Avansert søk


Valg - åpnerens andre melding


Etter å ha åpnet og fått et svar er åpnerens andre melding viktig for å få beskrevet kortene bedre. Alle har system og avtaler, men ikke sjelden får man hender som ikke passer helt til noen system-melding i andre melderunde. Da må det velges, en må finne den meldingen som passer best, lyver minst.

Geir Brekka spiller i OCBL Super Cup på lag SCORWAY (Skottland-Norge) sammen et par skotter og Terje Lie, Jo-Arne Ovesen, Øyvind Saur og Nils Kåre Kvangraven. De har startet bra i turneringen, og slo bl.a. råsterke lag LEVINE i runde 5.

I runde 4 fikk Geir Brekka en sånn meldeprøve hvor det var snakk om å velge melding i andre melderunde med disse kortene (syd er giver, ingen i sonen):

Han åpnet med 1 ruter og fikk 1 hjerter hos makker Kvangraven. Hva ville du meldt nå?

Det står mellom:

1RU - 1HJ

?

- 3 kløver som de fleste spiller som utgangskrav, og hvor man helst ønsker å ha minst 5-5, men man kan vel ikke få alt man vil her i verden. Er kortene sterke nok til å kreve til utgang med? Kanskje.

- 3 ruter som viser omtrent riktig styrke på hånden, men den meldingen gjør at det ikke er særlig mulighet for å finne kløverkontrakt, for eksempel en mulig kløverslem. 3 ruter er vel likevel den meldingen som lettest kan føre paret til 3NT om det er en fin kontrakt.

- 2 kløver som slik de fleste melder i moderne bridge kan være med hender opp til 16-17 poeng hvis hånden er litt for svak til utgangskravet 3 kløver.

Av de 40 parene som satt N/S melder antagelig omtrent noe over 30 par etter ganske standard, naturlig system, og det startet 1 ruter-1 hjerter ved de bordene. Kun noen få på syds plass valgte 3 ruter som sin andre melding. Noen flere hoppet til 3 kløver, men omtrent 80% sa 2 kløver!

Det meste kan fungere i enkeltspill. Hva som er best i det lange løp i denne situasjonen er ikke godt å si. Det går kanskje an å gjøre en datasimulering med noen millioner mulige svarhender og finne ut hva som oftest vil fungere. Ved bordet har man ikke tid til det, det må simpelthen meldes noe…

Brekka hoppet til 3 ruter. Siden det fikk satt fokus på ruterfargen/lengden og styrken førte det til at Kvangraven ble sleminteressert med kun 9-x i ruter.

De endte i en ganske hardmeldt 6 ruter. Den er langt i fra sikker, men på den annen side kan det stå i 7 ruter også!

Hvordan spiller du 6 ruter med kløver dame ut til esset?

Det er flere muligheter her. Å stjele kløver hos nord er et alternativ, men det behøver ikke bli så bra om kløver sitter 5-2. Hvis det går bra med en kløverstjeling (4-3 i fargen) er det tolv enkle om ruteren sitter 3-2. Etter en vellykket kløverstjeling spilles tre runder trumf. Skulle den sitte 4-1 er fortsatt hjerterfinessen en mulighet for å vinne kontrakten.

Et alternativ er å ta hjerterfineses med det samme. Men ryker den blir det ikke så lett, for da må det stjeles kløver for å å bli kvitt alle de tre taperne i de sorte fargene, og i så fall må hjerterhonnørene tas mens motparten fortsatt har trumf igjen hvis de skifter til spar. Da må hjerteren sitte 4-3 også.

Uten å ha kalkulert prosenter og slikt for de forskjellige spilleplaner tror jeg at å trumfe kløver er best. Da er det et poeng i å trumfe med nieren. Hvis kløveren sitter 5-2, kan det jo hende den som har dobbel kløver ikke har verken trumfknekten eller tieren.

Brekka tok for kløver konge i andre stikk og spilte kløver til trumfnieren. Men øst stjal over og spilte trumf. Trumfen som satt 3-2 fra start ble tatt ut, og så måtte hjerterfinessen prøves. Da den lyktes var det to avkast på hjerterstikkene for en kløver og en spar, og nordmannen vant slemmen:

Av de 40 parene spilte åtte par ruterslem og vant den. Resten var i utgang, unntatt en spillefører som var i 7 ruter, men han gikk to bet.

Det kan vinnes 7 ruter om det ikke kommer spar ut, men da må hjerterfinessen tas. Så trumfes den femte hjerteren god (forutsetter 4-3) slik at det blir fire hjerterstikk i alt, spar ess, kløver ess-konge og seks trumfstikk = 13. Sparutspill tar bort inntaktet til hjerteren siden den må godspilles og hentes. 

Roth: Avoid Bidding Disasters: Win By Steering Clear Of Trouble

Det har blitt bevist mange ganger at det å vinne i bridge - på alle nivåer - handler ikke om å være genial, men først og fremst unngå de dumme tingene.

kr 189,00

Axon Profil

I 2006, ble Axon startet med et mål om å revolusjonere hvordan man handler profileringsartikler. Så vi laget en brukervennlig og smidig tjeneste til moderne virksomheter. Siden vi startet opp, har vi vært til hjelp for tusenvis av virksomheter. Hos oss får du alltid en personlig selger som hjelper deg med bestillingen.

I tillegg, tilbyr vi kostnadsfritt å sende deg vareprøver samt gratis frakt ved bestilling. Vårt utvalg er i verdensklasse og våre leveringer er raske. Vi har produktene du trenger for å markedsføre deg effektivt.

Kontakt oss i dag 

Trenger kretsen/klubben nye krus med logo, eller flotte premier til klubbmesterskapet?
Alle medlemmer av NBF, kretser og klubber får 20% rabatt på Axons sortiment ved bruk av rabattkode Bridge2021

2021

 

Svein Skarpenes med fint innspill for 10 IMP

Flekkefjord stilte med et velspillende lag, og i andre halvmatch møtte vi Geir Austad og Svein Skarpenes ved vårt bord. Sistnevnte fikk fin dreis på følgende spilleføring:

Vest giver/ØV i sonen

Svein satt syd og så at makker åpent 1 kløver i andre hånd før jeg i øst meldte inn 1 hjerter. Svein passer, og det samme gjør Frank i vest. Nord dobler opp igjen, som går til to ganger pass, men da velger Frank klokelig å ta ut i 1 spar. Igjen går det to passer, denne gangen til Svein i syd, som velger å avslutte hele denne seansen med 3 NT. Ut kommer hjerter 9.

9'eren dekkes med kongen og esset, og hjerterknekt opp igjen går til dama. Nå kommer tredje gang hjerter til min 10'er. Jeg spiller av meg sparkongen, som jeg får på, og sparknekt, som Svein stikker med esset. Det er på mange måter godtvondt når motparten leser deg som en åpen bok; vondt fordi det går utover meg og makker, men samtidig godt fordi det viser fin spilleteknikk og oversikt det Svein så gjør. Etter to hjerterstikk til tar han nemlig og spiller fire ganger kløver fra topp. Enten sitter den 3-3, eller som nå, jeg blir innspilt og må spille opp igjen fra Kx i ruter mot bordets Q10 og håndas A9. Svein går selvfølgelig ingen feil, og tar de to siste stikkene for hjemgang etter et fint innspill.

Pent løst av en sympatisk sørlending.

Spill mot dobbel honnør

Spilleføringa mi var ikke skarp nok i følgende spill. Som øst var jeg i 3NT og fikk ruter-9 ut, til håndas knekt. Så velger jeg den enkleste løsningen, å satse på at kløveren løser seg 3-3. Skulle den sitte 4-2 håper jeg å finne andre løsninger senere. Jeg spiller derfor kløverkongen til esset i nord, spar 2 kommer opp igjen til esset mitt på hånda. Kløveren sitter ikke 4-2, og jeg klarer heller ikke finne hjerteren med QJ i blokk i syd, og dermed ender jeg opp med 8 stikk.

Nå var det helt sikkert flere muligheter jeg kunne tatt med meg, men én viktig ting jeg unngikk å gjøre var å spille kløveren MOT håndas to honnører i kløver. I stikk to bør jeg spille meg inn i bordet i major, og spille liten kløver mot hånda. Denne vinner og jeg gjentar operasjonen med liten til bordets andre majorkonge og liten kløver igjen. Nå må nord på med esset og fri seg i major. Fortsatt har du ruteress inntakt for å spille deg hjem i bordet og hente inn det 9. stikket.

NORSK REAL CUP - fredager (fra i morgen!)


Helgeland Juniorklubb (HJBK) skal arrangere REAL-CUP på fredager helt frem til slutten av august. FØRSTE SPILLEKVELD er i morgen, fredag 5.mars. Spillingen starer kl. 19.30.

Det er en liten startkontigent (50kr) og overskuddet fra disse turneringene går Norsk Juniorcamp 2021 som skal arrangeres på Lovund på Helgelandskysten i september. Opplegget for REAL-CUP er dessuten sponset av Power og Esso, så her blir det både kvelds- og sammenlagtpremier. Sammenlagtlisten utabeides som en poengserie hvor du får noen poeng for oppmøtet samt bonsupoeng for topp-10 plasseringer hvor alle resultater teller med.

All informasjon om dette turneringensopplegget kan du finne i invitasjonen, her.

Velkommen til trivelige bridge-fredager hvor du støtter det viktige juniorarbeidet!

 

 

 

SPILLEPRØVE (1)


I dag får du to spilleprøver å bryne deg på (to innlegg). Spillene er hentet fra OCBL Super Cup på BBO.

Giver syd, ingen i sonen

Du skal spille 3NT som nord etter at syd passet, vest åpnet med 1 kløver og du meldte inn 1NT før makker på syd sin plass sa 3NT. Øst spiller ut kløver 8 til nieren og kløver 3 fra vest, styrke. Hvis du spiller hjerter fra syd i stikk 2 kommer damen fra vest. Planlegg spillet.

Utspillet er greit for spillefører, det gjør at du vil få ett andre kløverstikk etter hvert. Opptellingen viser derfor 1+2+3+2= 8 sikre stikk. Det niende kan komme fra spar, men det er mer sannsynlig at hjerterfargen vil gi ett ekstra. Den kan sitte 3-3, men det er også noen ekstra muligheter pga. hjerter 9.

Da spillet forekom i SKEIDAR sin kamp med Aaseng (vest) og Johansen som motspillere ble det spilt hjerter fra syd i andre stikk. Aaseng la på damen, og spillefører la liten fra hånden – et trekk som neppe er korrekt, men det kommer jeg tilbake til. Inne på hjerter dame spilte vest kløver ess og mer kløver, og øst fulgt med sekseren før han kastet spar i tredje kløverrunde.

Hvordan spiller du videre nå?

Inne i tredje kløverrunde tok spillefører for de tre ruterstikkene før han ville bestemme seg for hvordan spille hjerteren. Begge fulgte tre ganger ruter, og vest sin fordeling begynte å bli mer og mer tydelig. Så fulgte hjerter konge, og vest fulgte med tieren.

Hvordan tror du hjerteren er fordelt?

Det kan nå spilles hjerter til nieren som er riktig om vest startet med Q-10 dobbel, eller spiller hjerter til esset som er løsningen om vest hadde Q-J-10 fra start. Men hvis han har igjen hjerter knekt (Q-J-10 fra start) ville han kanskje lagt knekten andre gangen for å se ut som en mann som startet med Q-J dobbel?

Spillefører ville fortsatt vente litt med hjertervalget og la ned spar ess først. Da fulgte vest med spar dame!

Nå ser det helt tegnet ut, gjør det ikke? Vest startet nok med K-Q dobbel i spar, og med fem kløver og tre ruter som du vet om startet han vel med tre hjerter?

Spillefører følte seg nokså sikker på fordelingen nå og spilte hjerter til esset. Det ble lang nese da Aaseng hadde tåkelagt sitsen på en kreativ måte.

Vest la altså hjerter dame i første hjerterrunde – pent. Så mot slutten fulgte han med spar dame under esset fra K-Q-x for å tegne et feilaktig bilde av fordelingen - veldig pent!

Spillefører beit på som en råsulten ørret.

Godt motspill, men det må kanksje være lov å si at spillefører kanskje ikke startet best mulig?

Da han spilte hjerter i stikk to og vest la på damen burde han kanskje stukket med kongen, spilt hjerter til esset og sett at nok en stor hjerter kommer på. Så spilles ruter til nord og hjerter mot 9-x som etablerer det niende stikket for hjerter 9.

Det er en annen mulig variant som dog ikke lykkes, det er å spille på at hjerter Q er singel. I så fall er det etter hjerter konge i andre stikk riktig å spille hjerter til nieren i andre hjerterrunde, men det blir feil denne gangen. Den hjerterbehandlingen forutsetter dog at øst satt med J10-femte i hjerter fra start, og da er det vel mulig han hadde spilt ut den fargen i stedet for fra åtteren dobbel i kløver? Makkeren hadde riktignok meldt kløver, men ikke vist kløver siden 1 kløver viste kun 3+ i fargen.

SPILLEPRØVE (2)


Her er den andre spilleprøven du får servert i dag, også et spill fra OCBL Super Cup på BBO.

Giver syd, Ø/V i sonen.

Du skal som syd spille 4 hjerter etter 1 hjerter-1 spar i starten, før du etter hvert havner i den normale utgangen. Motparten har ikke meldt.

Vest spiller ut spar dame til kongen og esset. Øst fortsetter med spar 7.

Planlegg spillet.

Det er ingen fasit i dette spillet, men det er antaglig sånn at de som gikk bet etter beste motspill spilte med oddsen.

Utspillet spar dame er ofte singel, men det kan jo en sjelden gang være spar dame dobbel. Men nord meldte spar, og utspill fra spar dame dobbel er nok sjelden veldig bra, så du antar han har singel spar.

Det kommer altså mer spar fra øst. Bør du trumfe, og i så fall med hvilken trumf?

Det ser normalt ut å kaste en ruter. Hvis vest har ruter ess er å kaste ruter riktig, for da har du kontroll. Øst kan ikke komme inn igjen å spille nok en spar som vil være ubehagelig, og du får etter hvert kastet nok ruter fra syd på spar så de ikke kan få mer enn tre stikk.

Hvis øst har ruter ess blir det imidlertid skummelt. I tredje stikk vil det da komme ruter til østs ess – forsvarets tredje stikk – før øst spiller nok en spar. Da må du trumfe høyt og håpe at vest startet med tre trumf og øst to, for i så fall sitter trumfen 2-2 på det tidspunktet. Det ser mest sannsynlig ut, at vest som har singel spar har trumflengden.

Hvis du velger å trumfe i andre stikk bør du trumfe med åtteren. Det er jo en ørliten sjanse for at vest som har singel spar har de to små uteværende trumfene og ikke kan trumfe over. Hvis du trumfer med for eksempel åtteren, og vest trumfer over har du imidlertid kun to sikre avkast på sparen (J10) senere, og har gjort deg avhengig av ruter ess hos øst.

Ved bordene der motspillet startet med spar dame til kongen esset og mer spar kastet en rekke toppspillere på syds plass ruter. At de gjorde det er vel en indikasjon på at det er riktig spilt etter denne starten. Deretter klikket motspillet et par steder og kontrakten ble vunnet, men det ble bet der vest i tredje stikk spilte ruter til esset og øst spilte mer spar. Spillefører trumfet høyt i håp om at de gjenværende trumfene satt 2-2, men da fikk øst forfremmet 10-9-4 til trumfstikk – betestikket.

Hvis det trumfes med hjerter 8 i andre stikk kan det gå bra slik det sitter her. Vest trumfer over, og det går ruter til esset og mer spar. Syd kan trumfe med syveren som står, og resten står. Det er riktignok å spille mot oddsen og lykkes kun om øst har to av de «store» hjerterne. Å trumfe høyt i den situasjonen gir større sjanse.

Så om din plan førte til bet i dette spillet bør du ikke bekymre deg for mye, du er i godt selskap.

En interessant variant i første stikk er å ikke dekke spar dame med kongen. Du kan jo senere få presset ut spar ess mot trumf, for at spar ess sitter hos øst er sikkert. Legges liten spar fra nord i første stikk kan selvsagt øst stikke over med esset og spille spar. Forskjellen er at nå har syd tre sparstikk hos nord så han blir ikke avhengig av ruter ess hos øst hvis han trumfer lavt og vest trumfer over (har tre ruteravkast på spar). Det gjør at det blir litt mer fornuft i å sette i en trumf andre gangen. Han er i så fall safe om vest har ruter ess. Men om det da i andre stikk går hjerter 8, hjerter knekt og ruter til esset fulgt av mer trumf får spillefører det samme dilemmaet: sitter trumfen nå 2-2, eller har øst to av de «store» trumfene slik at å trumfe med syveren blir vinnende?