Avansert søk


Bridge våren 2021

 All bridgespilling våren 2021 er avlyst..

Styret satser på¨en invitasjonsturnering i løpet av sent mai måned,eller første halvdel av juni 2021. Avhengi av restriksjoner?

Invitasjon vil bli gitt via e-post.

Klubben tar sikte på oppstart første mandag i september 2021 hvis NBF og FHI tillater denne type aktivitet.

Leder

Harry Leistad

Invitasjon til Henning Ødegaardens Minneturnering

Skien Bridgeklubb inviterer til Henning Ødegaardens Minneturnering.

Årets turnering spilles på RealBridge på Skjærtorsdag, 1. april med spillestart kl 11.00. Det blir 18 runder Monrad par– totalt 54 spill, en halvtimes lunsjpause midtveis, og vi beregner å være ferdige kl 18.30.

Vi ber om at alle på forhånd sjekker at de har et stabilt nettverk og at bilde og lyd fungerer. Turneringsledelse: Heidi og Harald Berre Skjæran.

Startkontingenten er kr 600 pr.par (for juniorer kr 200,- pr. par) som må betales ved påmelding. Vipps til 917 89065 eller betal til bankkonto 7147.05.52586.

Tilskudd fra H.Ødegaardens Minnefond betyr mange og solide pengepremier, avhengig av deltakelse. F.eks ved 100 par vil totalt premiebudsjett være på kr 75.000, med kr 15.000 – 10.000- 8.000 til de tre beste parene.

Vi sender ut spillerlenke til turneringen – og informerer premievinnere pr. epost (sjekk at din adresse hos NBF er korrekt). Premier utbetales med Vipps eller til bankkonto.

Velkommen!

Turneringer | bridge.no

Innbydelse

UKE09

 

Møllers til hjelp?

 Ukens tema kan være satse eller ikke satse. Først kan du studere Nord sin hånd her, du er i gunstig sone og Øst som er giver starter med 1 ruter (4+ og 11- ca 20 hp). Makker i Syd går innpå med 1 spar og Vest drar uten særlig betenkning opp 3 NT. Hva tenker du om dette og hva gjør du selv?

                              Sp 9

                              Hj J876543

                              Ru 83

                              Kl K86

Hjerterfargen er det du kan bygge på, det er 7- kort men ikke toppsterk, tilpasning til makker har du ikke og sidestyrken er ikke særlig stor. Øst har jo vist åpning styrke og Vest er åpenbar sterk. Spillet er fra Gressvik BK sin RealBridge på mandag og Arne Marthinussen (Ø) og skribenten (V) møtte Tor Matinsen (N)- Jan P. Johansen som ikke er kjent for å være spesielt skuggeredde. God dose Møllers tran på morgenkvisten og sunt kosthold med fisk å skjerpe hjernevindingene med. Og et liv i flott Hvaler- natur gir spenst og pågangsmot. Tor dro fram 4 hjerter!

 Dobling fra Arne advarer («vi skal neppe høyere») og pass fra Jan så jeg var egentlig fanget.Passe eller by videre, da er 4 NT aktuelt. Pass ble valgt og kl D ble spilt ut fra makker. Her er hele given, tror du vi eller Hvaler´ne vant på dette?

                              Sp 9

                              Hj J876543

                              Ru 83

                              Kl K86

Sp AD3                               sp K875

Hj D10                                hj K92

Ru A10432                         ru D9

Kl A94                                 kl DJ75

                              Sp J10642

                              Hj A

                              Ru KJ76

                              Kl 1052

 Er trumfen 3-2 imot og du velger rett, om mulig, i ruter kan du slippe unna med 3 doblete, -500, men det er bedre enn 3 NT i sonen som opplagt står for minst 600 ut. Spillet: Kl D ble stukket med esset av Vest som fortsatte med sp A og så ny kløver til din konge. Trumf må trekkes og begge opps fulgte farge og så kon spar til stjeling og nok en trumf til 9- er fra Øst og damen i Vest vant. 3. runde kløver vant Øst med knekten og 13. kvisten i fargen gikk til nok en stjeling hos Martinsen. Trumf satte Øst inn på kongen og med 4 kort igjen sp J samt ru KJ7 i ruter spilte Øst sp K, damen fra Vest og stjeling med nest siste trumf i Nord. Så ruter med liten fra Øst og hva ville du gjort nå? Vest har vist følgende honørkort: klA, Sp AD, hj D og har noe i ruter, men hva, A eller D?? Galant la Tor i ru J og jeg måtte på med esset. Arne hadde bare 11 hp og ganske flat hånd. Ru K berget dermed det 7. stikket og 3 doblete med 500 ut ga nest topp for «gutta boys» som fikk 10-2 på spillet. Stilig, men jeg vinner nok 4 NT om det hadde blitt prøvd. Håpte på 800-1100 inn men det gikk jo ikke slik!

 

Tirsdag med RealBridge i Fredrikstad/Namsos kom en ny variant. Tone Annette Olsen (S) var da min makker og vi møtte Gorm Norstad (Ø)- Jan Talberg (V). Jan var giver i ugunstig sone og åpnet med 1 ruter, jeg hoppet innpå med 4 hjerter og så skulle Gorm melde. Hva ville du valgt med de 10 poengene, åpningen lovte 4+?

                              Sp 75

                              Hj AKDJ975

                              Ru -

                              Kl J984

Sp A64                                sp DJ82

Hj -                                      hj 10843

Ru AD654                          ru J92

Kl K9532                             kl AD

                              Sp K1093

                              Hj 62

                              Ru K10873

                              Kl 106

Ø vet nå at makker er kort i hjerter, men melderom er jo tatt bort og det blir gjetting om tilpasning.. Men full av optimisme meldte Norstad 4 spar. Så fulgte to ganger pass. Med få motspillstikk, men har bare makker her litt tilpasning i kløver vil stamp på 5- trinnet være lønnsomt tenkte jeg. Dermed 5 hjerter. Dobling fra Øst advarer jo og etter litt vurdering før pass fra Vest avsluttet. Hjerter ut og da så jeg jo at her var gedigen feilbedømming på gang! Litt hjalp det da Vest var renons i hjerter, men likevel var det lett å se at 4 spar neppe kunne vinnes. Og det stemte da det etterpå viste at frivillig bud i ny farge på 4- trinnet var med en nokså ordinær 4- korts farge men OK styrke og sekundærstøtte i ruter. Jeg trodde Norstad hadde minst 6+ i fargen og gikk på limpinnen! 3 bet var umulig å unngå, men det ga jo 2—38 i score. Pinlig!

 

I budserier passer man vanligvis på å finne ut om det er 4-4 eller 5-3 eller bedre tilpasning i major, for normalt er det da minst ett stikk der enn i grand, og i farge tåler man også svak sidefarge der stjeling sikrer mot mange tapere. Men «fasit» er ikke garantert, det skal spilles først. Her er Syd giver i  ugunstig sone. og åpner med 1 NT, det viser jevn 15-17.  Se bare på den hånden foreløpig.

 Makker spør etter majorfarge ved hjelp av Stayman og får svar 2 hjerter. Da hopper svarhånden til 3 NT som lover minst 10 hp. Hva ville du da svare med Syd sine kort?

                              Sp AK105

                              Hj 73

                              Ru J96

                              Kl D754

Sp 632                                sp 87

Hj 109865                          hj A2

Ru 1054                             ru AK872

Kl A10                                 kl K983

                              Sp DJ74

                              Hj AKDJ

                              Ru D3

                              Kl J62

 Mot oss hadde riktig nok Øst gått innpå med 2 ruter, men da jeg frivillig meldte 3 NT vet jo Tone Annette at jeg har 4- kort spar og rettet til 4 spar. Men da ruter kom ut med taper til A og K både der og i kløver var det fort en bet og -100. Det ga 16-26 tapt spill. Men ca 1/3 hadde som Syd passet 3 NT og rører motparten minorfarge er det der alltid minst 9 stikk. Vunnet 3 NT med 9 stikk ga 34-8 i score, en stor forskjell selv om 4 spar oftest er beste kontrakt. Var Syd inspirert eller var det «bare flaks» å passe ned 3 NT?

 

Gressvik BK, RealBridge 1/3, 14 par, M= 50%

1.Odd Askerød- Arild Pettersen 57,05%

2.Grete Simonsen- Morten Olsen 55,77%

3.Flemming Johnsen- Svein Grimstad 55,4%

   Atle Evensen- Rene Eriksen 55,45

5Tore Trondsen- Jan Erik Holm 53,85%

6.Anita Skaldebø- Anne Bergset 52,56%

7.Arne Marthinussen- Tore Farbrot 52,24%

 

Fredrikstad BK& Namsos BK, RealBridge 2/3, 44 par, M= 50%

1.Espen Johansen- Rolf Normann Hansen 62,60%

2.Arne Marthinussen- Fred Hansen 60,60%

3.Øyvind Bronken- Dag Amund Lie 59,60%

4.Jomar Lygre Undheim- Tore Tjetland 58,10%

5.John nInge Fredheim- Willy Myhre 56,20%

6.Marit Godejord- Oddbjørn Bråteng 55,70%

7.Simon Løvik- Bo Andreas Berg 55,60%

8.Johan Finanger- Harald Solstad 55,50%

9.Ole Flote- Gunnar Løken 55,00%

10.Atle Evensen- Arild Simensen 54,80%

11.Birger Pedersen- Helge Svendsen 54,10%

12.Oddbjørn Normann Dyrkorn- Anders Svare 53,10%

13.Svein Grimstad- Flemming Johnsen 52,80%

14.Knut Molander- Per Rømoen 52,30%

15.Pål Arne Mediå- Sigbjørn Færøvik 52,20%

16.Tone Annette Olsen- Tore Farbrot 51,90%

17.Torill Haakenstad- Olav Hjerkinn 51,40

18.Magnus Staven- Bjørn-Harald Jensen 51,30%

19.Tom Gjøs- Roar Johansen 51,10%

20Lisbeth Eide- Guri Moen 51,20%

21.Jens H. Gundersen- Arne Tveiten 50,40%

22.Svein Flogeland Gathe- Trond Koppang 49,80%

 

Sarpsborg BK 4/3, RealBridge, 36 par, M=50%

1.Gorm Norstad- Magnus Larssen 65,80%

2.Marianne og Thor Simonsen 58,88%

3.Arne Marthinussen- Tore Farbrot 57,68%

4.Arild Olsen- Håkon Ingul 57,43%

5.Knut Molander- Rene Eriksen 56,78%

6.Kjell Aspestrand- Pål Jensen 55,75%

7.Trine Haug- Jens H. Gundersen 55,64%

8.Lisbeth Eide- Thor Kjennbakken 54,85%

9.Anders Johansson- Morten Brændvang 54,67%

10.Per Arild Kvist- Leif Otto Listhaug 53,22%

12.Arnfinn Helgemo- Per Haltbrekken 52. 48%

13.Sigurd Østebøvik- Jim Idar Høyland 52,20

14.Knut Johanssen- Per Valla 51,91%

15.Eldbjørg G. Gathe- Svein Flogeland 51,66%

16.Svein Grimstad- Roar Johansen 51,50%

17.Anita Skaldebø- Anne Bergset 51,03%

18.Claes Andersen- Øystein Moræus 50,56%

19.Lars Helgesen- Tom Gjøs 49,98%

Spilling på RealBridge

 Haga og Aurskog BK har startet spilling på RealBridge!

SPILLEPRØVE (3)


Her kommer ukas tredje spilleprøve, et vanskelig spill fra en lagkamp på nettet. Prøv deg selv på spilleprøven som dog ikke har noe klart fasitsvar.

Giver øst, ingen i sonen.

Øst skal spille 6 ruter etter at syd har meldt inn 1 hjerter over østs åpning 1 kløver. Syd spiller ut ruter knekt.

Planlegg spillet.

Den utspilte ruter knekt (toppspiller på syds plass) ser veldig ut som singleton trumf. Det er sjelden man spiller ut trumf knekt fra J-x da det oftere kan koste stikk.

Nå er det maks syv trumfstikk, så det må skaffes til veie to kløverstikk som er enkelt nok med A-Q-J, men hvis trumfen sitter 4-1 som det er grunn til å anta blir det for vanskelig å komme til tolv stikk, bare prøv selv når du snart får se diagrammet med alle kortene.

Selvsagt kan det gå greit hvis en vellykket kløverfinesse tas over nord, men syd er vel favoritt til å ha kløver konge pga. sin innmelding. N/S har jo ikke særlig mange HP til sammen. Og det kan jo spilles på å presse ut kløver konge hos syd mot trumf. Men med nåtidens aggressive stil for innmeldinger utenfor sonen kan godt nord har kløver konge.

Det koker ned til å finne kløver konges plassering, og samtidig passe på trumfkontrollen.

Ved det ene bordet i lag SKEIDAR sin kamp ble 6 ruter spilt av vest etter at Martin Andresen også hadde meldt inn 1 hjerter som syd. Arve Farstad spilte ut hjerter 3. Spillefører, polakken Kalita stakk med hjerter ess og spilte kløver ess fulgt av kløver dame som fikk seile til nords konge. Farstad skiftet til trumf, og nå var det ikke lenger mulig å vinne 6 ruter slik det satt. Polakken gikk til slutt to bet.

Tom Johansen (øst) fikk altså ruter knekt i utspill, og han stakk hos øst. Han også bestemte seg for så vidt for å satse på at syd hadde kløver konge og la etter en lang en lang tenkepause før andre stikk ned kløver ess. Så kom han på at det ikke kostet noe å spille tre runder spar først, kanskje noe hyggelig kunne hende der? 

Og det gjorde det da syds Q-J-2 kom ramlende og spar 10 var godspilt!

Da slo han fra seg å seile kløver dame og stjal i stedet en kløver. Så hjerter til esset og nok en kløverstjeling hos vest. Så tok han for spar 10 da han var ganske trygg på at nord som hadde igjen en liten spar satt med alle uteværende trumfene. På spar 10 forsvant øst sin sister hjerter (en var kastet tidligere på spar konge). Etter alt dette så det slik ut:

Nå hadde Johansen grepet på det og en slags saks/kontroll på nords trumf. Han spilte en hjerter fra vest. Nord satte i ruter 7 som ble stjålet over med tieren. Så kom kløver til stjeling med trumfesset, og med to kun kort igjen hjerter mot øst. Trumfsekseren ga det tolvte stikket, en-passant!

Elegant, og Tom var storfornøyd med +920 som da også ga 14 IMP til lag SKEIDAR. Kun to av av de syv spilleførerne i 6 ruter vant den. Men som Tom påpekte, om kløverfinessen tas over nord er det enkelt, og siden kløver konge sitter tredje kan det da til og med bli tretten stikk på skvis mot syd i hjerter og spar!

To par meldte 7 ruter. En gikk bet, men amerikaneren Graig Ganzer tok kløverfinesse over nord, satte opp kløveren og skviset til slutt hjem tretten stikk i 7 ruter, +1440!

Tom: «Og jeg som var så stolt over min +920»

Ny utsettelse av Årsmøte og spillestart

 På forespørsel har kommunale myndigheter anbefalt at Mo BK utsetter Årsmøte og spillestart nok en gang på grunn av COVID 19.

Nytt tidspunkt for Årsmøte er 2. Mars kl 1800. 

Vi spiller vanlig klubbkveld etter Årsmøtet.

 

Slemvurderinger i parturnering (endret)


Som de fleste bridgespillere vet er å få med seg de store scorene, utganger og slemmer særdeles viktig i lagkamp (skrev parturnering i første utkast). Slike spill kan koste så mange IMP at det behøves flere vunnede småspill for å utlikne det. Selvsagt er det fint å finne en slem og vinne den i parturnering også da det vil gi en god score, men mer enn 100% får du ikke. Så i neste spill kan den som har fått en slem mot seg ta det igjen i ett enkelt spill, kanskje i en delkontrakt med ett ekstra overstikk, eller ta en ekstra bet i motpartenes delkontrakt. Det kan gi 100% det også, det deles ut like mange matchpoints i småspillene! 

Det er klart at spesielt i lagkamp må man forsøke å finne slemmer som er "odds on" da du i det lange løp vil tjene på det. I parturnering blir det litt andre vurderinger.

Hvis det dreier seg om en slem som veldig få i et stort parturneringsfelt melder er det litt farlig. Selv om det for så vidt er en bra slem kan det være like greit å styre unna hvis man ikke er helt sikker, og hvis ikke en tror den blir meldt særlig mange steder. Sitter det litt surt, eller makker har litt annerledes kort enn man trodde og det blir bet blir det en bunn, eller nært det. I slike spill er det ikke så farlig om slemmen ikke meldes i parturnering da du ikke taper en "bøtte" med IMP på det, men får rundt middels selv om det er mulig vinne slem. Og om det må spilles veldig godt for å vinne tolv stikk får du kanskje pluss-spill i utgang med tolv stikk.

Det er greit å tenke LITT sånjn i alle fall og dele poengene når man er litt usikker i stedet for å renne på seg en bunn. Så kan man gå videre i bridgelivet sitt og kanskje spille godt i 3 ruter i neste spill og få 70-80 %!

Her skal du få se et bra eksempel på hvordan dette kan slå ut fra en amerikansk parturnering på BBO forleden.  

Jeg satt og drakk kaffe og gjorde ellers ingenting mens New Zealanderen Ashley Bach på nabobordet satt og spilte med en australsk dame i denne amerikanske parturneringen. Av og til fortalte han meg hva som hadde skjedd, eller ga meg et meldeproblem. Her er ett av de spillene hvor vest var giver og N/S i sonen. Du er plassert på syds stol:

Vest åpner med 3 hjerter, og makker melder inn 4 spar. 

Hvordan spiller du og din makker slike hopp over motpartens svake 2? 

Mange spiller med konstruktive hopp over sperremeldinger, ikke sperr over sperr. Da må nord ha en meget sterk hånd i disse soneforholdene. Husk han har med slik avtale flere muligheter for å vise sterke hender med lang sparfarge. Selv innmelding 2 spar viser en bra hånd i disse soneforholdene. Å doble først og så melde spar viser enda sterkere hånd. Og hvis "ikke sperr over sperr" er regelen må et direkte hopp til 3 spar også vise en god hånd, kanskje en mer ensidig hånd enn dobler først og så sparmelding neste gang. Hoppet til 4 spar må vise en veldig seriøs hånd hvor nord har omtrent 9 stikk. 

Over 4 spar melder øst 5 hjerter. Hva melder du?

Her har motparten sladret veldig i kortene i et forsøk på å forstyrre. For det er nesten sikkert at makker er renons i hjerter når de stamper på femtrinnet sånn som dette. Og nord har altså en god hånd slik du og makker spiller hvis vi forutsetter det. Tre meldinger er vel mulige her, dobler, 5 spar eller 6 spar. Dobler kan fort ende med at man får for lite bet til å slå utgang i sonen da det må bli hele fire bet for å oppnå 800, og +500 blir neppe noe stas. 

Ashleys makker sa 5 spar og der endte det.

Ja, det er makkerskapsavtaler og stil som avgjør dette. Men det er kanskje et poeng at det er parturnering også.

Hjerter ess kom ut mot 5 spar. Ashley var ikke fornøyd da blindemann kom ned og sa til meg "her har vi brent en slem. Ruter konge sitter sikkert i saks", sa han. Men det er jo ikke sikkert?

Ser du spilleføringen som gir en ekstra sjanse for det tolvte stikket?

Det kan se ut som en elminasjon her ved å trumfe tapere i sidefargene, hvor ruter ess tas i underveis. Så hvis sidefargene er elminert og det fortsatt er trumf på begge sider spilles ruter til damen. Hvis kongen sitter i saks blir det da en rutertaper, det samme som om hvis man tar ruterfinesse med damen i stedet. Tilleggssjansen er at vest har ruter konge dobbel (singel etter at esset er spilt først) og blir innspilt for å måtte spille til dobbeltrenons som stjeles hos syd mens nords siste ruter forsvinner. Dette går ikke fordi en kløver må stjeles hos syd og det blir da ingen trumf igjen der. Hvis N/S hadde hatt kløver dame i stedet for knekten ville den stilige planen fungert, for det er nok inntak til å gjøre alt. Den posisjonen kan du pusle litt med selv (gi for eksempel syd AQ dobbel i kløver og ta bort nords knekt).

Det er likevel en marginal ekstra sjanse her, og det er lærebokspilling i ruterfargen.

Her er det ikke riktig å ta ruterfinesse, men spille esset først. Det må jo bli en rutertaper uansett, selv om kongen sitter i saks. Derfor er esset først best, så ruter til damen senere, og det blir kun en rutertaper om kongen sitter i foran da også. Tilleggsjansen, riktignok en veldig liten ekstrasjanse, er at kongen singel bak. Og det kan ikke koste noe stikk å ta ruter ess først, hvis kongen sitter hos øst sitter den der i andre ruterrunde også.

Ashley bannet og svor litt fordi de ikke var i slem, men han tok i alle fall med seg ekstrasjansen og spilte på et tidspunkt ruter ess. Bingo, der kom kongen deisende!

Dermed var det tolv stikk, og slem ville blitt vunnet på samme måte etter korrekt ruterebehandling. 

Hva tror det 5 spar med tolv stikk ga?

Det er klart at om det hadde vært to rutertapere her ville det blitt en elendig score å gå bet i slem.

Dette var en parturnering med 120 par, og feltet var ganske ujevnt. Kun noen veldig få var i 6 spar og vant den, mange flere gikk bet i slem etter å ha spilt ruter til damen og fikk to rutertapere. De som noterte +650 i utgang etter å ha spilt feil fikk 53%.

Ashleys +680 ga 89,9%!

Ett enkelt spill beviser vel ikke noe, men dette er et eksempel på at det ikke behøver å være riktig strategi å stresse alt for mye for å melde marginale slemmer i parturnering?

Just saying... 

 

 

 

Resultater Equinor BK Våren 2021 (RealBridge)

 Her finner du linker til alle resulater etterhvert som kveldene skrider fram denne vårsesongen. Disse vil også bli sendt inn til NBF etterhvert for at klubbpoengene skal deles ut.

02.02.2021

09.02.2021

23.02.2021

02.03.2021

08.03.2021 (lagkamp)

16.03.2021

23.03.2021

06.04.2021

13.04.2021

20.04.2021

27.04.2021 

04.05.2021

11.05.2021

18.05.2021

25.05.2021

01.06.2021

 

Sammenlagt-resultater så finner du under "Les mer..."

Ha en god sommer!

Håper på godt oppmøte også til høsten.