Avansert søk


Link til KGB spill onsdag 17. feb 2021 kl 1800

 

https://play.realbridge.online/co.html?p=210217127802&q=KGBspilleronsdag17feb2021

Bridgen i mars. Marsturnering. Dei 3 beste resultata av 5 tel.

Gunnvald og Finn vart best første kvelden.

Resultat:     Ruter     -     BBO

 

Roald og Reidar vart best andre kvelden.

Resultat:     Ruter     -     BBO

 

Leif og Helge vart best tredje kvelden.

Resultat:     Ruter     -     BBO

 

Gudmund og Trygve vart best fjerde kvelden.

Resultat:     Ruter     -     BBO

 

Bjarne og Sigmund vart best femte kvelden.

Resultat:     Ruter     -     BBO

 

Gudmund og Trygve vart best samanlagt.

Samanlagtresultat

Styremøte 1.2.2021

Referat fra styremøte i Asker BK 1. februar 2021
Til stede: Per Brekke, Cecilie Winsnes, Bjørg Kjølner, Lars Urholt, Audun Røneid, Thorbjørn Willoch, Olav Førde og Harald Skretting. Henrik Lund var forhindret.

Agenda:


1. Referat fra møte 19.oktober 2020 ble godkjent uten endringer.

2. Årsmøtet 11. februar.
Styret behandlet årsmøtepapirene. Sekretær justerer årsrapporten. Kasserer justerer regnskap og budsjett. Vanskelig å vite hvor mange spillekvelder vi får i 2021. Styret var enige om at kontingent for klubbkvelder uten coronarestriksjoner blir 80 kr, mens kontingent for klubbkvelder med restriksjoner blir 100 kr. Lars Urholt legger justerte årsmøtepapirer ut på hjemmesiden innen torsdag 4. februar og sender informasjon om dette til alle medlemmer per e-post.
Terminlisten legges ikke ut før coronasituasjonen er mer avklart.
Styret diskuterte gjennomføringen av digitalt årsmøte. Informasjon legges ut på hjemmesiden.

3. Hva kan vi glede og overraske medlemmene med i 2021?
Styret ønsker å markere overgangen til mer normale klubbkvelder – når den kommer.
Sommerfest, Kiel-tur og 80-årsjubileumfest ett år forsinket er alternativer. Saken tas opp igjen
på neste styremøte.

4. Eventuelt.
Digitale klubbkvelder og digital lagkamp mot Blommenholm ble diskutert. Mange spillere har
meldt seg interessert i lagkamp mot Blommenholm på NBFs anbefalte plattform, RealBridge.
Så mange at det kan være grunnlag for også å arrangere digitale klubbkvelder. Leder tar
kontakt med Paolo Romanello, som kjenner RealBridge godt.

Olav Førde, sekretær

 

 

Kveldsturnering 04.03

 HER kommer det link til turnering.

Legger restultatet her også.

Fint om alle ute i kretsen gjør en jobb for å prøve å få med flere på disse torsdagskveldene våre

 

Mvh styret

Korona stengt

Vi holder stengt videre til over påske, tar en ny vurdering i forkant av påska og legger ut på hjemmesidene. 

Frank Shorter

Tirsdagens kveldsturnering var åpen for spillere også utenfor kretsen, og tilslutt var vi i alt 6 bord samlet. Jon S og Eivind vant hele kvelden.

Sjøl hadde jeg funnet men en annen makker enn min vante for kvelden; i seg sjøl veldig lærerikt og fint. Frank hadde også funnet seg en annen makker, og i møte mot meg dro han frem et utspill som virkelig satte meg på prøve.

 

Når makker "slår av" i 3 ru velger jeg heller utgangen i ruter enn 3 NT. I ettertid var jo dette selvfølgelig feil, men ved bordet må man ta avgjørelser ut fra de opplysninger man har. Jeg tenkte at Q singel i kløver ble for tynt mot en makker med markert minimum, og gikk heller til 5 ru.

Frank i vest kom frem med ruter knekt i utspillet. Hva nå?

Utspillet er vanskeligere enn man kanskje vil tro. Det kan være knekten fra Jx eller Jxx, eller det kan være singel knekt. De to første er mer vanlige og gir best sannsynlighet. Samtidig var det noe med hele situasjonen som ledet meg til å tenke det var singelton. Slik meldeforløpet gikk er ofte trumfutspillet bare til hjelp for spillefører (nord er egentlig ikke markert med noen god ruterstøtte), og ofte vil man forvente noe annet ut.

Valget for hvilken fordeling du vil spille på må du gjøre nå, det blir for sent senere. Jeg "kjente lusa på gangen" og gikk for en spilleplan som ville kunne få hjem kontrakta hvis trumfen var fordelt 4-1 i mot, med lengden i øst.

Knekten vinnes med dama, så spiller jeg kløver dame til esset i vest. Vest spiller opp igjen spar. For å kunne klare meg må jeg korte ned trumfen min, og derfor stikker jeg med spar konge og spiller en liten kløver til stjeling på hånda.

Nå tar jeg spar ess og en spar til stjeling, og situasjonen jeg ser for meg er omtrent slik:

Inne i bordet spiller jeg nå kløver konge som jeg kaster hjerter dame på. Nå har jeg full kontroll. Jeg kan spille nok en kløver, men øst kommer på mellomhånd med sin trumf og kan bare få ett ruterstikk i sluttspillet. Hvis han unnlater å trumfe, men heller kaste hjerter, så vil jeg kaste spar dame. Neste kløver vil jeg trumfe (hvis øst kaster nok en hjerter), så kan jeg ta for hjerter ess og tilslutt fri meg med ruter 9. Øst kan stikke, men må avslutte med å spille opp igjen i min saks.

Litt av et kalasspill, og jeg kan røpe at jeg sjøl er veldig fornøyd når jeg har tråkla hjem slike utganger.

MEN....for det er selvsagt et lite "men"....

Frank hadde såklart ikke spilt ut singel trumf, korta så nemlig slik ut:

Ruteren satt helt normalt ut, og alt jeg trengte få var en rutertaper og en kløvertaper. Så, i sluttposisjonen over, når kløveren ble spilt fra bordet kunne jeg til min forfjamselse se at Frank fornøyd stjal med ruter 10!

Så mye for hard tenking og vanskeliggjøring av korta, og hjemme i Granberget satt en lang stake og gliste fra øre til øre!

 

 

Engerdal ute av NM for Klubblag

Engerdal møtte Flekkefjord i 4. runde av NM for klubblag i går kveld, og ble spilt av banen mot solid motstand. Flekkefjord besto blant annet av Boye Brogeland, en av verdens beste bridgespillere, og for undertegnede et forbilde innen bridge. Ikke bare gjør han seg gjeldende ved bridgebordet som profesjonell bridgespiller; han har også de siste årene frontet en kamp mot omfattende juks. Avsløringene har stått på rad og rekke, og flere av verdens aller beste bridgespillere er avslørt som juksere og bedragere. Det var derfor på alle måter en ære å spille mot Boye.

Boye Brogeland spilte sammen med Tonje, som er hans kone, og som også er en svært god bridgespiller med en rekke meritter i både nasjonal og internasjonal bridge. Også resten av Flekkefjord-laget var velspillende, og de slo Engerdal i alle faser av spillet - meldinger, spilleføringer, motspill, delkontrakter, utganger og slemmer. Veldig lærerikt, selv om det ble kalassifre og ren utklassing. Flekkefjord vant tilslutt 143-49. Vi gratulerer et velspillende lag for en veldig trivelig kamp, og ønsker dem lykke til videre!

Allerede fra start viste Boye Brogeland at han er en del vassere enn de fleste av oss:

Som nord åpnet jeg i første hånd med 1 kløver. Tonje i øst dobler opplysende og Frank melder av 5-korts hjerter med 1 hjerter. Boye melder 1NT, mens jeg støtter til 2 hjerter. Normalt går det pass rundt i slike meldeforløp, men i siste hånd balanserer nå Boye i 2 spar. I slike meldeforløp sitter korta jevnt rundt bordet, og det er i beste fall en billig løsning å gå en bet eller to i 2 spar. Ingen var i sonen i dette spillet.

Jeg valgte en liten spar ut. Denn gikk i første stikk til Franks knekt, og Frank vrir hjerter. Han får på første hjerter, mens Boye vinner den andre på hånda. Nå kommer liten kløver fra hånda, som jeg stikker med kongen, og jeg fortsetter med tredje gang hjerter som Boye stjeler. Nå spiller han ruter til min konge, og ny ruter opp igjen til Franks ess - og Frank fortsetter med en tredje runde ruter som Boye vinner på hånda.

På hånda sitter han nå igjen med 10 --- --- A1098, jeg har igjen K76 --- --- 53, og Tonje har AQ9 --- J Q. Boye leser med som en åpen bok når han spiller spar 10 til Q i bordet, og deretter spiller seg hjem på hånda igjen i kløver. Nå kan han bare "pumpe" kløver og fanger fint opp mine K7 i spar foran bordets A9.

Ved det andre bordet fikk motparten spille 2 hj med én bet, så spillet svingte bare to IMP, men det var allikevel et tidlig statement fra en av verdens beste.

Jeg spurte pent om et bilde i siste spill av halvmatchen, og Boye og Tonje sa gladelig ja. Det var god stemning, og jeg kan røpe at jeg med hånda synlig i bordet tilslutt fikk spille 2 kløver x med hjemgang med 4 IMP hjem. Uten at det hjalp nevneverdig.

MarsCup

Anne og Martin vant MarsCup  sammenlagt

 

Trygve og Robert vant 4.kveld 24.mars   BBO

Anne og Tor vant 3.kveld 17.mars   BBO

Magnar og Rune D vant 2.kveld 10.mars   BBO

Bjarne og Sigmund vant 1.kveld 3.mars  BBO