Avansert søk


Ny virtuell bridgeplattform

Fra man. 25. jan blir klubbspillingen flyttet fra BBO til RealBridge (RB). RB er et nytt virtuelt bridge-verktøy for klubber/kretser som tilbyr bridge med video og lyd av spillerne slik at man kan se og snakke med med- og motspillere. Her blir også alerteringen gjort slik som vi spiller fysisk.
Christian ligger hver mandag ut en lenke her på FB og BAK sin nettside. Spillerne klikker bare på denne lenken, og er dermed inne og kan sette seg ned ved et bord. Det trengs ingen brukerkonto og ingen passord. De som ikke har prøvd RB før bør være litt tidligere ute for å teste dette ut. Følg lenken for mer info: RealBridge | bridge.no. Dette er det nærmeste man kommer fysisk bridge og de fleste synes dette er en bedre løsning enn å spille på BBO.

Test av RealBridge

Jeg har satt opp noen bord på RealBridge som dere kan teste på. Få med deg 3 andre og prøv noen spill på et av bordene.

Bruk denne lenken https://play.realbridge.online/bt.html?p=210106123699&q=20210106RealBridgeTest

Husk å tillate bruk av kamera og mikrofon når dere blir bedt om det.

Stol på makker!


Det norske lag SKEIDAR ledet midtveis i kampen mot lederlaget GODED (Spania) i OCBL League fjerde runde. Nordmennene fikk imidlertid bank mot slutten av kampen, men i dette spillet viste Tom Johansen hvorfor han regnes som en absolutt topp spillefører:

Normalkontrakten var 3NT Ø/V, og mange vant den selv om det ble bet ved endel bord.

Idet N/S var i 4 spar (doblet av vest) hadde Johansen (vest)-Aaseng et kanonspill. N/S sine meldinger var for aggressive med kun åtte trumf, men de trodde nok det kunne være en god stamp utenfor sonen mot en standard 3NT. Det ville ikke blitt lett å spille 4 spar doblet her.

Aaseng har kanskje mer tro på makker Johansens spilleføringer enn han og makkers egne motspill, hva vet jeg (?), han sa i alle fall 4NT og stolte på at om det var mulig å vinne ti stikk så ville Tom gjøre det! Det kunne jo se ut som om 4 spar var en bra stamp. Å spille 4NT var imidlertid i høyeste laget.

Det så ut som kun ni stikk fra taket, men det er hvis det blir fem kløverstikk. Spar 3 kom ut til damen og esset. En kløver ble spilt til bordet til liten fra nord og honnør, og den nitriste sitsen i fargen ble oppdaget. Da var det kun åtte sikre stikk.

Johansen prøvde en liten hjerter mot knekten. Syd takk opp med damen og spilte spar. Spillefører la syveren og nord nieren. Han tok ikke for spar konge som ville satt opp knekten for spillefører, men spilte stor kløver som fikk gå til kongen. Så leste han sparsitsen korrekt og spilte  liten spar (!), og kongen kom på luft slik at spar knekt sto. Da var det opp på ni stikk igjen, men hvor skulle han finne det tiende?

Det gjelder å kjenne igjen klassikerne, og Johansen kan alle de. Her begynner det å utvikle seg til en sluttposisjon rett fra en bok med avanserte skvisposisjoner. Inne på spar konge spilte nord mer kløver til øst. Hjerter ess ble innkassert, og nord kastet en ruter. Syd har vært under press lenge og kastet spar og hjerter på alle kløverstikkene. Det fjerde kløverstikket ble tatt, og syd måtte kaste igjen. Han holdt igjen knekten tredje i ruter og hjerter konge. Så ble det spilt ruter til esset, og etter alt dette så det slik ut:

Ingen av motstanderne hadde igjen spar, for de hadde så mye annet å passe på. Johansen tok den godspilte spar knekt. Nord måtte holde kløver 8 om ikke østs syver skulle gi stikk, og følgelig ble det kun plass til en ruter hos han. Da forsvant kløver 7 fra øst, den hadde gjort sin nytte. Så var det syd sin tur til å føle presset. Han måtte holde hjerter konge om ikke vests knekt skulle gi det tiende stikket, så også han måtte ned på singel ruter. Avslutningen ble ruter til kongen, og ruter 10 ga stikk siden fargen nå satt 1-1! Vakkert!

Ps. Ved det andre bordet gikk lederlagets spillefører en bet i 3NT mot Martin Andresen og Christer Kristoffersen, 12 IMP til SKEIDAR.

JanuarCup

Sammenlagtresultat her. Premier til 5 beste par

3 par delte 1.plass 4.kveld 27.januar  BBO

Trine og Ole vant 3.kveld 20.januar  BBO

Knut og Magne vant 2.kveld  13.januar   BBO

Jan T og Steve vant 1.kveld 6.januar  BBO 

Klubbkveld på RealBridge torsdag 21.01

Det blir klubbkveld på Realbridge torsdag 21.01. kl 18:15

Lenke til turneringen https://play.realbridge.online/cf.html?p=210121127176&q=20210121SomnaBKSpiller

Turneringen åpnes ca 17:00

-Morten

Er du i slem modus?


Her er et par spill fra en nyttårsturnering. La oss se på det første spillet fra svarhåndens synspunkt før vi ser alle kortene.

Som nord hører du makker åpne med 1 spar, og vest melder inn 2 kløver. Hva melder du nå? Noen bruker Stenberg som utgangskrav også etter innmelding, andre endrer til "minst invitt med støtte". En annen mulighet er å si 4 kløver - Splinter - kortfarge i kløver og spartilpasning. For enkelte er Splinter utbegrenset, andre bruker det som en limitert melding (utgangsstyrke) og melder 2 grand - Stenberg - med sterkere hender.

La oss si du melder 4 kløver som Splinter. Makker slår av med 4 spar. Går du på likevel? Det er vel mye som taler for at det kan være for tøft med slem nå, spesielt om makker har noen bortkastede honnørpoeng i kløver og ikke så sterk trumf. Det kan neppe kritiseres å passe selv om det skulle vise seg at det kan vinnes tolv stikk. Men la oss si du er av den optmistiske sorten og melder 4 grand, Key Card Blackwood. Hvis du får 5 hjerter fra makkeren som svar - to nøkkelkort uten trumfdamen - satser du på slem da? Trumfdamen mangler altså, så det blir i så fall en slem avhengig av trumfsitsen. Makker kan ha AK-femte, og da må det sitte 2-2, for i så fall er det en kløvertaper. Hvis han har AKJ-femte er det en bedre sjanse. Og om makker har kløver ess og spar ess blir det omtrent det samme, med A-femte må det sitte 2-2, og er det AJ10-femte er det del bedre sjanse. Men om det ene nøkkelkortet er kongen (sammen med kløver ess) er det en veldig dårlig slem som selvsag kan stå med esset foran og 2-2 sits. 

Uansett, om dette er informasjonen nord får er det nok mest fornuftig å stoppe i 5 spar. Det kan jo være et "hull" i en av rødfargene også.

Slik kortene så ut var imidlertid slem glimrende, og spørsmålet er hvordan melde den når det mangler ett nøkkelkort og også trumf dame:

Du har kanskje sett poenget. Idet syd har fått vite om firekorts trumfstøtte og blir spurt via Key-Card 4 grand om antall nøkkelkort bør han vise to + trumf dame! Det er fordi han vet at det er ti trumf til sammen, og da er A-K nok til at det er odds-on at det ikke er trumftaper. med for eksempel A-sjette mot K-fjerde er det veldig god sjanse for ingen taper i fargen. Kun 3-0 med damen tredje ødelegger festen, og i dette tilfellet kun 3-0 med alle trumfene bak syd siden han også har spar knekt. Damen tredje foran vil bli oppdaget i første trumfrunde, og en markert finesse løse trumfen.

Det neste eksempelet er nok et vanskelig meldproblem for de aller fleste:

Med standard system starter det 2 kløver - 2 ruter, 2 spar. Hvordan bør veien videre være?

Mange bruker dobbel negativ, og å si fall sier nord 3 kløver (eller 2NT hvis det brukes som second negativ). Da kan syd si 3 ruter, og nord sier 3 hjerter. Man hva bør så skje? Syd har 26 poeng, noe ekstra for sin kravåpning. Men han bør vel enten støtte til 4 hjerter, eller bare si 3NT. Da spørs det om nord forsøker 4 hjerter som antagelig er riktig fordi hånden er bortimot ubrukbar i grand (bortsett fra ruter knekt).

De som ikke bruker second-negativ i det hele tatt må si 3 hjerter over 2 spar. Syd kan da si 3 grand, men føler nok han har litt ekstra. Over 3 grand får nord det samme problemet, pass eller 4 hjerter. Noen på syds plass følte idet nord meldte 3 hjerter at de var for sterke for 3 grand og sa 4 ruter. Hva bør nord gjøre da? Det er lett å si når vi ser alle kortene at han kan si 4 hjerter, men etter å ha meldt slik er det ofte sånn at åpneren har minst 5-5 i spar og ruter, så å løfte til 5 ruter er et alternativ som ikke blir så bra denne gangen.

Der nord meldte hjerter to ganger var det noen på syds plass som gikk på videre mot slem med 4 grand, for slem er jo bra om nord har A-J sjette, og ikke så verst om han har esset sjette. 

De som havnet i den uvanlige kontrakten 5 ruter vant den da det kun var en taper i hver av de røde fargene, for ruter satt fordelt 3-3 og hjerter 3-2.

Også 3 grand vinnes greit siden ruterfargen sitter jevnt.

4 hjerter er toppkontrakten og vinnes med ti stikk siden hjerteren altså satt 3-2. Det var en god del som kom for høyt, og i 5 hjerter var spillefører avhengig av knekten dobbel i hjerter, men slik satt det ikke.

Å vinne 4 hjerter med ti stikk ga 75%.

Hvordan vil du og din favorittmakker løst dette meldeproblemet?

 

TIL LAGS ÅT ALLE KAN INGEN GJERA


I forbindelse at Norsk Bridgepresse (NBP) har fått ny leder har det oppstått en diskusjon om hva som er best å skrive om for oss bridgejournalister. Selvsagt må det være mange spill, men flere (bl.a. Marianne Harding) har ytret seg om form og innhold og kommet med mange gode forslag. Dette er en positiv diskusjon!

NBP sin nye leder er Vegar Næss. Han kom inn i bridgejournalistikken for noen år siden og har bl.a. laget bulletiner fra norske mesterskap sammen med sin kone, Elisabeth Groseth. Det har de gjort med stor entusiasme, og jeg synes det har blitt riktig bra. Den entusiasmen tror jeg Vegar tar med seg inn i lederjobben for NBP så jeg sier det samme som flere andre, rett mann på rett sted.

Det er viktig for bridgen med en aktiv og så stor som mulig gruppe bridgejournalister for å få mer omtale av bridgen.

Vegar og Elisabeth i full gang med å lage bulletiner

NBP sin internettside finner du her.

Organisasjonen har dessuten en side på Facebook.

Bridgejournalistikk er ikke bare å skrive i avisspalter eller bridgremagasin nå for tiden. I blogger og internettportaler skrives daglig masse om bridge. Det med internett og sosiale medier har kommet for å bli, på godt og vondt. Bridgen kan bruke det på en god måte.

Selv er jeg medlem av NBP, og også IBPA (International Bridge Press Organization). Som den norske presseorganisasjonen deler IBPA ut priser både for spill, gode meldinger og motspill samt hederspriser osv. hvert år. Spillene som gir heder og ære må være skrevet om, og tidligere måtte prestasjonen ha vært omtalt i en avisspalte eller i et bridgemagasin. IBPA har endret de kriteriene, og nå blir spill som er fortalt i blogger, eller på mer eller mindre offisielle internettportaler tatt med i betraktningen.

Tittelen til dette innlegget, Ivar Aasens visdomsord er "Til lags åt alle kan ingen gjera" er noe enhver bridgejournalist som har holdt på en stund blir smertelig klar over. Valg av stoff, form og innhold er ikke så enkelt.

Man kan for eksempel utelukkende konsentrere seg om avisspill med fine poeng. Det tilfredsstiller de av leserne som er veldig dyktige, og/eller problemløserne, men den jevne bridgespiller faller fort at lasset hvis alle spillene har poeng som er veldig kompliserte. Alternativt kan det være mer stoff med morsomme historier, eller det kan være mye lærebokstoff som mange liker. Da kan det bli litt kjedelig for toppspillerne.

Til lags åt alle kan ingen gjera.

Da jeg overtok bridgespalten i Adressa på 90-tallet var det som å hoppe etter Wirkola. Arne Hofstad hadde skrevet sin svært populære bridgespalte i 38 år! Selv skrev jeg i Adressa i 16 år. Etter en innkjøringsperiode ble heldigvis min spalte og min stil mer akseptert. Da avisen tok bort bridgespalten fikk jeg sjansen til å blogge for NBF i tillegg til at jeg i mange år har skrevet for BIN. Både tidligere i avisen og deretter i bloggen har jeg kommet frem til at det beste kanskje er at innleggene er varierte. Noe avansert stoff innimellom, noen historier, og noe mer grunnleggende som kanskje mange kan lære av. Det har blitt både ris og ros fra leserne. Det er enkelte som kommer med innspill, og noen ganger får jeg e-poster eller henvendelser på messenger med spill osv. Det er svært velkomment, så fortsett med det!