Avansert søk


KM Mix og veteran 2021

Resultatliste KM Mix og Veteran 2021
NBF Romerike og Glåmdal
Søndag 7. mars 2021
 
 
Total resultatliste:
Andre Hagen – Tove Stoen                                         62,83%
Jan Arne Rasmussen – Asbjørn Bjellånes              59,78%
Anton Gunnarsson – Eva Hagen                               57,83%
Kaja Brekke – Thomas Tøsse                                      57,21%
Olav Lomsdalen – Lars Eide                                        53,02%
Sigurd Frydenlund – Åge Olsen                                 51,99%
Espen Østli – Morten Hermansen                            50,05%
Bodil Krogh – Mons Hordvik                                       46,66%
Per Gøran Birkenes – Erik Martinsen                      46,10%
Ingeborg A. Øian – Espen Branderud                      45,03%
Anita Ower – Kjell Rune Aase                                    43,75%
Anniken Hansen – Egil Aarvold                                  43,46%
Erik Simonsen – Helge Bilben                                     42,25%
Siri Sæther – Erik Sørnes                                             40,92%
 
Resultatliste Mix:
Andre Hagen – Tove Stoen                                         62,83%
Anton Gunnarsson – Eva Hagen                               57,83%
Kaja Brekke – Thomas Tøsse                                      57,21%
Bodil Krogh – Mons Hordvik                                       46,66%
Ingeborg A. Øian – Espen Branderud                      45,03%
Anita Ower – Kjell Rune Aase                                    43,75%
Anniken Hansen – Egil Aarvold                                  43,46%
Siri Sæther – Erik Sørnes                                             40,92%
 
Resultatliste Veteran:
Jan Arne Rasmussen – Asbjørn Bjellånes              59,78%
Olav Lomsdalen – Lars Eide                                        53,02%
Sigurd Frydenlund – Åge Olsen                                 51,99%
Espen Østli – Morten Hermansen                            50,05%
Per Gøran Birkenes – Erik Martinsen                      46,10%
Anita Ower – Kjell Rune Aase                                    43,75%
Erik Simonsen – Helge Bilben                                     42,25%
 

Uke10

 

Tenker du på å forbedre deg?

 Når man spiller bridge dukker det stadig, man kan trygt si i hvert eneste spill, situasjoner der man må vurdere for og imot og velge hva som trolig er best. Alle spill har poeng, men det er jo ikke automatikk i å se alle muligheter og gjette rett bestandig. Det veksler med personlig viten, erfaring og kunnskap og hvordan makker og motspillerne vanligvis melder og spiller. Å forbedre seg krever samarbeid med makker også. Derfor er diskusjon og avklaringer samt klare sunne avtaler nødvendig å jobbe med. Bare spille for moro skyld gir spenning og hygge, men kan man forbedre grunnlaget og forståelse er potensialet for positiv utvikling i tillegg på sikt godt å ta med seg. I handelen finns det en mengde gode bridgebøker med alt fra grunninnføring til avansert melde- og spilleteori. Kjøpe og lese er en god måte å utvikle seg på. Det gir nye måter å praktisere bridge på og forbedret teknikk om det tas i bruk! Gå i gang.

 Nett- bridge gir ikke så mye mulighet for direkte å diskutere, man kan chatte i begrenset omfang etter runden og se på spillstensil men her er tiden knapp og mye rekker man ikke, bare avklare misforståelser e.l. Real Bridge der man sitter ved egen PC og spiller men med mikrofon og kamera gir det god sosial kontakt. Og systemet er bygd opp slik at man i ettertid lett kan gå inn i spillet og analysere det som har skjedd. Det blir lettere å finne ut hvorfor noen oppnår bedre resultat i spillet sitt eller melder seg til bedre kontrakt enn det vi gjorde.

Etter avsluttet spill kan man trykke fane scores som står til venstre for eget navn ved bordet. Da kommer alle resultater på slill som er avsluttet opp, og man ser hvordan man har scoret på spillet. Hvis man lurer på et resultatfor  andrepar kan man i spilloversikten trykke på kontrakt og man får opp meldingsforløp ved det bordet. Et lite firkantet ikon under kortfordelingen kan aktiviseres og pil mot høyre gir 1. stikk, og videre kan man trykke for å få vite hvordan spillet stikk for stikk er gjennomført. Ved å trykke pil mot venstre får man opp forrige stikk osv.

Oppe i hjørnet er på venstre side finner man en firkant som tar oss ut fra spill ved første bord og man kan sjekke spillet ved et annet om det er aktuelt å sammenligne. Trykker man da pilsymbol øverst til høyre kan man bla fram eller tilbake i spill som til da er spilt. Vil man så ut av dette studiet prykker man bare SCORES og det kommer opp grønt «bord» og nytt trykk SCORES gir foreløpig resultatliste. Rullefelt ned gir oversikt over til da registrerte spill og under det igjen for hvert par hvor mye de har scoret i de rundene som til da er spilt.

 På BBO var det før mange større og kvalitetsmessig turneringer og mesterskap som var veldig lærerikt å bakspille. Som forklart kan man etter eller under spill på RealBridge få med seg tilsvarende mye info og hvordan andre har spilt og også gjøre analyse på hvordan vi selv kan forbedre eget spill. Hele tiden ser man situasjonen slik den var på det tidspunktet man er kommet til Det gir utvikling og ny lærdom og anbefales alle å jobbe med! Stå på for å skjerpe seg- men husk også at bridge bare er et spill, men hyggelig å prestere bra er det for makker og seg selv!

 

Ukens spill- eksempler.

Real Bridge er på korttid blitt meget godt besøkt, 46 par stilte opp tirsdag og allerede i 1. spill fikk mange en småvrien spilleprøve. Skjul gjerne Ø-V sine kort og test om du ville klart deg i oppgaven Syd  fikk her.

                              Sp AK65

                              Hj D762

                              Ru 8

                              Kl A1042

Sp D742                             sp J10983

Hj 953                                 hj A

Ru A753                             ru K62

Kl 85                                   kl DJ76

                              Sp -

                              Hj KJ1084

                              Ru DJ1074

                              Kl K93

Atle Evensen (N)- Arild Simensen (S) meldte slik:

V

N

Ø

S

 

1 kl

P (?)

1 hj

p

3 ru*

p

4 sp**

p

5 kl

p

5 hj

p

p

p

 

Ved noen bord gikk Øst innpå med 1 spar i 1. runde og det førte til at man ble presset opp til 5- trekks nivå. Atles hopp til 3 ruter var mini- splinter, singelton og god støtte (4+) i hjerter og 4 spar fra Arild var renonsvisende cuebid. 5 kl er cuebid (1/2 kontroll) og da Arild ikke hadde kontroll i ruter ble det brems i 5 hjerter. Ru A ut fra Vest og så skift til kl 8 som dri knekt og konge. Hvordan ville du spilt for å berge 11 stikk. Det er jo taper til trumf ess så flere stikk kan du ikke tape. Men hvordan få 11 vinnere- det er det som prøven gjelder. Kan du spille to runder trumf? Anta 2-2 imot, men 3-1 eller 4-0 forekommer også som mulig. Saken er at to runder trumf bare gir 10 stikk selv om 2-2 finnes (2 sp+ 2kl+ 1 hj+ 5 stjelinger). Altså må annen medisin til, godspille sidestikk eller få flere stikk i trumf på krysstjeling.

 Arild spilte slik etter 1. stikk og  kl K i 2. Han stjal en ruter, tok sp A og sp K (sak av kl + ru selv) og kl A før en spar ble stjålet. Så ny ruter til røff der Øst måtte på med kongen. Dett var dett, trumf fra bordet stakk Øst med esset, men spar opp kunne stjeles med hj 10 og trumf K og J trakk ut resten av trumfen som var ute og hånden sto så. 11 stikk og 31- 13 i score etter bra håndverk av Simensen!

 

Torsdag i Sarpsborg BK møtte Arne (N) og jeg (S) også Arild (V) og Atle (Ø) og det ble friske meldinger.

Arne åpnet med 3 ruter i ugunstig sone, Atle gikk innpå med 3 hjerter, jeg svarte 4 ruter og Arild dro til med 4 NT og fikk greie på at makker hadde to av de 5 essene (hj K= ess) uten hj D. Så ble kontrakten satt til 6 hjerter. Ru K ut og Arne stakk over med esset som Evensen kunne stjele. Atle skulle spille hjem 12 stikk. Hva ville du spilt på?

Sp KD75                             sp A82

Hj AJ863                             hj KD1097

Ru 652                                ru -

Kl 4                                      kl K10832

Teller du opp stikk under forutsetning 2-1 imot i trumf får du: 2+ 6 stjelinger i trumf, 3 i spar og et i kløver hvis det kan godspilles. Med det blir bare 11 stikk. Sparen kan sitte 3-3 og dermed gi 4 stikk. Kl A kan være i Nord men det er lite trolig med tanke på Marthinusens sperreåpning

. Atle fortsatte med hj K og liten trumf til bordet. På kl 4 la Nord lavt og Atle det samme så jeg fikk på 9-eren. Ruter gikk så til stjeling og da liten kløver ikke felte noe fra Syd kunne ikke kontrakten lenger vinnes.

 Men fra stakt av kunne spillet gått slik. I 2. stikk trumf til bordet, stjele en ruter, spille nok en trumf til bordet og spille kløver til dukk. Syd vinner og spiller nok en ruter til røff og Øst stjeler en kløver Men nå er en Reverse Dummy gjennomført og når resten av trumfene i bordet tas oppstår en spesiell situasjon.

Syd hadde nemlig sp j964- hj 54- ru K104- kl AD95 og kan ikke holde alle fire sparene samt kl A. Skvis, kl A sakes eller en spar sakes gir Øst i begge tilfellene det 12. stikket! Med bet mot eneste par i slem fikk vi ren topp, men 7 par i vanlig utgang klarte å få 12 stikk.

 

Gressvik BK, RealBridge 8/3, 16 par, M= 50%

1.Anne Bergset- Anita Skaldebø 58,01%

2.Tore Trondsen- Jan Erik Holm 556,65

3.Monika Bråten- Tone Annette Olsen 54,00%

4.Flemming Johnsen- Knut Molander 53,10

5.Ingema Gisler- Tore Farbrot 52,39%

6.Britt og Arnfinn Holt 51,02%

7.Atle Evensen- Rene Eriksen 50,86%

 

Fredrikstad BK & Namsos BK, R-B 9/3, 46 par, M= 50%

1.Marit Godejord- Oddbjørn Bråteng 69,83%

2.Jøran Aunan- Per Haltbrekken 59,51%

3.Atle Evensen- Arild Simensen 59,24%

4.Unni og Jan Mikkelsen 58,87%

5.Roger Kristiansen- Per Sletten 58,36%

6.Svein I Sæther- Stig Rune Ofstad 57,17%

7.Malgorzata Sawiska- Magnus Larssen 56,58%

8.Thor Simonsen- Kent Karlsson 54,44%

9.Øystein Moræus- Claes Andersen 54,36%

10.Jan Løvfall- Lars Erik Thomassen 54,01%

11.Erna Lervik- Arnt Åge Rian 53,83%

   Anders Svare- Oddbjørn Normann Dyrkorn 53,83%

13.Gorm Norstad- Jan Talberg 53,55%

14.Johan Finannger- Sigbjørn Færøvik 53,40%

15.Espen Johansen- Rolf Normann Hansen 53,09%

16.Knut Molander- Rene Eriksen 52,97%

17.Arne Tveiten- Jens H. Gundersen 52,77%

18.Monika Bråten- Terje Haug 52,58%

19.Morten A. Rosset- Magnus Staven 52,56%

20.Svein Grimstad- Flemming Johnsen 51,06%

21.Thor Kjennbakken- Torfinn Wilhelmsen 50,91%

22.Per Arild Kvist- Leif Otto Listhaug 50,82%

23.Dag Amund Lie- Øyvind Bronken 50,07%

 

Sarpsborg BK, RealBridge 11/3. 42 par, M= 50%

1.Knut Molander- Rene Eriksen 63,24%

2.Sverre Johnsen- Torfinn Wilhelmsen 59,07%

3.Lisbeth Eide- Thor Kjennbakken 58,06%

4.Simon Rasmussen- Rolf Normann Hansen 57,41%

5.Tom Gjøs- Lars Helgesen 57,22%

6.Unni og Jan Mikkelsen 56,76%

7.Terje Sundvoll- Knut Henry Hagen 56,30%

8.Hege Sundland- Rune Bjelland 55,74%

9.Trond Juliussen- Tommy Blom 54,17%

10.Per Arild Kvist- Leif Otto Listhaug 53,98%

11.Johan Wedeen- Magnus Larssen 53,61%

12.Jan Olav Svartvadet- Steinar Kristensen 53,33%

13.Jan Løvfall- Lars Erik Thomassen 53,06%

    Atle Evensen- Arild Simensen 53,06%

15.Jan Steinar Mydland- Arne Tveiten 52,96%

16Bjørn Erik Fjeld- Jørn Otto Kampenes 51,94%

17.Marianne og Thor Simonsen 51,48%

    Morten Brandvang- Andreas Vesterlund 51,48%

19.Anders Johanssen- Tor Anders Hauge 51,20%

20.Ole Flote- Gunnar Løken 50,83%

21.Kurt Ellingsen- Jens H. Gundersen 50,65%

22.Arne Marthinussen- Tore Farbrot 50,56%

23.Berit <Eidsmo- Marianne Borge 50,37%

24.Kjell Aspestrand- Pål Jensen 50,19%

UKE07

 

Har dere slemteknikken i orden?

 Tradisjonelt renger man at lilleslem som krever 12 stikk, altså max en taper, for å vinnes er spillbar med 33+ poeng. Storeslem der samtlige 13 stikk må vinnes trenger man 37+ poeng for å melde. Disse grensene gjeldet stort sett for jevne fordelinger. Har man langfarger som står gir de jo mange stikk for relativt få poeng. Og i fargekontrakter kan renonser og singeltoner begrense antall tapere i ellers svake farger. Altså kommer fordeling, tilpasning og ofte kortfarger med i bildet, og er de gode kan krav til styrke justeres betydelig ned. I spesielle tilfeller er slem mulighetene gode selv med styrke langt ned på 20- tallet mht honørstyrke. Men det krever jo at man kan få avklart godene og avdekket ulempene så man ikke går bet eller brenner opplagte slem- kontrakter.

 Tar noen få meldeprøver fra siste ukes nett- spilling. Tenk ut hvordan du og makkeren ville meldt kortene. Finner dere da en god kontrakt? Det kan gjelde å melde gode slem eller unngå å komme i slem som ikke kan vinnes, det er også en viktig oppgave! Sjanse for å vinne en lilleslem bør være minst 55- 65+% og for storeslem minst 70-80% fordi tapet blir altfor smertefullt om man havner for høyt på dårlig sjanse for gevinst. Kontrollmeldinger (cue- bid med 1. og 2.  kontroll nedenfra) samt 5-ess Blackwood og Exclution BW (spør om ess utenom den fargen det spørres i) er viktige redskaper.

Dere får Ø-V sine kort og får melde i fred. Her er Øst giver i ugunstig sone

Sp K74                                sp AJ652

Hj A2                                   hj K107

Ru K1032                           ru ADJ86

Kl K942                               kl –

 Øst er sterk og har fin fordeling. Normalt åpnes det med 1 spar og Vest som har 11 hp med støtte i spar bør bare melde 2 kløver for å høre mer om hva makker har. Hopp til 4 spar også mulig. Da Øst krever til utgang med hopp til 3 ruter har Vest flere muligheter: 3 hj som 4. farge krav, 3 spar (sterkere enn 4 spar), 4 spar eller 5 ruter eller kanskje 4 NT som da er BW med ruter som trumf+ Hvor høyt melder dere? I Livsnytere tirsdag kom mange i lilleslem i spar eller ruter og med Nord som hadde sp D109- hj J984- ru 95- kl D1072 ble 13 stikk lett vunnet via finesse i spar. Fasit: Dere bør komme i lilleselm, Vest er god med fin tilpasning til makker. 7  er uaktuelt selv om det vinnes.

 

Sp D10953                         sp AK642

Hj AK86                              hj 7

Ru AJ10                              ru K84

Kl J                                      kl KD102

Øst i ugunstig åpner med 1 spar og bruker dere Stenberg (krav-) er 2 NT fra makker sterk tilpasning og styrke. Øst kan vise tillegg med 3 kløver (side styrke 3+) og med god styrke i rødt kan nå Vest melde 4 NT og med svar 5 hj (2 av de 5 key- cardene) bør Vest legge kontrakten i 6 spar. Tirsdag med RealBridge ga det vinst 21-15. De fleste kom i mål.

 

Sp KJ6                                 sp A8

Hj AJ842                             hj K10963

Ru KDJ42                           ru A10

Kl -                                      kl J872

Øst i ugunstig nå også og åpning 1 hjerter er normal start. Vest har solid støtte og styrke og 4 parene som kom heit til 7 hjerter startet Vest med hopp til 4 kløver, renonsvisende med god støtte i hjerter. Da Øst så kunne melde 4 ruter, kontroll-bud og Vest 4 NT med svar tre kontroller var saken grei. God ruter sidefarge nok for Vest til å melde 7 hjerter! 6 hjerter med 13 ga 18-18 ren middels, nesten alle var der, men storeslem bør kunne finnes.

 

Sp 2                                     sp AK98

Hj KDJ7654                        hj A83

Ru 63                                  ru A1086

Kl K85                                 kl 84

Nå er Vest giver i gunstig sone og åpner naturlig med 3 hjerter som viser 7+ farge men med svak honørstyrke, normalt max 10 hp. Spørsmålet er da hvor høyt Øst bør satse. De fleste som vurderer mulighetene for mer enn utgang er bekymret for kløverfargen. Har Vest høy honør der, ess eller konge? Hvis ikke er normalt 6 hjerter bet med kløver ut. Hva ville du velge? Se så på kortene, vil du spille 6 hjerter? Og svaret er vel ja, men bare hvis Syd har kl A! Slik satt det og eneste par, Arnt Åge Svare- Oddbjørn Dyrkorn satset på 6 hjerter for full pott.18-18 for 4 hj 12, der var salen bortsett fra ett par som rotet seg bort.

 

Et par meldeprøver til for høye kontrakter. Test paret ditt!

Sp 7                                     sp AD102

Hj AK82                              hj D1086

Ru KJ7                                ru A9

Kl D8643                            kl A10

Her er alle i faresonen og makker i Vest er giver og åpner med 1 kløver og du får nok ambisjoner. Meld videre. Kver med 1 hjerter  og makker hopper til 3 hjerter, det viser 4 kort støtte og minst 15 poeng eller god fordeling. Med 16 hp må du jo presse på, kanskje direkte med Blackwood, makker svarer da 5 hjerter, 2 av de 5 «essene» men ikke hj D. Hj K er eyt ess her. Med alle 5 «essene» på plass spør du nok i 56 NT også, mange avtaler svar med ekte konge, ikke antall, og Vest melder 6 ruter. Altså mangler hj D og kl K men du er jo på 6- trinnet. 6 hj eller 6 NT?

 Nord hadde sp KJ63- hj J- ru 8432- kl K752 og 6 hjerter er spillbar, men siden trumfen er 3-1 imot må minst en finesse tas. Kløver 9 ut fra Syd og Nord legger liten så 10-eren vinner 1. stikk. Finesse i både spar ig ruter går og du vinner nok denne?

 

Gressvik BK hadde oppstart med RealBridge mandag og allerede spill 2 ga utfordringer!

Sp D                                    sp AKJ86

Hj KDJ                                 hj -

Ru AKDJ654                       ru 9832

Kl 93                                   kl AD86

Øst (Gerd) åpnet med 1 spar og da skvatt jeg til- her er det slem! Du bør bare svare 1 ruter for å høre mer hva makker har og 2 ru lover + og 10+ poeng men er jo krav! Innertier da makker svarer 3 ruter som lover 4(+) støtte men moderat styrke. Nå er det vel bare å gå på med 4 NT for å kartlegge ess hos makker. Kamera er fordel i RB, ser at Gerd leter i notatene sine og svarer 5 kløver som viser 3 «ess» og da er det bare å slenge 7 ruter i bordet! Men makker hadde meldt av renons i hjerter som ess- det er egentlig ikke slik men praktiserer, men her var det rett i smørøyet, for vi ble alene om å melde storeslem. Godt jegt ikke meldte 5 NT og deretter 7 NT! Fant dere storeslem ved å avdekke renonsen Øst har- den er cluet!

 

Gressvik BK, RealBridge 15/2, 12 par, M= 50%

1.Magnus Larssen- Rene Eriksen 71,48%

2.Jan Erik Holm-Tore Trondsen 69,26%

3.Anne Bergset- Anita Skaldebø 60,74%

4.Monika Bråten- Tone Annette Olsen 53,70%

5.Britt og Arnfinn Holt 50%

 

Fredrikstad BK &N Namsos BK, RealBridge 16/2, 38 par, M= 5+%

1.Unni og Jan Mikkelsen 65,40%

2.Per Arne Mediå- Kjetil Andre Olsen  62,80%

3.Svein Grimstad- Flemming <>Johnsen 57,10%

4.Magnus Larssen- Domian Wronski 56,60%

5.Tone Annette Olsen- Tore Farbrot 55,90%

6.Torill Haakenstad- Olav Kjerkinn 55,70%

7.Marianne og Thor Simonsen 55,30%

8.Arne Tveiten- Jens H. Gundersen 54,80%

9.Jan Løvfall- Lars Erik Thomassen 54,60%

10.Per Arild Kvist- Leif Otto Listhaug 54,30%

11.Trond Juliussen- Jørn Otto Kampenes 54,10%

12.Arnfinn Helgemo- Per Haltbrekken 53,90%

13.Øyvind Bronken- Dag Amund Lie 53,30%

14.Lisbeth Aulid Eide- Rene Eriksen 52,60%

15.Kurt Ellingsen- Jan Steinar Mydland 52,20%

16.Torfinn Wilhelmsen- Thor Kjennbakken 51,90%

17.Gunnar Løken- Ole Flote 51,30%

18.Anders Svare- Oddbjørn Dyrkorn 51,20%

19.Erna Lervik- Arnt Åge Rian 51,00%

20.Pål Jensen- Kjell Aspestrand 50,30%

 

Sarpsborg BK, RealBridge 18/2, 42 par, M= 50%

1.Knut Molander- Rene Eriksen 61,92%

2.Iwona Larssen- Per Haltbrekken 58,85%

3.Atle Evensen- Arild Simensen 57,60%

4.Egil Hansen- Jørn Johansen 57,60%

5.per Arild Kvist- Leif Otto Listhaug 57,40%

6.Dag Amund Lie- Øyvind Bronken 56,73%

7.Lisbeth Aulid Eide- Thor Kjennbakken 56,06%

8.Sigurd Østebøvik- Birger Pedersen 55,87%

9.Jan Steinar Mydland-  Arne Tveiten 55,48%

10Terje Bråten- Knut Henry Hagen 55,38%

11.Jens H. Gundersen- Kurt Ellingsen 55,29%

12Solfrid Nilsen- Bjørn Erik Althe 54,54,81%

13.Ole Flote- Gunnar Løken 53,56%

14.Jan Løvfall- Lars Erik Thomassen 53,37%

15.Per Uttisrud- Åsmund Rådahl 52,88%

16.Torill Haakenstad- Knut Karlsen 52,69%

17.Simon Rasmussen- Rolf Normann Hansen 51,25%

18.Roger Kristiansen- Per Sletten 50,50,67%

19.Ivar Rotefoss- Arild Lysaker 50,58%

20.Arne Marthinussen- Tore Farbrot 50,19%

2021

Årsmøte 2021

 

Styremøter 2021

Styremøte 1: Referat (10.03.2021)

Styremøte 2: Referat (18.08.2021)

 

Link til KGB spilling onsdag 24. feb 2021

 https://play.realbridge.online/co.html?p=210224122139&q=KGB240221spiller

MOTSPILL - signaler og avtaler


Det er klart at forskjellige makkerpar definerer sine metoder for motspill ganske forskjellig. Dette temaet har vært omtalt flere ganger både her i bloggen, i Bridge i Norge og andre steder. Et spill fra en lagkamp forleden var så tydelig på hvor viktig avtalene er at det inspirerte meg til å skrive denne artikkelen.

Flertallet av norske spillere har styrke og svakhet som hovedsignal. Årsaken til det er at de fleste norske landslagspillere, spillere i verdenstoppen, og andre norske toppspillere følger den stilen. Internasjonalt er det i enkelte nasjoner andre metoder som gjelder. Jeg tror Norge har en fordel her, metodene som for eksempel Helness-Helgemo, Brogeland-Lindqvist og andre benytter er trolig bedre.

Likevel er det mange norske spillere som forsøker å blande signaler, styrke noen ganger, Lavinthal andre ganger og noen ganger legges simpelthen fordeling. Det er i teorien ikke dumt, for i enkelte situasjoner er det behov for andre signaler enn styrke-svakhet, for eksempel fordeling, eller Lavinthal (fargeskiftsignal).

Problemet er at det kan bli uklart hvis ikke de to motspillerne tenker likt. Hvis det skal spilles «avansert» slik at betydningen av et signal skifter i gitte situasjoner må det jobbes mye med det. Derfor er min klare anbefaling til de fleste å ikke gjøre motspillene for kompliserte og ha heller klare kjøreregler. Selv om det man har avtalt ikke passer 100% til alle spill vet i alle fall begge motspillerne hva som foregår.

Å forsøke å være veldig avansert kan blir kostbart. Det er litt farlig hvis en toer er styrkekast i de fleste spill, men så plutselig Lavinthal for laveste farge andre ganger. Det må være klart definert om en situasjon er slik at det skifter fra hovedsignalet styrke/svakhet til Lavinthal.

Selv liker jeg denne definisjonen:

Hvis det er mulig at vi har potensiale i den fargen signalet gis er det styrke/svakhet. Hvis det er helt soleklart at det skal skiftes farge kan Lavinthal benyttes.

Styrke/svakhet eller fordeling?

Mange steder i verden er spillerne mer fordelingsorienterte selv når det legges et kort på makkers honnørutspill. En ganske populær avtale er «ess for styrke, konge for fordeling». Det er en variant jeg aldri har skjønt bæra av. For det første vet jeg ikke om jeg får behov for styrke/svakhet eller fordeling idet jeg skal spille ut en honnør fra en farge med A-K i spissen. Det kommer i stor grad an på hva som kommer opp i bordet. Min erfaring tilsier at som oftest så ønsker jeg å vite om makker ønsker fortsettelse i fargen eller ikke. Et skrekkens eksempel er denne fargen (og en haug lignende kombinasjoner):

Du spiller ut kløver konge og spillefører legger liten fra bordet. Hvis øst sitt kort nå er fordeling er det umulig å vite om du kan fortsette. Hvis øst for eksempel antyder tre kort i kløver med et fordelingssignal kan jo det godt være han har tre små slik at spillefører har knekten. Fortsetter du slippes andre kløver til syds knekt. Hvis du ikke fortsetter med kløver og makker har knekten taper forsvaret et viktig tempo. Det samme blir det med tre små hos blindemann, du vet ikke hva du skal gjøre med mindre makker forteller deg det med et styrke/svakhet-singal.

Nei, selv om det er mange ting i bridge jeg ikke er 100% sikker på er min klare overbevisning at styrke/svakhet som oftest er det nyttigste.

Hvis regelen er «ess fra ess-konge» bør makkeren legge styrke/svakhet, og styrke betyr «sett fra min side av bordet tror jeg fortsettelse i fargen er bra». For eksempel kan han i motspill mot trumfkontrakt ønske seg en stjeling hvis han har dobbelton. Hvis det brukes fordeling vil høy-lav vise to eller fire, og i en del spill vet ikke den som spilte ut fargen om makkeren har to eller fire.

Unntak: Det er mange som har ett unntak fra dette og bruker fordeling hvis det er utspill mot trumfkontrakt på sekstrinnet. Da er det kun snakk om å kunne få to stikk og eventuelt trygt kunne ta for den andre honnøren. Behovet er helt klart å finne ut om en kan ta to stikk med det samme. En kan definere det slik at mot slem (trumfkontrakt) benekter ess-utspill kongen og ber om styrke/svakhet. Kongeutspill er fra AK eller KQ og makkeren legger fordeling. Hvis det spilles ut kongen fra KQ mot slem er også fordelingssignal fra makkeren nyttig. Hvis utspilleren kommer inn vet han om han kan ta for damen.

Noen bruker denne regelen også om de spiller mot kontrakt på fem-trinnet da det også er såpass høyt at det er det jeg kaller for «hurtig motspill», dvs. det er tidlig «cashe posisjon». Vi trenger kun noen få stikk for å bete kontrakten, og ofte kan det haste med å få tatt dem. Hvor man trekker grensen her er opp til hvert enkelt makkerpar.

Så til det nevnte spillet fra en lagkamp i forrige uke.

N/S havner i 4 spar, for eksempel etter en vanlig limit-høyning.

Vest spiller ut kløver ess.

Hva betyr makkers kløver i første stikk?

Kan det være Lavinthal her?

Nei, ikke på utspillet da fortsettelse i kløver har potensiale for motspillerne. De får som regel ett kløverstikk til, og det kan til og med være riktig å spille kongen og en til hvis øst har dobbelton og kan trumfe over nords spar. Så på utspillet er det styrke/svakhet.

Vest fortsetter nok med kløver konge i andre stikk uansett. Hvis makkerparet spiller etter en mer fordelingsbetont metode blir det i denne konteksten helt umulig for vest å vite hva som er riktig motspill idet øst følger med kløver 5, og så i andre stikk på kløver konge følger med kløver 4 (norsk fordeling). Har øst dobbelton, eller fire kløver?

Om han har fire vil en tredje runde kløver bli til dobbeltrenons, sjelden noe bra motspill.

Hvis øst har dobbelton kløver, har han stor nok trumf til at en tredje runde kløver vil fungere? Ønsker han fortsettelse med en tredje runde kløver?

Hvis det er styrke/svakhet som gjelder er det øst som regulerer dette motspillet. La oss si det brukes lav-høy som styrke. På esset følger øst med fireren, så på kongen kommer femmeren. Da har han lagt styrke, altså i betydningen «fortsett, vi har mer å hente her».

Det spiller ingen rolle hvilke kløvere syd forsøker å villede deg med her, du stoler på makker. I dette motspillet bør østs lav-høy, styrke, bety at han ønsker seg en tredje runde kløver, og det blir hva vest spiller:

Spillefører er sjanseløs!

Idet det går ess-konge i kløver og en tredje runde kløver forsøker spillefører spar 10, det kan jo hende at øst om han har dobbelton kløver ikke har spar knekt. Men øst stjeler over med knekten og har beten i 4 spar med ruter ess.

Bør øst ta for ruter ess nå?

Ofte er det slik at vi ønsker å vente med et ess i en sånn farge som denne ruteren fordi vi sitter bak spilleførers honnører. Det er jo alltid godt å bruke esset sitt over deres honnør! Det kan kanksje være riktig å vente med betestikket i noen spill, men det må veies opp mot sjansen for at spillefører kan bli kvitt sine kort i den fargen så vi aldri får for esset vårt.

Da spillet forekom skiftet øst etter den gode starten på motspillet til hjerter i fjerde stikk. Det kunne forært spillefører ti stikk på et sølvfat om han hadde hatt A-10 i hjerter. I så fall ville tieren gitt stikk, og K-Q i hjerter hos nord ville senere gitt avkast for syds to ruter.

Her hadde ikke syd hjerter 10, men likevel blir øst nødt til å ta med seg ruter ess hjem, stikk for det kortet får han ikke om han skifter til hjerter eller trumf i fjerde stikk.

Dette er for spillefører en situasjon hvor han har resten av stikkene minus ett hvis han slippes inn uten at de har tatt for ruter ess. En ruter kan kastes på den tredje hjerterhonnøren. I slike spill bør man ikke gi opp og gi bort det ene stikket sånn uten videre. Selv om du kanskje ikke er så bevandret i skvisens mysterier så koster det ikke noe å ta noen stikk for å se hva som skjer!

En ting du må huske på er å forsøke å ha overgang til begge sidene da det er nødvendig om en skvis skal fungere. Derfor, etter for eksempel trumfskift i fjerde stikk, ikke ta hjerterstikkene tidlig, de forsvinner ikke.

Det altså startet med ess-konge og nok en kløver til spar 10, overstjålet med knekten. Så kommer trumfskift fra øst.

Nå tar simpelthen spillefører alle stikkene sine utenom hjerterne. Idet den fjerde kløveren og alle trumfene unntatt en er tatt ser det slik ut:

På spar 2 må spillefører kaste ruter konge fra nord for å beholde alle hjerterne, for kaster han en hjerter kvitter bare øst seg med en hjerter også. Så det er faktisk ruter 10 på hånden som er den ene trusselen mot øst. Skvisen fungerer altså her fordi øst som har hjerterholdet også har både ess og knekt i ruter.

Idet ruter konge forsvinner på spar 2 må øst kaste inn håndkledet. Kaster han ruter ess får spillefører for tieren. Og kaster øst en hjerter blir det fire stikk til spillefører i den fargen til slutt. Merk at det mot slutten ikke er så mye hokus-pokus, eller telling som skal til av spillefører. Øst har allerede vært nødt til å kaste ruter knekt. Det eneste syd behøver å gjøre er å følge på om også ruter ess blir kastet. Hvis ikke prøver han hjerteren til slutt. 

En trist avslutning på et motspill som startet så bra for Ø/V.

Ingenting er så morsomt i bridge som å få til gode motspill sammen med makkeren sin! For å få til det så ofte som mulig må det et godt samarbeide til, og de to makkerne må ha en felles metode og oppfatning om hvordan ting gjøres.

Det er ikke alle eksperter i bridge som er enige i de prinsippene og anbefalingene jeg her gir for motspill. Dere får selv vurdere hvilken metode dere ønsker å følge. Det som imidlertid er klart, er at å ha klare regler for makkerskapets motspills-metoder er nødvendig.

Numedalsmesterskapet 2021

 

Ønsker alle velkommen til Numedalsmesterskapet søndag 21Februar 2021 på realbridge.

Lenken er

 

play.realbridge.online/co.html

 

Resultaten vil bli lagret på disse sidene når turneringen er over. 

 

Nybyrjarbridge

Har samla nokre videolenkjer frå bl.a NBF, passar fint som sjølvstudie. Ta kontakt (911 71 229) om dette er noko du vil prøva, så prøver me å skaffa makker og ordnar med litt meir opplæring via RealBridge. Link => her

Vanskelig valg, kanskje?


Vi tar med et spill fra en kamp denne uken i av de internasjonale onlineturneringene, E-OPEN February. Der deltar bl.a. lag JANET (De Botton) med flere nordmenn på laget, og de leder turneringen før kveldens kamp (lørdag).

I noen spill er det ganske greit å se hva so mer vinnersjansen. Andre ganger er det et valg mellom flere muligheter, og det kan også være slik at det er en ekstra mulighet som kun gode spillere ser. Og viser det seg at blir feil å spille på den muligheten kan en toppspiller gå bet, mens mere ordinære klubbspillere vinner kontrakten.

Sånn kunne det vært her i kontrakten 4 spar, hvor en ekspert vil se muligheten for en skvis, mens mange vil kun se den åpenbare muligheten, kløverfinessen. Å være i 4 spar er ganske knallhard, men sånn som kortene er har utgangen nesten 50 sjanse, kløver dame hos nord. I så fall er det normalt kun to rutertapere og en hjertertaper. Jeg sier nesten 50%, for trumfen kan sitte 4-0, og det kan også komme tre ganger ruter til stjeling med knekten hos nord hvis ruteren sitter 6-2. Det betesjansene er dog små, og de fleste vil vel ikke ha noe imot å være i soneutgang med dette i lagkamp.

Syd spiller ut ruter konge og tar også for ruter dame før han skifter til trumf. Som sagt ser det ut til at dette vil avhenge av kløver dames plassering. Men det haster ikke med å ta den kløverfinessen. Du tar ut trumfen i tre runder. Nord startet med knekten tredje, og syd kastet i trumfrundene to ruter. Skvissjansen er at den med fire hjerter også har kløver dame. Hvis det er nord som har det har det ikke noen betydning, finessen vil jo lykkes. Det er hvis du velger å plassere syd med kløver dame at det blir interessant hvis han også har fire hjerter.

Altså, etter å ha tatt ut trumfen i tre runder dukkes en hjerter. Nord kommer inn og spiller kløver 10. Nå er det at du har kommet til det kritiske punktet i spillet og må velge i kløver. Du kan la kløver 10 gå til kongen og ta finessen. Du kan også prøve knekten akkurat nå. Men hvis du spiller på at syd har kløver dame må du gå opp med esset. Så trumfes den tredje ruteren før hjerter ess og hjerter spilles til stjeling. Hvis syd har fire (eller flere) hjerter fra start er han den eneste som holder hjerter nå vil han nå bli utsatt for presset idet den siste trumfen tas.

Det så slik ut fra start:

Hvis du spiller på skvisen har du kommet deg ned i denne posisjonen:

Merk at du måtte gå opp med kløver ess idet nord spilte kløver 10, fordi du behøver overgang til vest etter at skviskortet er tatt.

Nå tas spar 6, og syd er ferdig. Kaster han en kløver forsvinner hjerter 7 fra bordet og du tar to kløverstikk til slutt siden damen plutselig sitter singel. Hvis syd kaster hjerter konge legger du kløver 7 fra vest, og bordet står.

Hvis du hadde spilt slik i forrige runde av denne turneringen ville du vunnet 4 spar. Men om nord hadde hatt kløver dame ville dette blitt skikkelig lang nese og du ville gått bet i en utgang hvor det bare var å ta en enkel kløverfinesse!

Ved halvparten av de 18 bordene var kontrakten 4 spar. Kun tre steder ble det notert +620. Ved de andre bordene var resultatet +140 eller +170 til Ø/V.