Avansert søk


Tiltak i Sarpsborg Bridgeklubb

 Etter tirsdagens nye retningslinjer og anbefalinger fra FHI har vi i styret bestemt oss for å fortsette å spille på Greåker på torsdager.

Vi vil ha følgende smitteverntiltak inntil videre:

  • Store bord
  • Fulldublerte kort
  • Personlig meldeboks
  • Antibact ved alle bord
  • Desinfisering av kontaktfleter

Hver og en får vurdere om de ønsker å bruke munnbind i tillegg til de tiltakeneklubben gjennomfører.

Styret vil raskt komme nærmere tilbake når det gjelder julebordet neste torsdag. I skrivende stund ser det ut til at julebordet blir gjennomført - i så fall med nødvendige smitteverntiltak. 

 

 

 

Julebordet er avlyst

 PGA gårdagens påbud fra regjeringen må vi desverre avlyse årets julebord.

Men vi kan fortsatt spille i klubben. Vi kan ha opp til 12,5 bord (50 stykker) på et offentlig arrangement.

Vi må da gå tilbake til de gamle smitteverntiltak med doble border,(1.M avstand) sprit på alle bord, personlige meldebokser,og fulldublering av kort, så da sees vi til tirsdag.

Stig.

Nye koronarestriksjoner

 Gudbrandsdal BK avlyser spillingen 6. Januar og 13. Januar

Godt nytt år!

Håper at dere er klare for bridge igjen! Vi setter opp treningsbord på RealBridge hver torsdag kl. 18:00 - 19:30. 8 spill. 
Trening 6. januar    Trening 13. januar    Trening 20. januar    Trening 27. januar    Trening 3. februar   Trening 10. februar   Trening 23. februar   Trening 24. februar   Trening 3. mars   Trening 5. mars    Trening 10. mars

Treningstart i Bridgehuset fra uke 3: Mandag 17. januar. Liten treningsturnering 24. januar, Oppstart temaøkt med spilling mandag 31. januar.

Nyttårspresang til juniorer    Os junior open

MESTERTREFF TIRSDAG - hvor er klagenemda?


Mandag var vinnerparet veldig nære 70%, og i tirsdagens Mestertreff hvor 273 par deltok var det tre par som nesten nådde 70-prosentgrensen. På topp kom Odd Harald Sundet-Geir Petter Moen fra Engerdal BK (69,38%). Like bak kom Håkon Arild Bergsrud-Rolf Jostein Lehn, Sortland BK (68,77) og Tommy Elde-Robert Lehn, Sortland BK (68,35%).

Alle resultatene, spilldiagram og enkeltresultater finner du her.

Notatet jeg har laget med omtale av spillene finner du her.

Hvor er klagenemda?

Idet en i løpet av noen få dager skal skrive om, og forsøksvis analysere hva som kan skje i spillene til hele fire turneringer blir det så man blir kortblind etter hvert. Det blir umulig (for meg i alle fall) å unngå noen blemmer. Til å korrigere det er jeg så heldig å ha en fin «klagenemd» som oftest er raskt på pletten idet noe har blitt feil. I dag er jeg imidlertid ganske raskt ut og korrigerer litt om et spill som i mitt notat med forhåndsanalyse av spillene til tirsdagens turnering ble omtalt som kveldens merkeligste spill.

Det var kanskje det merkeligste spillet, men selv etter å ha sett på diagrammet veldig mange ganger må jeg ha sett en litt annen ruterfarge enn det faktisk var. I omtalen står det dette som faktisk er riktig:

Her er kanskje tirsdagens merkeligste spill. Ø/V har 26 HP og ellevekorts spartilpasning, men i teorien kan de ikke vinne utgang! Ø/V på sin side har kun en ni-korts hjertertilpasning, og de kun har 14 HP til sammen, men de vinner 4H nokså greit,

Men etter kommaet skrev jeg at det kunne bli hele elleve stikk i hjerterkontrakt. Det er umulig. Jeg sverger dog på at jeg satt og så på en 6-3 tilpasning i ruter med tre små hos nord.

Det er imidlertid uhyre sjelden at det er de med de klart svakeste kortene og svakest trumf som kan vinne utgang, de andre (Ø/V), som noen av dem kanskje tenkte litt på slem går med riktig motspill bet i utgang deres vei!

Og hva skjedde i dette spillet tirsdag?

Som jeg antydet på forhånd ville det ikke bli mange hjerterkontrakter N/S selv om de har høyeste kontrakt. De har lite med verdier, og om Ø/V som naturlig er melder høyt i spar så vil ikke N/S være med mer likevel. Det var kun to hjerterkontrakter, men en av dem ble spilt av øst! Misforståelser skjer... Den ene som spilte hjerterkontrakt N/S var i 5 hjerter og fikk de ti stikkene det er mulig å få.

Mange var i 5 spar, trolig etter et mislykket slemforsøk. Noen gikk en bet i 5 spar og noen to.

Det ble en lang rekke 4 spar med ti stikk, og noen få fikk nokså mirakuøst elleve stikk. Trolig hadde ikke N/S fått fatt i hjerterstikkene og spilt ruter til dobbeltrenons idet syd var inne på kløver ess. Da forsvinner en hjerter hos vest, øst stjeler og en kløverfinese kan tas for overestikket.

Å vinne 4 spar må også skje etter en liten glipp i motspillet. Og det var da også svært mange N/S-par som fikk tak i beten i motspill mot 4 spar. 

Det som er det kjedelige for Ø/V i dette spillet er at det ikke er mer enn ett inntak til øst. Så om motspillerene er forsiktige får ikke spillefører spilt kløver mot vest to ganger, og det er nødvendig for å unngå to kløvertapere og to hjertertapere. Men som nevnt er en liten glipp fra syd nok til at 4 spar fyker hjem. 

La oss si N/S tar to hjerterstikk og skifter til ruter (eller trumf). Spillefører tar nå av seg den andre ruterhonnøren og spiller seg inn på trumf dame (det eneste inntaket) i andre trumfrunde. Dette er igjen:

Nå spilles kløver fra øst. Hvis syd hopper på med kløver ess er han innspilt. Hvis han spiller rød farge er det til dobbeltrenons. Spillefører trumfer hos vest og kaster en kløver fra det som nå er to små kløver hos øst (og kongen står jo) - ti stikk. Hvis syd etter å ha vunnet med kløver ess spiller mer kløver får spillefører tatt finessen, også med ti stikk som resultat. 

Om derimot syd legger liten kløver er det spillefører som blir innspilt selv om han tar finessen med tieren. Til slutt må han spille unna K-J i kløver og syd får to stikk i den fargen - en bet i 4 spar.  

Rettelse: Feil navn på vinner


I forrige innlegg her i bloggen ble vinnerne i Auksjonsturneringen (overall) nevnt, og da snek det seg inn en trykkfeil. Jan Aril Olsen heter den ene spilleren i vinnerparet, ikke Jørn. Beklager.

Det er rettet i innlegget "Flott auksjonsturnering", og det riktige er altså:

Til topps "overall" gikk Jan Aril Olsen-Tor Birkeland (Arendal/Grimstad), og de vant overlegent med 8% mer enn neste par. Meget sterkt.

Rundspilt


I auksjonsturneringen møtte man i nesten hver runde en nasjonal eller internasjonal toppspiller. Auksjonsobjektene spilte riktignok i de fleste tilfellene med for dem ukjente makkere, men mange av dem som hadde kjøpt seg en toppspiller i auksjonen var også meget gode spillere. Derfor ble det (for meg og makker i alle fall) mange dårlige spill. De rundspilte oss gang etter gang, og om en ikke får med seg alle stikkene sine i egne kontrakter og motspill heller blir det brutalt. 

Her er et eksempel på en av våre nitriste scorer denne kvelden (midt på natten for meg), en turnering det var hyggelig å spille likevel. Alt gikk til et meget godt formål, og det var moro å treffe mange kjente i den formen for online bridge (RealBridge) som er nærmest det å spille "face to face".

Dette er en normal utgang i hjerter, og ikke en helt håpløs lilleslem heller, men da må det sitte snilt. Omtrent en tredjedel av parene var i slem, men kun to par noterte +980.

Mot oss spilte de 4 hjerter. Der er det nokså greit å vinne elleve stikk, men det er en måte å få tolv stikk på også. I alle fall med kløver i utspill fra øst som jeg spilte. 

Det vinnes med kløver ess i første stikk. Fortsettelsen som gir tolv stikk er hjerter til esset som feller damen, hjerter til knekten, en ubesværet finesse med hjerter 9 før vests fjerde trumf tas ut. Hvis øst kaster en ruter underveis blir det kun en rutertaper.

Nå er det en mulighet å spille på ruter konge hos øst da knekten i så fall blir et vitalt inntak til syd slik at kløveren kan utnyttes. Og at øst har endel å passe på får nok spillefører en klar følelse av idet øst må kaste på de tre siste trumfrundene.

Med kun en trumf igjen må spillefører være nøyaktig. Etter fire runder trumf må han spille liten ruter mot knekten. Det blir selvsagt veldig feil om vest har ruter konge singel eller dobbel, men bullseye når øst har K-10-x-x. 

Idet det spilles liten ruter fra nord blir øst utsatt for en såkalt "Mortons Fork". Det betyr at hvis han tar ruterstikket med kongen forærer han spillefører hele rutererboka. Hvis han ikke tar stikket får han ikke for kongen, for spillefører skifter fot.

Altså:

Hvis øst går opp med ruter konge står resten av ruteren, tolv stikk.

Så øst må legge liten ruter. Da vinnes stikket for ruter knekt og det spilles stor kløver. Vest legger en honnør, og nord stjeler. Så spar til kongen og stor kløver som foræres til vest (nord har ikke flere trumf) mens en ruter forsvinner fra nord. To kløverstikk står nå hos syd. Dette gir totalt to sparstikk, fem hjerterstikk, to (!) ruterstikk og tre kløverstikk = 12. 

GIB analysen (åpne kort) sier det kun skal være mulig å vinne elleve stikk. Det tror jeg er om øst spiller ut spar. Da blir det et slags tempo/overgangsproblem som gjør at spillefører ikke får det til. Men med hjerter, kløver eller ruter ut er det mulig å få tolv stikk.

Å notere +480 ga +54 av 80 mulige plusspoeng (i utregningen overall), og det er over 80%. De som fikk elleve stikk og +450 fikk seg et middelsspill.

 

 

 

Ny nyhetsartikkel

Ikke særlig oppløftende nyheter. Klubb-PC'n nekter å dra igang, så jeg får ikke rapportert turneringa i kveld. Jeg har sendt melding til Skjæran for å få råd, så vi må bare avvente for å høre om det finnes muligheter til å hente ut noe fra serveren. Synd for Hallgeir og Halvard som tok en suveren seier. Kanskje de går glipp av en ***???

Tron

Etter ca 100 forsøk på å restarte ble det plutselig liv i PC'n så nå er både *** og MP treffet vel i havn. Men Hallgeir, du bør nok bla opp "storboka" så vi får til en ny PC, selv om det ser ut til at du ikke burde ha gått den ekstra beita den gangen. Mindre margin til sammenlagtseier har ikke jeg opplevd.