet kunne ikke syd melde inn 2 kløver over østs 1 kløver da det er Michaels Cuebid for det paret. Hvis det spilles slik (Michaels også over "kortkløver") er det en grei variant å spille 3 kløver som en veldig god farge (minst god sekskorts og omtrent åpningsstyrke) så man har i alle fall en mulighet til å melde kløver naturlig. Syd passet imidlertid, vest sa 1 ruter (4+ hjerter), nord doblet opplysende, og syd sa 3NT. Samme kontrakt som ved det andre bordet, men her spilt av syd.

Ove Andersbakken (vest) fant et godt motspill da han spilte ut ruter knekt. Spillefører dekket selvsagt med honnør, og Kåre Bogø (øst) la liten. Det ser med det samme ut som det var en feil å legge liten fra øst, for om han stikker med esset og fortsetter med ruter får han etter hvert godspilt ett ekstra stikk for ruter 7. Siden han lasjerte kunne aldri forsvaret true ruteren lenger. Om øst stikker og spiller mer ruter som ser veldig unaturlig ut med den ruteren hos nord setter det et visst press på spillefører. Hvis han nå gir bort to kløverstikk ender det med at forsvaret får ett stikk i spar, to i ruter og to i kløver, en bet. Men spillefører behøver ikke gjøre det slik. Han kan om Ø/V kjører på med ruter skifte fot og godspille ett ekstra i ruter (Q+9+den femte ruteren) og få 1+3+3+2=9 stikk. 

Etter at ruter konge vant første stikk ble det spilt kløver fra nord, og Bogø hoppet på med en honnør. Spillefører måtte avgi to kløverstikk. Han tok A-K først og spilte mer kløver. Inne første gang spilte Bogø hjerter 10 som spillefører valgte å stikke på hånden fulgt av hjerter til kongen og mer kløver til øst. Bedre er det antagelig å stikke første hjerter med kongen og spille kløver. Spar konge er jo et sikkert inntak til syd senere. Da øst var inne på sin siste kløver så det slik ut:

Øst var altså inne og ga ikke opp selv om det så håpløst ut å bete dette. Han spilte spar knekt. Spillefører la liten og vant med damen før han spilte mer spar mot kongen. Men da stakk øst med spar ess og spilte ruter 6 som gikk til tieren og damen. Spillefører var plutselig låst på hånden mens bordet hadde kun ståstikk! Til slutt måtte nord spille unna 9-5 i ruter til øst A-7, og forsvaret hadde fått 1+0+2+2=5 stikk - en bet. Det ga 10 IMP til lederlaget TobBridge Bogø.

Dette burde nok helt klart spillefører unngått, og det er mange varianter som fører frem. For eksempel kan han som nevnt stikke med hjerter konge midtveis i spillet og godspille kløveren med en fjerde runde, og i det stikket kaste en ruter. Spar konge er jo et sikkert inntak til syd. I diagramsituasjonen står også kontrakten. Idet øst spilte spar knekt bør spillefører hoppe på spar konge og ta kløverstikkene selv om det ser unaturlig ut å legge spar konge med damen dobbel hos nord. Men da blir det jo kun igjen to kort, og spillefører har allerede tatt sine ni stikk, mer enn det kan han ikke få siden de har igjen to ess.

Av de åtte N/S-parene noterte fire av dem +400, Tor Helness var den eneste med 430, ett N/S par spilte delkontrakt og to spilleførere gikk bet i 3NT.

 

 

Oppstart bridge den 4. mars - oppdatert 5./19./24.1.+4.2.

De nasjonale begrensningene er videreført, og det er fortsatt stor usikkerhet i forhold til smitte. Vi satser derfor på at smittesituasjonen gjør det mulig å spille bridge i mars og april. I så fall starter vi opp torsdag den 4. mars.

På grunn av usikkerhet ift. nye varianter av covid19, og etter å ha fått tilbakemelding fra spillerne, utsetter vi oppstarten ytterligere to uker. Dermed starter vi årets første klubbkveld torsdag den 11. februar, forutsatt at situasjonen for pandemien tillater det.

De nasjonale restriksjonene er videreført ytterligere en uke, og kommunen anbefaler at vi utsetter oppstarten. Vi starter derfor opp torsdag 28. januar.

På grunn av usikkerhet i forhold til covid19 og nasjonale restriksjoner, utsetter vi oppstarten av bridgen med minst to uker. Hvis juleferien ikke har ført til lokal smitte og de nasjonale restriksjonene blir opphevet, starter vi opp torsdag den 21. januar. Dette skal være avklart mandag 18. januar, og informasjon kommer på hjemmesiden da.

For de som gjerne vil spille bridge tidligere, arrangeres det bridge på RealBridge - en nett-løsning der det brukes både kamera og mikrofon. Mer informasjon ligger på sidene til Sømna Bridgeklubb.

Ny nyhetsartikkel

 Kjære Bridgevenner. Situasjonen rundt oss tilsier at vi ikke kan møtes ved bridgebordet, så inntil videre er all spilling avlyst. Men vi oppfordrer til spilling på nettet! Enkelte klubber har startet med Real-Bridge, som gjør at vi kan spille, og se både makker og motstander akkurat som ute i klubb. Man trenger her en pc med kamera og mikrofon. Ellers er det en app. på telefon som heter Funbridge - der kan vi også møtes og spille mot -og med hverandre. Vi håper alle holder seg friske i mellomtiden til vi sees igjen! Mvh styret 

Ytterligere utsettelser

Smitten har tatt seg opp i nærmiljøet og kommunene i regionen har kommet med en sterk anmodning om å unngå reiser på tvers av kommunegrensene.

KM Lag er derfor utsatt på ubestemt tid, og Gauldalsserien er utsatt til tidligst februar. Det kommer en avklaring fra forbundet i løpet av uke 2 om hva som skjer med seriemesterskapet 2021.