Avansert søk


Verdensrekord?

Jeg kan ikke skjønne annet enn at i spill nummer ni må det ha blitt satt en uoffisiell verdensrekord:

 

Per Bryde Sundseth i Nord var av makker plassert i kontrakten 4 spar med ruter i utspill til dame, konge og stjeling. Nå spilte Per intetanende kløver til tieren og damen og fikk hjerter to i retur som han like intetanende lot gå til damen. Dermed satte Ole Anders Fodstad og Bjørg Toresen i gang krysstjelingen og fikk for samtlige av sine seks trumfer! Bedre går det ikke an å gjøre det!

250 ga naturligvis ren topp.

Simultan 11/11.

Tore og Otto vant i kveld, med Sivert og Torstein på andre plass. 

Var 3 bord i kveld også, håper at det kan bli flere neste gang. 

Over for denne gangen

Lørdag 27.11 var siste spilledag i denne novemberfestivalen, og så får vi bare håpe at virus og annen styggedom holder seg fredelige nok til at vi kan møtes igjen i januar.

Siden en del allerede hadde satt kursen hjemover og noen tok seg en fridag, samlet avslutningsturneringen kun 12 par, og meget klare vinnere ble Hjørdis Sæther og Ivar Pedersen, foran Sofie Græsholt Sjødal og Are Utvik. I dette spillet klarte ingen å få hjem 4 hjerter med den ugunstige sitsen imot, men jeg tror det kunne latt seg gjøre:

 

Ruter ess ut, og hvis Nord nå fortsetter i ruter hver gang han er inne, er det nok ingen muligheter til å lande kontrakten. Med skift til spar er det en mulighet. Etter spar konge legges hjerter ess ned, og sitsen åpenbares. Kløver til esset, spar ess og bort med en ruter og kløver til kongen. Liten hjerter må Nord ta med en honnør og fortsette i ruter. Da kaster vi bordets siste kløver, trumfer på hånden og spiller høye kløvere. Jeg kan ikke se at Nord har noe forsvar mot det.

SIMULTAN 11. NOVEMBER 2021 - SEIER TIL KIRKEBØEN/RUST

Det ble spilt simultan og det møtte 11 par. Det ble seier til Ola Magne og Asbjørn med hele 66,5%. På 2. plass kom Nils Halvard og Svein N. med 61,4% fulgt av Svein B. og Eirik Eskild som tok siste pallplass med 59,7%.

Det vises til resultatliste på hjemmesiden vår.

Vi gratulerer Ola Magne og Asbjørn med seieren!

Neste uke møtes vi til klubbkveld på onsdag igjen. Onsdag 17, november ønsker vi velkommen til 7. kveld av høstens klubbmesterskap.

Norske damer til topps i London


Forrige helg gikk Young Chelsea Women's Swiss Teams av stabelen i London.

Til topps gikk et rent norsk lag bestående av Ann Mari Mirkovic Juvik, Maja Rom Anjer, Stine Holmøy og Lisbeth Glærum. På 2.plass kom English Junior Team og på 3.plass French Women.

Stine, Ann-Mari, Maja og Lisbeth etter seieren i London. (til høyre Paula Leslie fra arrangøren YC Bridge Club)

Her er et spill fra turneringen hvor det norske N/S-paret meldte nokså hardt. Det er jo stilen i lagkamp, men det kan være et tveegget sverd og. Blir det for mye Møllers tran så blir det fort for mange -50, -100 osv, og en haug med 5-6 impere ut hvis de ved det andre bordet spiller delkontrakter. Så det er som alltid, melder du hardt må du spille godt!

Det er klart syd føler hun har gode kort, men 2 hjerter viser også gode kort her. Med vanlig åpningsstyrke bør dobleren passe på 1 hjerter i denne situasjonen. Så hånden er vel sånn ca. til 2,5 hjerter, og siden syd valgte 3 hjerter som bør vise tett oppunder 20 poeng må nord legge på til utgang.  

Dermed ble det en knallhard utgang som skulle spilles av Ann-Mari (nord). Øst spilte ut ruter knekt.

Hvis det er kun to hjertertapere lysner det veldig, men da skal det sitte veldig snilt i trumffargen.

Hjerterfargen isolert sett bør spilles liten til tieren i håp om K-J-x eller A-J-x hos vest som er en større sjanse enn akkurat A-K dobbel hos øst. Slik det sitter må det bli tre trumftapere. Liten til tieren krever riktignok esset eller kongen, men etterpå vokser nieren opp til et tredje stikk uansett. Og med tre trumftapere ser det unektelig ikke så lyst ut i denne utgangen.

Her har spillefører informasjon, østs åpning. Uten A-K i hjerter hos øst blir det knapt en åpnngshånd, så Ann-Mari spilte på J-9-x i hjerter hos vest (eller J-9 dobbel hvis nieren kommer på). Hun stakk den utspilte ruteren med esset og spilte liten hjerter til fireeren og femmeren! Men øst hadde nieren som hun stakk med før hun fortsatte med ruter. Den ble stukket med damen, så spar til damen og nok en hjerter mot nord til knekt, dame og honnør. Øst tok det tredje hjerterstikket sitt og spilte kløver, men kløverskiftet kom litt for sent til å skape trøbbel. Kløver ess vant stikket, så to store ruter med sparavkast fulgt av spar til stjeling. Siden den fargen satt 3-3 var det med tre sparstikk i alt ti stikk. Dermed ble det en "fet" +620 til notering etter på en måte å ha gjort blindemann (syd) til hovedhånd. 

Ved det andre spilte N/S 3 hjerter. Spillefører la det opp annerledes i et forsøk på å få trumfet kløver hos syd. Spilleføringen ble ingen suksess og hun mistet på en måte kontrollen så det ble en bet i delkontrakt! Dermed ga spillet en stor utgangssving inn for de norske damene på veien mot en nokså klar turneringsseier.  

 

Hcp turnering 3. kveld

I kveld vant Gjermund og Erleta. Scratch premien gikk til Dag Inge og Ørjan.

Neste Torsdag starter vi en IMP across turnering over 4 kvelder.

UKE45

 

ATrumfhøyning eller ikke?

 Et par spilleksempler som mviser hvordan uventede stikk i trumf kan oppstå. Først et Jan Erik Holm og Tore Trondsen fikk til i Gressvik BK or en uke siden.

                              Sp J95

                              Hj 10984

                              Ru 1097

                              Kl 954

Sp AD10864                      sp 72

Hj A73                                hj D62

Ru J4                                   ru KD832

Kl K7                                   kl J106

                              Sp K3

                              Hj KJ5

                              Ru A65  

                              Kl AD832

 Øst var giver i ugunstig sone, passet og Tore Trondsen (S) åpnet med 1 NT, jevn n15-17 hp. Da Vest gikk innpå med 2 spar med pass rundt. Jan Erik (N) spilte ut hj 10 til dame, konge og ess. Spillefører fortsatte så med ruter som løp til dqmen og Tore sitt ess. Trondsen tok deretter hj J og spilte sin siste hjerter til 9-eren hos makker.  De hadde nå fått tre stikk og med åpne kort ser man taper i kløver og trumf, men hva med bet? Holm hadde en halvgod  .beholdning i ttrumf og kanskje kunne den forbedres? Han fant fram 13. kvisten i hjerter, spilte den og håpte at Tore kunne bidra med noe. Og det skjedde, Trondsen så at makker har en plan ved å spille til trippel renons, satte i sp K som kostet esset fra Vest. Og med denne vakre uppercutèn vokste Jan Erik sin J95 i  trumf til 2 stikk! -1 etter våkent motspill av sjelden slag. Mange overser slike muligheter.

 

Meldes det høyt må spillingen også skjerpes.

Denne ukes spilleksempel ffra Gressvik BK gir vi Jon Andersen-  Morten Andersen æren for.

Sp A8                                  sp KJ

Hj AJ1062                          hj 953

RuA85                                 ru K753

Kl DJ9                                 kl AK82

Her var Vest giver med ingen i faresonen og Jon (V) åpnet med 1 hjerter. N passet og Morten med 14 hp vlgte bare å kreve med 2 kløver der mange simpelt hen svarer 4 hjerter. Syd passet og med 16 hp av god kvalitet og tilpasning til makkers 4+ kløver valgte Andersen å vise styrke med hopp til 3 hjerter. Burde nok vært med 6 kort men det gjorde at Andresen fikk slemambisjoner. 4 NT med svar 5 kløver (0/3 ess) viste at alle ess var på plass og 5 NT avslørte at Jon ikke hadde noen umeldt konge. Dermed ble kontraktten satt til 6 hjerter. P 5 ut og Jon så jo at det gjalt å unngå to tapere i trumf siden K og D samt ttre små trumf var ute. Honørene fordelt og 3-2 imot i fordeling vil gi vunnet spill. Likeså med begge honørene i Syd. Men hva med 4- og fordelte honører+ Hvordan ville du spilt trumfen- kanskje et avgjørende valg? Det er vel naturlig å spille fra bordet mot hånden, altså stikke sparen i bordet og trumf derfra- men hvilken? Mange velger å spille høyt fra bordet når det er svakt i trumf, altså hj 9 men Jon valgte hj 3 i 2. sttikk. Da Syd måtte på med hj K kunne den stikkes og ny ttrumf spilles mot 9-eren i bordet. Nord hadde hj D874 og med valget som ble gjort fikk Nord bare ett stikk i trumf. Spilles hj 9 fra bordet og kongen presser ut esset vil Nord sine hj D87 igen gi to stikk og bet. Bare Andresen- Andersen kom i lilleslem og ikke alle vant 12 stikk i hjerter- konttrakt.

 

 

Hverdagsspill!

En annen spilleprøve fikk Hans Petter Stavrum på Pensjonistbridgen torsdag. Det var kamp i tet det Jan P. og HP har overlegen seiersprosent etter godt spill.

Sp AK10983                       sp D3

Hj 72                                   hj J9

Ru D76                               ru 10983

Kl K4                                   kl AJ1093

 Syd var giver i ugunstig sone og Tormod Eriksen åpner med 1 ruter (4+). Hans Petter gikk innpå med 1 spar og undertegnede i Nord doblet opplysende, det lover 4+ hjerter

 Men med 5+ ikke sterk nok for direkte melding av den fargen. Jan P i8nØst bidro med 2 spar og Eriksen meldte 3 hjerter som ble overmeldt med 3 spar av H.P. Den kontrakten fikk stå og ru K ble spilt ut, ny ruter gikk til esset hos Tormod  og en tredje ruter kom til  i damen med jeg var nå utsolgt og stjal. Deretter ble hj 2 spilt til esset hos Eriksen som spilte sin siste ruter. Nå måtte Stavrum ut å gjette sitsen i trumf. Brukes sp 9 og Nord ikke kan stjele over er alt bra. Men har Nord sp Jer det likevel mulig å unngå taper i trumf. Det ar Hans Petter klar over og stjal med sp  K. Sp kom trumf til damen der alle fulgte og sp 3 opp der Eriksen fulgte lavt. Hva ville du valgt å legge fra hånden?

Bare sp J er nå igjen ute men har Nord eller Syd den singel igjen var selvsagt problemet å finne ut av. Til slutt valgte Øst å stikke opp  men Nord var nå renons og da ble det taper i trumf. Som Nord hadde jeg sp 65- hj K108543- ru K2- kl 864. Da gjetting av trumffordeling imot ble forkjær måtte spillefører gå to bet og det endte med bunn på spillet. Hadde Øst valgt å fiske sp J i Syd ville det endt med middels spill. Men sliki er bridgen, man nlykkes ikke hver gang heller.

 

Gressvik BK 8/11, 14 par, M= 0

1.Tor Martinsen- Jan P. Johannesen +43

2.Tore Trondsen- Jan Erik Holm +24

3.Asrid og Hans Lindberg +19

4.Morten Andresen- Jon Andersen +12

5.Eivind Ruud- Egil Meyer +9

   Siggen Holden- Kari Gudmundsen +9

7.Mortrn Olseen- Nils Haakensen +4

 

Torsnes BK 8/11, 6 par, M= 0

1.May Liss Lian- Knut Molander +12

2.Jan Erik Olsen- Gunnarr Saxegaard +10

3.Annee Lise Amundsen- Knut Aaage Lerfald +3

4.Arne Aarø- Øyvvind Larsen +0

 

Fredrikstad BK 9/11, 15 par, M= 0

1.Svein Grimstad- Flemming Johnsen +37,5

2.Magnar Andersen- Jon Jahnsen n+32

3.May Liss Lian- Knut Molander +30

4.Morten Andreesen- Jan Erik Olsen +17,8

5.Trond Juliussen- Øystein Haglund +15,6

6.Kirsten Langgseth- Thor Kjennbakken +8,9

7.Torfinn  Wilhelmsen- Frode Rostad +7

8.Hans Peetter stavrum- Egil Meyer +0

 

Pensjonistbridge 11/11, 10par, M= 0

1.Tormod Eriksen- Tore farbrot +32

2.Jann P. Johannesen- Hans Petter Stavrum +12

3.Siggen Holden- Kari Gudmundsen +7

4.Hilmar Frønningen- Per Even Melbye +6

5.Anne Lise Amundsen- Tore Falch +3

6.Per Lorentzen- Gunnar Halvorsen +2

 

Klubb 44 den 11/11, 7 par, M=48

1.Tom Gyllensten- Hans Petter Stavrum 61

2.Morten Olsen- Lars Emil Rode 55

3.Nils Haakensen- Per Nordmark 59

4.Jan Heimdal- Hilmar Frønningen 48

 

Sarpsborg BK 11/11, 2. av 5 kvelds klubbmesterskap, 23 par, M= 0

1.Morten Pettersen- Ove Gundersen  +49

2.Monika Bråten- Vidar Kvigne +43

3.Ivar Rotefoss- Jan Talberg +40

4.Atle Evensen- Arild Simensen +39

5.Thor Kjennbakken- Torfinn Wilhelmsen +34

6.Tommyn  Lødding- Olav Erik Didriksen +28

7.Irene Pettersen- Wenche Winther +9

8.Tore Coward- Thorleif Thalberg +1,1

9.Sigurd Talberg- Lars Erik Jahle +0