Avansert søk


MIX REALBRIDGE LAG


NBF sin lagturnering for mix-lag fortsatte denne uken, og de fleste lagene har spilt tre kamper. 

I ledelsen foreløpig finner vi et lag som kaller seg Kreativ Mix med Solbritt Lindahl, Siri Hove, Lars Frøland og Hans Noreng. Noen av lagene som står med to kamper kan dog gå forbi.

Vi tar med et par freske spill fra kampen mellom lag 200 som er spillere fra Sørlandet, og lag Lillebaluba som består av spillere fra Helgeland – to sterke mix lag, så det tegnet til å bli en jevn kamp.

Etter 11 av 16 spill ledet Lillebaluba med 23-10, men det kan snu fort i bridge. Og det kom fem strake gevinstspill i favør lag 200, 46-0 på de siste fem spillene! Dermed vant sørlendingene kampen med 33 IMP.

Kampens to siste spill var potensielle slemspill.

Giver syd. N/S i sonen

VEST

Syd passer, og det er vest sin tur. Med dette åpnes med 1 spar og makker sier 1NT. La oss si svaret 1NT viser 6-11 som det gjør om man spiller med systemet 2-over-1 (GF). Hva melder du over 1NT?

Homme-Homme meldte slem som Ø/V etter at vest over 1NT sa 2NT som jeg ikke har informasjon om hva betyr. Det er vel enten kunstig utgangskrav, eller viser kløverfarge? De fant i alle fall kløvertilpasningen og suste på til 6 kløver!

Det kom ruter ut til stjeling. Det er ikke mange tapere, men manglet stikk her, så spillefører sendte i vei spar konge og kastet en ruter fra øst. Syd vant med esset og spilte mer ruter til stjeling. Det var et godt stykke igjen før slemmen var spilt hjem, men to spar ble stjålet underveis, kløvervalget ble tippet korrekt (toppe ut damen), og da var det bra sjanser til slutt. Sparen kunne gå, eller det var en sjanse for fire hjerterstikk.

Siden spar satt 4-4 ble det femte sparen god, og en fet +920 til notering.

Ved det andre bordet meldte vest kun 2 kløver over svaret 1NT. Det er vel greit nok, det er ikke sikkert det er noen utgang her om øst har minimum for sitt svar, og det ikke er særlig med tilpasning. Men da øst passet ble det en stusselig liten kontrakt, 2 kløver!

Jeg tror øst må høyne til 3 kløver, i alle fall om åpnerens andre melding kan være ganske sterk (som er normalt). I så fall, over østs 3 kløver kan kanskje vest hoppe til 4 ruter - Splinter - og det passer fantastisk for øst med intet bortkastet i ruter og toppstikkene i hjerter. Vel, det er ikke det at slem nødvendigvis er så bra her, men til utgang bør de nok komme seg. 

Spillefører tok tolv stikk der også, + 170, og det ga 13 IMP ut mot det voldsomme resultatet ved det andre bordet.

Med litt skjevere sits kunne godt slemmen ha gått bet, og da ville 2 kløver-kontrakten gitt gevinstspill!

Mye ble avgjort i åpningsmeldingen i dette spillet:

Giver vest. Ø/V i sonen

Da Nils Kvangraven (nord) etter passs fra vest åpnet med en 15-17 NT (en oppvurdering, tror jeg) var ikke Maria Ursin til å stoppe. De endte i 6NT spilt av nord.

6 spar er kanskje enda bedre, men 6NT er også en god kontrakt med 4+3+3+1= 11 toppstikk, og flere sjanser til å vinne det tolvte stikket. I verste fall avhenger slemmen av en vellykket kløverfinesse - 50%. Spesielt bra er kontrakten siden øst hadde spar ess så spillefører slapp kløverskift fra vest om han satt med spar ess. I så fall måtte spillefører ha gjettet med det samme, ta kløverfinessen, eller satse på at enten J-10 satt tredje i hjerter, ELLER en skvis som det godt kan være med disse fargene. Men spillefører slapp å gjette siden øst hadde spar ess. Alle sjansene kan da forsøkes i tur og orden, så kløverfinesse til slutt om ikke hjerter gir uttelling. Og det kan som sagt gå bra ganske automatisk ved hjelp av en skvis også.

Øst gjorde det ikke særlig vanskelig for spillefører da han skiftet til kløver da han var inne på spar ess, +990. Ved det andre bordet åpnet nord med en 13-15NT, og da endte de i 4 spar med tolv stikk, 11 IMP til lag 200.

Stadig flere bridgetilbud for ungdommer!


Denne uken kom nyheten om bridge som fag i videregående skole. Vi har tidligere meldt om stor aktivitet i flere juniorklubber, bla. Sandnes Juniorbridgeklubb, Helgeland Juniorbridgeklubb og andre. Det virker å være en skikkelig  "drive" i rekrutteringsarbeidet i Norge for tiden!

Vi fikk idag en melding om nok et fint tilbud, denne gang i Trondheim:

Bridgen er med i kommunens sommerskoletilbud i sommer.

Leder i Trondheim Ungdomsbridgeklubb, Kristin Linnigard sier: "Vi håper på stormende jubel og god deltakelse i Bridgehuset i juni!"

 

Midt-Trøndelag Bridgekrets har sendt ut informasjon til alle sine meldlemmer om tilbudet hvor Trondheim Kommune har tatt med bridge i sitt sommerskoletilbud, og bridgekretsen får også økonmisk støtte til tiltaket. 

Kretsleder Per Heide skriver i brevet til kretsens medlemmer:

Dette er en unik mulighet for alle medlemmer i kretsen å gjøre en viktig innsats for rekruttering av flere barn og unge til bridgen. Trondheim ungdomsbridgeklubb vil svært gjerne ha flere medlemmer, og vi er i kretsen avhengig av å rekruttere nye, unge spillere dersom ikke aktiviteten vår skal dø ut på sikt. Jeg oppfordrer derfor alle medlemmer i kretsen om å prøve å motivere barn og unge i familie eller bekjentskapskrets til å delta på kursopplegget!!

Nettbridge

Etter kretsens erfaring er det nå ingen klubber som har regelmessig spilling via Internett. Oversikten nedenfor blir likevel liggende her, i tilfelle corona-situasjonen igjen gjør det aktuelt.  

 

Klubb Spillekveld Tidspunkt Spillested
Haga og Aurskog Mandag 18:15 RealBridge
Lørenskog Mandag 18:30 Bridgebase Online
Nittedal Tirsdag 18:00 Bridgebase Online
Vinger Onsdag 18:15 RealBridge
Norrøna Onsdag 19:00 Bridgebase Online
Jessheim Torsdag 18:15 RealBridge

 

Dobbel for utspill

Fra tirsdagens spill har vi følgende spill. Du sitter i vest:

Nord er giver, og ingen er i sona. Meldingene går

NS er nytt par for kvelden og kjenner derfor ikke hverandre så godt. Som vest har du valgt å gå tøft til med 3 ru, og makkeren din øst er med på "dansen". Dermed blir 6 hj litt av ett gjettverk for syd.

Ingenting er skrevet i stein, men du ser nå at hvis makkeren din kan spille ut kløver så vil du kunne bete 6 hj. Men hvordan skal du få til dette?

Når motparten melder en slem frivillig skal du doble hvis 1) du er helt sikker på at det er bet (du har AK i trumf, f.eks.) eller 2) fordi du vil ha et litt "spesielt" utspill. Her vil du kunne forvente at makker spiller ruter ut eller trumf, hvis han da ikke får beskjed om noe annet. Hvis du dobler vil du be makker spille noe annet ut, og mot lilleslem i trumf er dette "annet" gjerne bordets første meldte farge (her: Kløver!)

Så du dobler 6 hj for å få kløver ut:

Øst spiller en høy kløver ut, som bør indikere spar tilbake (?). Ny kløver, og sparkonge, holder NS nede på 9 stikk og en "fet" sving til fordel ØV.

Slik kortene sitter er det alltid uansett bet i 6 hj. Men det er ikke poenget, det kan ikke ØV forutse i meldeforløpet. 6 hj kan gjerne stå, men med kløver ut er sjansene større for å bete.

På tirsdag var flere par NS i 4hj med både bet og hjemgang, mens noen ØV-par hadde klart å presse motparten til 5 hj med bet. Mot 4 hj må det kløver ut for å bete.

NB! Påmelding til Årsmøtet.

NB! Det er påmelding for de som ønsker å delta på det fysiske møtet på Lampeland Hotell. 

Sendes til Britt Bergan: e-mail bb6176@online.no

Teamslenke vil bli sendt på e:mail til alle medlemmene senest 23 mai.