Avansert søk


Årsrapport for 2020

 Årsrapport 2020
 Tillitsvalgte
Styret:
Leder:                                             Per Brekke
Nestleder:                                      Audun Røneid
Kasserer:                                        Harald Skretting
Sekretær:                                       Olav Førde
Turneringsleder:                            Thorbjørn Willoch
Materialforvalter:                            Bjørg Kjølner
Styremedlem:                                 Lars Urholt
Styremedlem:                                 Cecilie Winsnes
Varamedlem:                                  Henrik Lund
 
Komitéer i 2020                                                           
Hedersmerkekomite:                Kjell Berge
                                             Bernt-Ivar Amundsen
                                             Svein Magne Granheim
Revisorer:                               Bernt-IvarAmundsen
                                              Bjørn Sundet
Valgkomite:                             Bernt-Ivar Amundsen
                                              Bjørn Nygård
                                                 
 
 
 

Styrets arbeid

 

Bridgeåret 2020 har vært preget av corona-pandemien. Styret hadde planlagt 47 klubbkvelder, men på grunn pandemien ble bare 22 gjennomført. Asker BK har i hele 2020 fulgt NBFs anbefalinger og retningslinjer for smittevern.
Styret har fokusert på corona-situasjonen og økonomi. Det har vært avholdt tre styremøter.
 
Corona
1
0 av de 22 klubbkveldene ble avholdt fram til og med 3. mars, og 12 med coronarestriksjoner fra 20. august. Etter 5. november har det ikke vært arrangert klubbkvelder. Det er per 20. januar 2021 ikke avklart når klubbspillingen kan starte igjen.
Da NBF åpnet for klubbspilling igjen i siste del av august, arrangerte Asker BK klubbkvelder med smittevernregler. Det var forhåndspåmelding, avstandsregler, desinfeksjonsmidler ved bordene og spesielle regler for bordbytte og bruk av meldebokser. Det var ikke servering av mat eller drikke. På grunn av økte utgifter ble startkontingenten økt til 100 kroner. Spillekveldene hadde et gjennomsnitt på 9 bord.
Buskerud bridgekrets har arrangert turneringer på internettet i coronaperioden, der flere av Asker BKs medlemmer har deltatt.
Klubbens 80 års jubileumsturnering som skulle vært arrangert i oktober, ble avlyst på grunn av pandemien.
 
Økonomi
Økonomien er god. Inntektene falt på grunn av færre klubbkvelder. Men utgiftene falt mer, og overskuddet i 2020 ble på kr 16.491. Største utgiftspost var husleie på kr. 39.600. For øvrig vises til fremlagt regnskap.
 
Rekruttering
Antall medlemmer i klubben er stabilt. Ved årsskiftet 2020/21 hadde klubben 85 medlemmer, samme antall som ved årsskiftet 2019/20.

Premiering
Klubben har videreført linjen med beskjeden premiering. Det er innført premiering både etter faktisk resultatliste og etter handikapliste.

 
Spillelokaler og spilleavgift
Klubben spiller i Festsalen i Kulturhuset i Asker. Spilleavgiften var uendret på 80 kroner fram til corona-spillingen begynte i august. Da ble den økt til 100 kroner. Medlemskontingenten har ligget uendret på 350 kroner. 

 

Resultater
En rekke turneringer ble avlyst på grunn av coronaen i 2020. Men Svein Magne Granheim – Audun Follestad leverte en sterk prestasjon da de ble nr. 15 i parfinalen i NM. Det samme gjorde Hege Falster – Asle Lutken med seier i KM mix, og Harald Skretting, Henrik Lund, Paolo Romanello og Christoffer Olafsen med 2. plass i KM lag.
Klubbmesterskapet ble ikke fullført, Asker- og Bærumsmesterskapet ble avlyst, lagkampen mot Blommenholm ble utsatt og sommerbridgen ble heller ikke arrangert.
 
Data/utstyr
Det er ikke kjøpt inn nytt datautstyr i 2020.  Christian Nygaard har administrert kortgivermaskinen.
Internett
Hjemmesiden er en viktig informasjonskanal for klubben med oversikt over medlemmer, makkertorg, historikk, nyheter og oppdaterte resultater til enhver tid. Lars Urholt styrer hjemmesiden.
 
Sosiale arrangementer
Julebordet ble avlyst på grunn av corona-situasjonen.
 
Representasjon i kretsen
Audun Røneid har representert klubben som varamedlem i styret for Buskerud bridgekrets.
 
 
Asker,  20.01.2021
Styret
Per Brekke, styreleder


 
 
 
 
 
 
 

"KAINN ITJ STOL PÅ NÅN"


Her er en historie fra gamle dager i Trondheimsbridgen, og spillet er en oppfølger av et innlegg her i bloggen forleden hvor det handlet om å stole på motspillernes signaler, eller ikke.

Overskriften “Kainn itj stol på nån» (for ikke så dialektsterke søringer, det betyr: kan ikke stole på noen) handler i denne omgang ikke om mistenksomhet, juks og fanteri i forbindelse med online bridge - ubehagelige faktorer i dagens bridge. Nei, sitatet er fra en av mine beste mentorer fra 70-tallet, Martin Moxnes. Han var en klassespiller som kunne «all the tricks in the book», og hadde det ikke vært for en del personlige problemer ville han trolig vært fast inventar på det norske landslaget selv om det var mange veldig gode bridgespillere i Norge også på den tiden.

Vi unge bridgespillerne pratet bridge med Martin og de andre erfarne bridgespillerne i Trondheim omtrent daglig. En gang da jeg spurte Martin om hvor mye man bør stole på fordelingssignalene motparten gir sa han at de behøver jo ikke fortelle sannheten, det er helt lovlig å legge feil fordeling!

“Kainn itj stol på nån».

Mye senere, men fortsatt i forrige århundre og trolig sent på 80-tallet kom den setningen som kastet på meg etter et spill hvor en kamerat (og ofte lagkamerat), Øyvind Ludvigsen som bodde i Trondheim på den tiden var motspiller. Han spilte antagelig med Ragnar Baardsgaard, og jeg var i 3NT som syd uten at Ø/V hadde meldt noe:

De brukte norske fordelingsutspill. Spar 5 kom ut mot 3NT etter meldingene 1NT-3NT. Øst la på damen, og rutinemessig lasjerte jeg to ganger og vant med spar ess i tredje runde. De første stikkene gikk altså slik: spar 5 ut til damen, nieren fra syd, liten spar tilbake til tieren og knekten hos vest, så spar 4 til esset mens øst fulgte farge

Hvordan tror du sparfargen er fordelt?

Vest har vist fire hvis han har fulgt deres motspillsavtale. Det er klart at øst kan ha tre spar og utspilleren fem spar selv om vest med norsk fordelingsutspill har vist fire siden han ikke spilte ut den minste sparen (fireren) som han jo normalt ville gjort ifølge «norske» med femkorts farge. Det er jo lov å vise feil fordeling, men da det kan lure makkeren like mye som det lurer spillefører er det ikke så vanlig å «fake» lengden i utspillet.

Ok, opptelling av stikk:

Det er i tillegg til spar ess fem kløverstikk og ruter ess, syv sikre. Det er mulig vinne to-tre ekstra ruterstikk hvis vest har ruter konge. Det er også mulig å vinne to hjerterstikk ved å presse ut esset, og det er ufarlig hvis sparfargen sitter 4-4, de har jo i så fall kun ett godspilt stikk der og i så fall totalt kun fire motspillstikk.

Så hva spiller du, hjerter eller ruter?

Å spille hjerter har den fordelen at om øst har hjerter ess har han ikke flere spar om vests utspill var «fake», dvs. fra femkorts spar. Men hvis vest har hjerter ess og mot formodning fem spar stikker han og tar to sparstikk – en bet.

Å ta ruterfinessen gir bet om øst har ruter konge og spar sitter som du tror,  4-4. De vinner i alt tre sparstikk, ett stikk for ruter konge og ett i hjerter. I så fall er å ta ruterfinessen å spille bort kontrakten.

Jeg tok noen kløverstikk, og vest kastet ruter og hjerter. Øst hadde heller ingen problemer og kastet røde kort. Styrke og svakhet kan man i alle fall ikke stole på i en sånn situasjon, gode motspillere vet godt hva dette spillet handler om nå.

På et tidspunkt måtte det velges om de nødvendige stikkene skulle fås i ruter eller hjerter. På grunn av overskriften og innledningen har du sikkert gjettet hva jeg gjorde. Jeg stolte på Øyvinds fordelingsutspill (og har aldri tilgitt han ) og trodde han hadde fire spar da jeg spilte det som så ut til å være tryggest - hjerter - som etablerer to stikk til og ni i alt uten noen risiko hvis sparen sitter 4-4. Det ble lang nese:

Vest stakk med hjerter ess og siden han hadde fintet meg ut med det "falske" fordelingsutspillet fikk han to sparstikk til - en bet. Og selvsagt satt ruter konge i saks, så det ville blitt ti enkle stikk via ruterfinessen.

Jeg spurte Øyvind hvorfor han spilte ut «fjerde høyeste» (og dermed «viste» fem når han senere spilte en mindre spar) når de bruker norske fordelingsutspill. Han svarte som rett og riktig er: «Jeg hadde så mange honnørpoeng at det var nesten umulig at makker ville han noe særlig i dette motspillet å gjøre, så hvorfor fortelle om sparlengden når det er kun spillefører som har nytte av den informasjonen?»

Amen.

(PS: For ordens skyld en liten advarsel. Selv om slike finter er morsomme når de lykkes, er det nok for de fleste ikke særlig lurt å være for kreativ med slikt, spesielt når det gjelder det første kortet, utspillskortet. Hvis det "lyver" kan det like gjerne forvirre makker som spillefører, og om det skjer og makker tråkker feil kan det spre usikkerhet i senere spill også. Men som nevnt er det noen spill du vet ganske sikkert at makker ikke vil være i bildet i motspillet, og da står man mer fritt til å gjøre litt uventede ting)  

Årsmøte 2021

Det innkalles herved til årsmøte i Asker Bridgeklubb torsdag 11. februar 2021 kl 19.
På grunn av de rådende restriksjoner i forbindelse med coronaepidemien vil årsmøtet foregå digitalt. Følgende saker vil bli behandlet:
- Årsrapport 2020
- Årsregnskap 2020 inkl. revisors beretning
- Budsjett 2021
- Valg
Styret har ikke mottatt noen forslag som ønskes behandlet på årsmøtet, og forslag til terminliste vil komme når vi har en bedre oversikt over coronasituasjonen.
Alle sakspapirer er lagt ut på klubbens hjemmeside. Se her>>>>>
Dersom noen har innvendinger eller spørsmål til det som er foreslått, kontaktes klubbens leder innen kl.19.00 torsdag 11.februar.
Dersom det ikke kommer innvendinger innen fristen anses forslagene som vedtatt.

Olav Førde, sekretær 

Kveldsturnering 25.02

 HER er innlogging til både turnering og senere resultat i Realbridge.

 HER ligger resultatet

Håper å se mange kjente ved bordet i morgen kveld 

FebruarCup

Sigmund og Bjarne vant FebruarCup sammenlagt

Martin Ivar og Anne vant 4.kveld 24.februar  BBO

Leif og Helge vant 3.kveld 17.februar  BBO

Morten og Bjarte vant 2.kveld 10.februar   BBO

Trygve og Robert vant 1.kveld 3.februar   BBO 

Bøker på skandinaviske språk

 Bøker på skandinaviske språk - det er blan annet Blakset tre store bøker i hardcover - samt en oversettelse av Hugh Kelsey Spil - Modspil A - Z på dansk og Mikkelsen/Ludvigsen 2/1 samt to bøker av Reinholdt/Røn "Kampen ved bridgebordet" og "Femfarve i major" også i hardcover.

Fasitkortstokk 1

Nå kan du ved hjelp av Fasitkortstokker spille turnering hjemme i din egen stue.

kr 139,00

Lagkampen Asker - Blommenholm ble hjemmeseier

Kampen ble spilt på RealBridge. Noe som fungerte utmerket.

Asker fikk 373.6 VP og Blommenholm 346.6 

Lagpremiene kr 1000 og kr 640 blir fordelt slik:
1. 79.3  Asker4  Arne Orsten, Christian Otterbech, Henrik Lund, Paolo Romanello
2. 76.1 Bl.hlm6  Geir Aasenden, Steinar Hofstad, Helge Reisvang, Øystein Reisvang
 
Premiene til beste par kr 320 og kr 200 fordeles slik:
Butler 1. +1.75 snitt VP: Paolo Romanello - Henrik Lund
Butler 2. +1.74 snitt VP: Øystein Reisvang - Helge Reisvang
 
Alle detaljer finnes her>>>>
Takk til Paolo for flott arrangement