Avansert søk


Tidenes yngste parfinalist leder NM!


På Storefjell gjenstår kun en sesjon (27 spill) av NM for par. Forut for parfinalen var det et stort poeng at 13-åringen Nicolai-Heiberg Evenstad hadde kvalifisert som den yngste parfinalist gjennom tidene. Han spiller sammen med sin far Stian André Evenstad. Før avslutingen av finalen har det blitt enda mer spektakulært, sønn og far leder hele greia!

Far og sønn, Stian og Nicolai leder parfinalen!

Det er riktignok jevnt. Like bak lederparet kommer alle "ulvene". Det blir en spennende avslutning mandag formiddag. 

Hele listen over stillingen så langt finner du her.

Under lørdagens spilling kom et slem-eller-ikke slem spill helt til slutt. Hvis man mangler ett nøkkelkort (Key Card, essene og trumf konge) og ikke har trumf dame bør man normalt holde seg unna slem, da er det som regel to tapere. Men det kan jo av og til bli null trumftaper hvis det sitter snilt selv om trumfdamen mangler.

Er det greit å melde slem om man mangler ett stikk utenom denne trumffargen?

Spar må sitte 2-2, eller damen singel. Du kan få et kjedelig valg idet esset spilles og tieren kommer på bak. Da er det en mulighet å spille på at tieren er singel (damen tynt tredje foran) og gå over til vest å spille knekten la løpe i fargens andre runde. Du løser i så fall fargen om ikke han bak har spesifikt Q-10 dobbel. Om ikke tieren kommer på må du bare håpe det sitter 2-2, hvis da ikke damen singel kom på i første sparrunde. Så dette er litt sånn 50-50. Men husk hva jeg sa i et innlegg her i bloggen for noen dager siden, "Alle slemmer som står er gode slemmer"...

Slik så hele spillet fra i går ut:

Alle fant spartilpasningen, og de fleste stoppet i utgang. Noen var i 5 spar etter å ha funnet ut at det mangler ett nøkkelkort og trumf dame. 

Å spille 6 spar er for hardt, men ikke så verst hvis vest er spillefører. Det kan skje om de spiller med kløverføringer, dvs. det går 1 kløver (vest) og 1 hjerter som viser spar. Om øst blir spillefører er slemmen alt for dårlig da ikke bare sparen må ordne seg, men det blir ekstra prekært om det kommer ruter ut fra syd. Hvis det skjer må den 50% sjansen gå også (og det går galt her). Med ruteren beskyttet vil kløveren ta seg av rutertaperne.

Tre par noterte +1430 (en av 1430-scorene er såvidt jeg kan se scoret på N/S sin side (?), men det er, eller blir antagelig rettet opp?).

For de som var i utgang med øst som spillefører betød det mye hva syd spilte ut. Med alt annet enn ruter ut blir kløveren godspilt og gir nok ruteravkast. De som fikk ruter ut fra syd fikk ikke mer enn elleve stikk. Pluss 650 ga hele -20 (maks er -26). Å vinne tolv stikk i utgang ga +4. 

 

 

  

Årsmøte for 2020

Vi kan nå endelig ha et årsmøte for 2020.

Det har vi 29 okt kl 18.

Vi er da på hytta ved alpinbakken i Storeskar.
Vi har vanlige årsmøtesaker, der vi spiser litt etterpå og koser oss med ca 21 spill. Vi trekker makkere for de som ikke har avtalt annet. Siden vi har mat trenger vi påmelding til meg.

Ønsker du en sak på årsmøtet må dette komme innen 15 oktober.

Velkommen!

Ny nyhetsartikkel

 

 Seier til Lars og Olav Arne på torsdag.  Gratulerer så mye!!

 

Tabell med sammenlagt resultat kommer i løpet av uka


 

Resultat for Danmarksturen.

Helge og Leif vann første dag.              Resultat "Fjord1".

Ole og Trond, og Helge og Leif delte førsteplassen andre dag.                                                   Resultat "Fjord2".

Steve og Tor Bjørn vann tredje dag.      Resultat "Fjord3".

Helge og Leif vann fjerde dag.              Resultat "Fjord4".

Premiering dei tre førse dagane.

Bogens tok bronse i NM-par

Anne Irene og Håkon Bogen tok tredjeplassen i årets parfinale som ble arrangert i helga.

Vi gratulerer!

Finalen ble jevn og spennende med flere overraskende resultater. Se alle resultatene her: Resultater | bridge.no