Avansert søk


Utrolig drama da Bergen Akademiske vant Champions Cup!


Det ble en avslutning verdig selveste Alfred Hitckock da BAK vant finalen i Champions Cup mot Bridge Contact (Sveits). Det er et motstanderlag som ville være favoritt til gull i et hvilket som helst VM, og de måtte regnes som favoritter i denne finalen. Men det ble jevnt, og helt mot slutten så det ut som det skulle bli et lite og surt tap for det norske laget. Men så kom en avslutning det luktet krutt av og BAK kom seg foran på målstreken! Vi kommer tilbake til hvordan det skjedde litt lenger ned, først spoler vi tilbake til semifinalen mot danske One Eyed Jacks. 

Danskene tok ledelsen i det første av to sett (16 spill i hvert av dem). I andre sett var BAK klart best og vant de 16 spillene med 45-11. Det var på de spillene kun en tosifret gevinst, resten var en rekke spill med småimp som ble plukket gjennom god, nøyaktig spilling. Kampen ble vunnet med 14,9 IMP. (Danskene hadde carry over med 0,1 IMP pga. av at de vant grunnspillet. Det er for å sklille lagene hvis det blir uavgjort.) 

Dermed ble det finale om storlaget Bridge Contact. 

I første sett hvor Bakke-Charlsen og Ekren-Berset spilte var det helt jevnt med BAK noe foran mesteparten av tiden. Men et skummelt svingspill til slutt gjorde at Bridge Contact tok ledelsen med 1,9 IMP (I denne kampen hadde BAK carry over og denlille fordelen av ledelse med 0,1 IMP fra start).

Andre og siste sett startet med 5 IMP til BAK og ledelse med 3,1 IMP. Det holdt seg gjennom syv uavgjortspill før de norske økte til 4,1 IMPs ledelse. 

Så så det ut til å gå galt for BAK. En utgang føk hjem som kanskje ikke skulle gjort det, 10 IMP. Helt mot slutten ble det en delkontraktssving i favør Bridge Contact som dermed ledet kampen med 16,9 MP idet kun to spill gjenstod. Det så ganske mørkt ut med norske øyne, men så kom dette spillet:

Bakke-Charlsen meldte den ganske hardmeldte, men fine slemmen. Det satt veldig snilt, og Bakke fikk tretten stikk, +1010. Det klarte ikke Gawrys-Klukowski å kopiere, og med kun utgang og +510 Ø/V ved det bordet var det 11 IMP til BAK. BAK lå 5,9 IMP bak før aller siste spill! 

Det er nå det ikke skal komme et helt flatt spill. Kortene som kom opp så ut som et nokså uinteressant delkontraktsspill, men sånne spill jo gi 6 IMP. Eller noen ganger 5 IMP som ville vært 0,9 for lite i dette tilfellet. 

Nord fikk en slags hovedolle her.

Drijver åpnet med 2 ruter som for dem er svake 2 ruter. Det gikk to passer før Charlsen meldte 2 hjerter. Drijver meldte igjen, 2 spar! Det ble korrigert av Brink (syd) til 3 ruter som nord fikk spille.

Charlsen valgte altså å passe i første hånd. Det blir litt i tynneste laget for 1 hjerter, og kortene er ikke riktig håndtype for 2 hjerter (svake 2). Den fine sparen hans er også et poeng, pass gjør at det er mye bedre sjanse for å finne sparkontrakt om makker har den fargen.

Kontrakten 3 ruter gikk en bet, BAK +50. 

For å få fatt i de nødvendige 6 IMP'ene måtte Hoftaniska-Charlsen få inn minst +200 N/S. 

Ved det bordet BAK satt N/S startet med tre passer før Martin Andresen (syd) åpnet med 1NT. Hva som ville skjedd nå om ikke Ø/V melder er ikke godt å si. Men merk at vunnet delkontrakt N/S pluss de 50 fra det andre bordet blir for lite, 4 eller 5 IMP, finalen kanskje tapt med 0,9 IMP! 

Men nå ville Klukowski innpå og sa 2 hjerter. Hoftaniska hadde til en negativ dobling, primært for å finne sparkontrakt. Men hvis han ikke treffer makkeren med spar og han sier for eksempel 3 kløver kan nord si 3 ruter og spille der. Så han hadde en plan, men den behøvde han ikke:

Andresen så ned på monsterkort i motspill og gjorde om doblingen til straff ved å passe. Kontrakten gikk to doblede bet +500, og enda en 11 IMP'er inn! (Merk at +200 ville vært akkurat nok)

To ganger 11 IMP i de to siste spillene i en finale - nesten utrolig.

Kampen ble altså vunnet med 5,1 IMP.

Dette resultatet er en gigantisk triumf for Christian Bakke, Thomas Charlsen, Ole Berset, Bjørn Olav Ekren, Thor Erik Hoftaniska og Martin Andresen.

GRATULERER!

   

Rune og Per vann 7.Kveld av klubbmesterskapet 29.11.21!

 Daniel og Trond Are vart nr 2!

Nokon hadde tatt feil spel i dag. Det gjaldt spel 22-27. Pass på å ta rett! 

 

ARVID OG JENS ERIK VART KLUBBMESTERE 2021. ME GRATULERER! 

 

Husk MP-TREFF neste gong! 

Fantastisk seier til Christian & co i European Champion’s Cup!

 

Som vinner av NM-lag fikk BAK-laget v/Christian Bakke, Martin Andresen, Thomas Charlsen, Ole Berset, Bjørn Olav Ekren og Thor-Erik Hoftaniska representere Norge i European Champion's cup. Og det gjorde de til gagns. Etter innledende spilling, lå de på 3. plass og kvalifiserte seg til sluttspill. Etter seier over det danske laget, møtte de lag Zimmermann. Det er ikke hverdagskost at et klubblag vinner over et profflag. En imponerende prestasjon! (les mer her)

Vi gratulerer!

 

 

Helgemo-Helness sitt lag til kvart'n


Lag LEVINE med Geir Helgemo og Tor Helness fikk det overraskende enkelt i Round of 16 i SOLOWAY KO TEAMS i USA. Motstander var lag NICKELL, et av verdens mest anerkjente lag. Men LEVIN ledet hele veien, og etter tre sett var ledelsen så stor at lag NICKELL ga seg før de siste 15 spillene! Det tror jeg nesten jeg aldri har sett før fra den kanten. 

I skrivende stund sliter Bakke-Brogeland sitt lag ROSENTHAL. De lå under med kun 20 IMP før de siste 15 spillene, men i siste sett startet dårlig. Vi kommer tilbake til den kampen senere.

På LEVINE som altså gikk videre mot NICKELL spiller også meget kjente navn, bla. i tillegg til de norske spillerne David Berkowitz og Jeff Meckstroth. Men i første sett var det Mike Levin som stod for det mest overraskende stuntet som ga IMP inn.

Øst var NICKELLs Ralph Katz, ansett som en av verdens beste spilleførere. Han er teknisk glimrende, og i tillegg god i det psykologiske. Her ble han dog driblet trill rundt.

Da Ø/V hadde meldt seg opp i 6 ruter doblet Levine (nord). Det hadde startet med 1 hjerter - 2 ruter, og doblingen var Lightnerdobling, dvs. bordets først meldte farge skal spilles ut. Syd spilte ut hjerter knekt til kongen og esset. Tilbake kom en kløver, og Katz stakk med esset. Han var nok litt lettet over at det ikke kom hjerter tilbake til stjeling. Nå handlet det om å finne hjerteren, om det da ikke trumfen sitter 4-0 slik at det ikke er noen mulighet til å vinne kontrakten. Trumfen satt 3-1 med singelton hos nord. Hvordan tror du hjerteren sitter? (Husk knekten og esset har gått) 

Nord hadde altså doblet 6 ruter. Kan han virkelig ha gjort det med esset tynt tredje i hjerter? 

Problemet for spilleføer var nå at han hadde kun en trumf igjen hos blindemann. Så han måtte treffe hjerteren.

Han spilte liten hjerter til liten fra syd og damen, nord fulgte også med liten. Nå er det en mulig "ruffing finesse" (presse ut et stort kort, her hjerter 10 mot trumf) mot nord om han startet med A-10-x-x. Alternativt kan han rett og slett trumfe i tredje hjerterunde og håpe at syd kommer på med tieren. Men hvis det ikke skjer er det håpløst.

Etter alt dette er det nok lite å si på at Katz spilte hjerter 9 og lot den seile, men det ble fryktelig feil:

Dette er sånne spill som ser så enkle ut når man ser alle kortene. Men doblingen, utspillet og trumfsitsen gjorde at det ikke var unaturlig å tråkke feil og spille på A-10-x-x i hjerter hos nord fra start i stedet for 3-3 sits.

Det er ikke noen sikker variant i spillet uansett utspill, og uten dobling. Vi har dessverre ikke detaljene om hvordan spillet gikk ved det andre bordet. Men Helness-Helgemo var i 6 ruter vant den, +920, 14 IMP til lag LEVINE.

Vellykket avslutning på klubbmesterskapet 2021

Et forkortet klubbmesterskap ble avsluttet lørdag 13/11 på Olavsgaard med 44 spillere.


Årets klubbmestere ble Sigurd Frydenlund og Egil Nordby,

på 2. plass kom Anton  Reynir Gunnarsson og Henrik Thurozcy,

mens Are Guttelvik og Pål Are Vorren tok 3. plassen.

Gratulerer!

Klubbmesterskapet ble trygt ledet av Trygve i flotte lokaler, og avsluttet med god mat og godt drikke!

2. Runde med søndagsspilling

 Her er linken

 

Håper på bra deltakelse.
 
Mvh styret

Missklikk-femmer fra oktober'21 gikk til Trondheim Ungdomsbridgeklubb

Kjære Iwona, Thor og Magnus! Kjære alle medlemmer og spillere!

Vi føler stor glede og takknemlighet over at dere har sett  oss og funnet oss verdig som kandidat til å motta Missklikk-femmeren i oktober måned. Det har gitt oss ekstra glød og motivasjon til å gjennomføre alle aktivitetene vi har hatt de siste ukene - og til å se framover.

Oktober har vært en meget aktiv og artig måned for ungdomsbridgeklubben. Vi har vært lokale arrangører sammen med bridgekretsen av NM junior i bridge 2021 samt vært med på den tre uker lange gjenåpningen av Midt-Norge med kortspilling og bridge for barn og unge på dagtid i høstferien og på kveldstid mandagene i oktober. Bridgekurset, "Lær bridge på 1-2-3"  (egentlig Spill Bridge 1-kurs) har introdusert både barn, ungdommer, studenter og voksne for kortspillet bridge. Deltagerne er en fin blanding mellom 11 - 75 år. Tre foreldre og to småsøsken til medlemmer av ungdomsbridgeklubben går på kurs! Det er plass til alle som vil spille bridge. Kortspillingen fortsetter mandagene fram mot jul. Desember blir en fin måned å introdusere BBO og RealBridge! I ungdomsbridgeklubben har vi et stort spenn av medlemmer. Alle skal få spille bridge på sitt nivå i klubben.


Vi sees og høres! 

Tusen <3 -lig takk til hver og en av dere fra
Trondheim ungdomsbridgeklubb
v/ Kristin Linnigard