Avansert søk


Ny nyhetsartikkel

Seier til Halvard og Hallgeir,  jeg kunne ha  beklaget at vi bidrog,  men egentlig ordnet de det hele selv i kveld, gratulerer!

Ny nyhetsartikkel

 Lenke til spilling 12.4.https://play.realbridge.online/ct.html?p=210412128063&q=AsBk120421spiller 

Vi spiller 21 spill etter årsmøtet som starter 18.30 på teams. Vi starter kl 19, eller så tidlig som mulig etter dette, om årsmøtet tar mer tid.

 

Toppidrett Bridge vgs

Studieforberedende med Toppidrett Bridge er et tilbud med tankesporten bridge der spillere skal forme og utvikle seg og sitt makkerskap over tid. Bridge er en spesiell idrett som kombinerer individuelle prestasjoner på toppidrettsnivå med makkerskap.

I undervisningsopplegget fra Jåttå videregående skole er det lagt til rette for at elever fra andre lokale videregående skoler nært Jåttå, kan delta fysisk i undervisningen på Jåttå. Det er også lagt til rette for at elever fra helt andre steder av landet deltar som ordinære elever i nettundervisning, praktiske øvelser og turneringer.

God norsk innsats i ALT NEWCO


For tiden florerer det med turneringer online, både nasjonalt og internasjonalt. Det blir ganske umulig å følge med. Vi ønsker selvsagt å rapportere spill og resultater her i bloggen, og derfor kan det være nyttig med noen tips av og til hvis ikke undertegnede skal være nødt til å befinne seg i våken tilstand foran PC'en 24 timer i døgnet. Det er imidlertid mye god informasjon å finne, resultater, bulletiner osv. på nettet. 

Det spilles nå en serie ALT-turneringer som kalles  ALT NEWCO (Alt Invitatational NEW COMPETITION), og der har lag De BOTTON gjort det skarpt i det siste. I ALT NEWCO 3 i gruppe A ble de på 2.plass kun slått av sterke MOSS, et amkerikansk-polsk profflag. På de BOTTON spiller Thomas Charlsen, Tor Erik Hotaniska og Tor Helness, samt Artur Malinowski som vi regner som litt norsk. 

Her er et spill som fikk noen svært uvanlige resultater. Utfallet i IMP var også særdeles merkelig i kampen mot et tyrkisk lag. .

Hoftaniska satt nord, og Charlsen syd.

Du ser nesten hele meldingsforløpet oppe til høyre. Hoftaniska brukte en litt uvanlig konvensjon her, svaret 2NT som utgangskrav med kløverfarge. Da de var havnet i 4 hjerter med åtte korts tilpasning syntes vest han kunne doble, en ekstremt uheldig avgjørelse da han kunne bare sittet der og innkassert en bet. Ja, for å være ærlig var det en direkte uklok avgjørelse å doble (noen vil bruke mye kraftigere uttrykk om den doblingen). For nå skjønte Hoftaniska hvordan dette var og "rømte" til 4NT!

Meldingsforløpet var imidlertid ikke slutt, vest doblet den kontrakten også. Da syntes "Hoffa" det kunne være nok med ufinheter og sendte det rett tilbake -  redobler!

Mot 4NT redoblet spilte øst ut ruter. At han ikke spilte ut hjerter etter dette meldingsforløpet er en gåte, men 4NT står likevel. Etter ruter ut tok Hoffa elleve stikk på mye mindre enn 11 sekunder - ett redoblet overstikk i sonen. Det ga +1520, ikke en direkte uvanlig score (7NT med tretten utenfor sonen), men trolig en score som de aller færreste noen gang vil oppleve å skrive ned på listen sin i utgangskontrakt!

Dette må da være en skikkelig gladscore, må nok de to norske ha tenkt, men nei...

Ved det andre bordet endte nord i 3NT, og De BOTTONS vest doblet med den fine hjerterbeholdningen bak syds hjerterfarge. Også der redoblet de.

Spar knekt kom i utspill, og spillefører snellet hjem elleve stikk ganske raskt der også. Det ga en score som i alle fall nesten ingen bridgespillere vil noen gang oppleve å få, +1800!

De BOTTON tapte spillet med 7 IMP. 

Huttetu...  

 

 

Asker og Bærums mesterskapet 2021

Blommenholm BK arrangerte mesterskapet med 51 par over 4 kvelder på RealBridge. De beste ble:

1 180,4 Bjørnar Hagen - Johnny Holmbakken
2 174,6 Hans Edin Holme - Dag Mangset
3 172,5 Olve Gravråk - Bjørn Simonsen
4 172,2 Øystein Reisvang - Helge Reisvang
Andre Askerspillere over middels:
8 168,6 Paolo Romanello - Thorbjørn Willoch
9 167,6  Svein Magne Granheim - Audun Follestad 
32 151,2 Lars Urholt - Harald Skretting

Fullstendige resultater her>>>>

 

 

NORD-NORGE (Evenstad) vant jevn vinterserie


Ti lag spilte i den norske vinterserien på BBO, en kamp mot hvert av de andre lagene.

Til topps gikk Nord-Norge (Evenstad) mindre enn ett VP foran Norge Senior. OBK Kløverknekt kom på 3.plass.

Alle resultatene, spill og butler finner du her.

Det er også en Facebook gruppe for BBO-serien i Norge, og den finner her.

I dette spillet i siste runde var vel vinnerlaget litt heldige i sin kamp, men likevel kunne Norge Senior sitt Ø/V-par avgjort turneringen for egen maskin i deres kamp.

Det er en enkel storeslem å spille for Ø/V, men ikke nødvendigvis så enkel å melde. Hvis ikke nord melder inn er det trolig nokså greit for de fleste, for eksempel etter 1 hjerter - 2NT Stenberg. Hva om det går innmelding 1 spar som det normalt gjør her? Er 2NT fortsatt utgangskrav -Stenberg, eller ikke?

Noen lot seg kanskje friste til å åpne med 1NT som vest. Det er ikke helt galt med balanserte 5-4 hender, men anbefalingen er å ikke velge åpningsmeldingen 1NT med 5-4 hender som inneholder femkorts major.

Det er kanskje ikke så ofte det er behov for utgangskrav Stenberg etter innmelding, men mye tyder på at det er en god avtale å bruke det så får man brukt systemet videre i meldingene om nestemann ikke melder. Hvis øst får vite om "ekstra" uten kortfarge må vel nesten ruterfargen gjøre at det er bra spill for 7 hjerter? Men ruter knekt er et godt kort som gjør at det er helenkelt å spille 7 hjerter nesten uansett hva vest har så lenge de får funnet ut at alle nøkkelkortene er på plass. (vest kan kanskje ha fire kløver og to ruter så blir det for lite avkast på ruteren)

Hvis syd gir lyd fra seg (har jo sparstøtte) kan N/S melde mer og gjøre det vanskeligere for Ø/V, og N/S kan også stampe over 6 hjerter, faktisk også over 7 hjerter! Det koster 2000 i 7 spar doblet, 210 mindre enn for 7 hjerter (2210). For å få tak i 2000 i 7 spar må Ø/V være nøyaktige og unngå at spillefører får kommet over til syd og spilte kløver mot kongen.

Meldingsforløpene gikk forskjellige ved de forskjellige bordene alt etter makkerparenes avtaler. Noen brukte Splinter med østs kort etter 1 hjerter og innmelding 1 spar. Det bør kanskje gå an å finne frem til 7 hjerter da også?

Du kan jo selv ta en prat med din egen makker for å finne ut hvordan kortene best mulig meldes med deres system. 

I Vinterserien kom tre Ø/V-par i 7 hjerter og noterte +2210. Tre par spilte utgang, resten var i lilleslem.

Vinnerlagets N/S satt imot +710 til N/S da de stoppet i utgang, mens de notert +1460 ved det andre bordet. Det ga 13 IMP inn for Nord-Norge.

For Norge Senior stampet Ludvigsen-Lillevik i 7 spar over 7 hjerter og slapp unna med -1700. Det ville vært nok til å vinne turneringen om lagkameratene fant frem til 7 hjerter og fikk spille der, eller også om det ble stampet i 7 spar også ved det bordet. Selv uavgjort spill ville vært nok for seniorene.

Men Ø/V for laget som ble nr. 2 stoppet i 6 hjerter, og da tapte de 6 IMP på spillet.  

Små marginer...

 

2021-05-05 Resultater spillekveld 5 på REALbridge

 Ny rekord i kveld med 9 bord 

Kveldens turnering ble vunnet av Espen Østli og Morten Hermansen fra Jessheim bridgeklubb, gratulerer ! 

RESULTATER

Vi var hele 36 spillere i aksjon så vi kunne spille Monrad turnering. Vi har plass til mange flere på Realbridge, ta kontakt for spillelink til neste onsdag.

Sommerbridgen 2021

Leif og Helge vant 25.august  BBO

Leif og Helge vant 18.august  BBO

Ole og Trond vant 11.august   BBO

Leif og Helge vant 4.august  BBO

Steve m/Robot vant 28.juli  BBO

Reidar J og Anne vant 21.juli   BBO

Bjarne og Sigmund vant 14.juli  BBO

Leif og Helge vant 7.juli   BBO

Finn og Reidar vant 30.juni  BBO

Finn og Reidar vant 22.juni  BBO 

Leif og Helge vant 16.juni   BBO

Magnar og Rune vant 9.juni   BBO

Sigbjørn og Kjell Tore vant 2.juni   BBO

Leif og Helge vant 26.mai   BBO

Einar og Morten vant 19.mai   BBO

Trond og Ole vant 12.mai  BBO

Magnar og Rune vant 5.mai  BBO