Avansert søk


Bruk av stoppkort

Når man åpner med en melding på 2-trinnet eller høyere, eller når man melder andre meldinger som innebærer et hopp, skal melderen markere dette ved å bruke stoppkortet fra meldeboksen. Dette skal etterfølges av en obligatorisk tenkepause for neste spiller på ca. 10 sekunder, før spillet settes i gang igjen ved at melderen tar vekk stoppkortet/snur det eller for eksempel sier fortsett eller vær så god.

Hvis motparten har stilt spørsmål ved meldingens betydning, begynner de 10 sekundene å løpe etter at forklaring er gitt. Dette gjøres fordi en hoppmelding ofte overrasker motparten, så de skal få litt bedre tid på å tenke, uten å gi urettmessig informasjon til makker.

I tillegg til ved alle hoppmeldinger gjelder bruk av stoppkort også ved alle konkurransemeldinger på 3-trinnet og oppover, selv om det ikke skjer ved et hopp. Dette er meldinger hvor begge parene har vært med å melde på minst 2-trinnet. Det gjøres kun når det er konkurransemeldinger fordi når den ene siden har fått melde i fred opp til 3-trinnet er det sjeldent at motparten ønsker å begynne å melde noe så høyt.

Det er viktig å huske at når spilleren foran legger ned stoppkortet skal man vente i 10 sekunder før man melder, uansett om man har noe å tenke på eller ikke. Det er også veldig viktig å ikke tydelig vise at man ikke har noe å tenke på, for eksempel ved å vifte med passlappen mens man venter. Hvis ikke vil det være tydelig for makker om du tenker eller bare venter på å få melde, og det kan gi urettmessig informasjon til makker, som kan ødelegge spillet. Merk at om stopplappen ikke blir brukt har neste spiller fortsatt rett på tenkepausen på 10 sekunder.  

Ny nyhetsartikkel

Gratulerer til Terje og Frank med knapp omgangsseier foran Finn-Erik ogLars Håvard (husk å trykke på Scratch). Ludvig og Anne fulgte opp med en fin 3. plass. Terje og Frank er milevis foran de neste parene som nok må inse at de får sloss om de 4 andre premieplassene.

Ser vi på poengserien i turneringen (Klubbmesterskapet 2022) på hjemmesiden finner dere øverst det paret som ligger best an etter HCP-score. Forutsetningen for å bli premiert som beste par etter den scoringsformen er at paret ikke oppnår premie til slutt etter SCRATCH-score.

Beste par etter HCP-score er Egil og Jan foran Erling og Einar, mens det er Arnstein og Helge som er best av parene som ikke ligger an til å oppnå primie etter den ordinære scoringsmetoden.

Gratulerer også til Marit og Gerd som i kveldens omgang fikk best score etter HCP-beregning noe som viser at de gjorde det best med tanke på sitt eget handicap. Det er i teorien slik at hvert bidige par skal havne på 50% dersom de gjør det akkurat så godt som handicapet sitt tilsvarer.

 

 

 

7.kveld i vinterturneringen

 Tirsdag 15.mars seiret Martin og Ole. Dette var siste kveld i vinterturneringen. Sammenlagt vant Ronny og Arvid. Ernst og Alf Henning fulgte på andreplass. Deretter kom Jerome og Håvard. Ekstra gledelig var det med den unge franskmannen som gjorde det så bra. Det er ikke lenge siden han gikk på kurs for å lære bridge. 

 

Resultater fra andre dag i VM (oppdatert)


Andre dag av VM ble spilt tirsdag. De norske damene hadde en fenomenal dag og innkasserte nesten full pott på sine tre kamper, og har dermed klatret helt opp til tredjeplass. Meget bra! I åpen klasse var dagen på det jevne med rundt 34 VP i løpet av tre kamper, og Norge ligger foreløpig på fjerdeplass. I veteranklassen hadde Norge en helsvart dag med kun 9 VP i løpet av tre kamper.

Her følger Norges resultater i tirsdagens kamper.

Åpen klasse:

Norge - Bulgaria 15.38 - 4.62 (IMP score: 68 - 46)
Norge - New Zealand 12.03 - 7.97 (IMP score: 36 - 29)
Norge - Danmark 6.72 - 13.28 (IMP score: 18 - 30)

Dameklassen:

Norge - Australia 19,43 - 0,57 (IMP-score: 65 - 12)
Norge - De forente arabiske emirater 17,85 - 2,15 (IMP-score: 58 - 20)
Norge - Spania 20 - 0 (IMP-score: 75 - 2)

Veteranklassen:

Norge - Tyrkia 0,07 - 19,93 (IMP-score: 7 - 66)
Norge - Polen 4,81 - 15,19 (IMP-score: 17 - 38)
Norge - Canada 4,26 - 15,74 (IMP-score: 21 - 45)

Norge har 35,39 VP etter 6 av 23 runder, og ligger foreløpig på 22.plass blant de 24 lagene.

Vi skal se nærmere på et par av spillene fra den BBO-overførte kampen mellom Norge og Danmark i åpen klasse. Danskene trakk til slutt det lengste strået med IMP-sifrene 30-18, og dermed fikk Norge med seg knapt 7 vinnerpoeng fra dette nabooppgjøret.

Norge åpnet kampen godt med til sammen 12 IMP på de tre første spillene. I spill 4 fikk Danmark inn en tier etter å ha meldt en litt hard utgang, mens Norge stoppet i delkontrakt. Knapt halvparten av bordene i Bermuda Bowl meldte utgangen.

Kampens femte spill (for ordens skyld kan vi nevne at det er mappe nummer 21) skulle by på enda større sving:

Boye Brogeland hadde åpningsstyrke, ideell fordeling for ei opplysende dobling og i tillegg var han lastet med mellomkort. Tilsynelatende kunne potensialet for kontrakt egen vei være relativt stort selv om makker hadde innledet med pass og man var i ugunstig sone.

Denne gang var makker Christian Bakke så godt som blank og hadde dessuten lengde i motpartens åpningsfarge. Boye og Christian prøvde så godt de kunne å berge så billig som mulig, men danskene hadde dem på gaffelen. Uten noen genuin tilpasning endte nordmennene i 2 kløver doblet, og da røyken hadde lagt seg hadde Christian klart å raske sammen fem stikk for 800 ut.

Meldingsforløpet ved det andre bordet gikk langt roligere for seg:

Som vi ser valgte Allan Livgård, som satt øst for Norge, å innlede med pass på 10-poengeren i øst. Det kommer neppe som en overraskelse at jeg har sans for nettopp denne meldinga. Riktignok er sparfargen veldig solid, men de andre fargene er relativt tynne, og det kan fort være at man kommer for høyt om man åpner. Men selvsagt er det et stil- og avtalespørsmål hvor tynt man skal åpne. De som liker tynne åpninger kan vel også åpne med litt lettere samvittighet i nettopp disse soneforholdene. Som vi så skapte åpninga ved det andre bordet et meget godt resultat for øst-vest der.

Terje Aa hentet ni stikk i 1 grand. Med den aktuelle sparsitsen er det ikke noe problem å få tak i ni stikk, men det var ikke naturlig å melde utgang etter at øst innledet med pass. Kun tre bord meldte 3 grand, men ved åtte bord ble nord-syd doblet og måtte betale dyrt.

I kampens tredje siste spill plukket østspillerne opp ei spennende hånd:

2 grand fra syd viste begge minorfargene. 3 ruter fra Terje i vest viser trolig minst invittstyrke med sparstøtte. Nord var interessert i å stampe, og 4 grand indikerte støtte i begge minorfargene og ba syd melde sin lengste. 5 kløver og 6 ruter var kontrollmeldinger.

Spilleføringa var en formalitet. Etter kløver konge ut til esset, la Allan ned spar ess. Etter at begge motstanderne fulgte farge, kunne Allan kreve tolv stikk og vunnet kontrakt. Hjerter knekt kunne fanges opp ved en markert finesse gjennom nord.

Meldingsforløpet ved det andre bordet gikk noe annerledes, men endestasjonen ble den samme:

I dameklassen tjente Norge åtte IMP i sin kamp mot Spania etter at spanjolene stoppet i 5 spar ved det ene bordet, mens de stampet i 7 kløver doblet for den nette sum av 800. De norske damene vant som nevnt til slutt kampen 20-0, og denne seieren ble prikken over i-en på den dag der de hentet nesten maksimal score.

I veteranklassen tapte Norge elleve IMP etter å ha meldt 7 hjerter med ei beit, mens Canada stoppet i 5 hjerter ved det andre bordet. Laget har fått en meget tung start på turneringa, og flere ganger har dårlige resultater på spill i slemsonene kostet dyrt. Vi får håpe det snur snart sånn at også vårt veteranlag kan melde seg på i kampen om sluttspillsbillett.

 

Onsdag: Norge på BBO 13:15 og 18:25


Lørdag spilles det fire runder i VM. Det blir mulig å følge Norges lag i åpen klasse direkte på BBO i to av disse rundene, henholdsvis mot lederlaget USA 2 klokka 13:15 og mot Israel klokka 18:25.

Her følger de norske lagenes kampprogram onsdag.

Åpen klasse:
10:00 Norge - Egypt
13:15 Norge USA 2   BBO
15:50 Norge - Argentina
18:25 Norge - Israel   BBO

Live resultater

Dameklassen:
10:00 Norge - Tyrkia
13:15 Norge - Ungarn
15:50 Norge - Canada
18:25 Norge - Marokko

Live resultater

Veteran:
10:00 Norge - Marokko
13:15 Norge - Island
15:50 Norge - Sverige
18:25 Norge - USA 2

Live resultater

Spilleprøve fra RealBridge Online


Dette spillet er fra en kamp i RealBridge-serien mellom Heimdal BK og et lag som kaller seg Nettwhist. På Heimdals lag spiller Terje Aa-Allan Livgård som i neste uke drar til Italia for å spille VM. Og slikt som skjedde her ser vi gjerne mer av i Salsomaggiore (bare det ikke skjer mot New Zealand...).

Det er Bård Kåre Græsli som fortalte meg om spillet, og han startet med å si at her gikk han i baret.

Du kan selv prøve deg på spilleprøven i en ganske normal 4 hjerter. 

(Giver syd. N/S i sonen)

Meldingene gikk slik ved det ene bordet:

Nord (Aa) spilte ut ruter 2 (norske) til syds (Livgård) konge. Tilbake kom spar syd til nords ess, så mer ruter til syds ess før syd fortsatte med en tredje runde ruter. 

Hvordan spiller du?

Ruteren sitter nok 4-3 etter det utspillet. Å tenke på at den kan sitte 5-2 er litt paranoid. Så spillefører kastet en kløver i tredje ruterrunde, og nord fulgte farge. 

Hvor er resten av honnørene plassert?

Det er veldig sannsynlig at syd har kløver konge pga. av åpningsmeldingen, men det er kanskje ikke helt sikkert.

Det gjenstår kun å løse trumfen uten taper samt å få god kløveren. Sparen sitter mest sannsylig 4-4. Det er endel som tyder på at syd har hjerter dame, for han har ikke mer enn 1 eller 2 HP i spar + A-K i ruter. Hvis han har kløver konge øker sjansen

Spillefører fortsatte med kløver til esset og kløver stjeling. Da kom kongen på, og flere kløverstjelinger behøvdes ikke. Nå er det såklart plass til hjerter dame hos nord, men hva med fordelingen?

Siden kløver konge kom på i fargens andre runde idet en kløver ble stjålet tyder veldig mye på at syd har 4-3-4-2 fordeling. Så nå spilte Græsli hjerter ess hvor det kom på liten hjerter fra begge motspillerne, så hjerter til finesse. 

"Der ble jeg lurt", var starten på Græsli sin melding til meg. Og det ble han, for slik så hele spillet ut:

Siden hjerterfinessen gjennom syd ble tatt ble det en bet.

I motspill er det noen ganger viktig å tenke på hva spillefører ser, og derfor om mulig forlede han til å tro at det sitter annerledes enn det egentlig gjør. Her hadde N/S laget et perfekt, men feil bilde av hvordan det satt N/S. Meldingen og utspillet fortalte mye, og syd (Livgård) sitt påspill av kløver konge i andre (!) kløverrunde var perfekt. Det var på ingen måte feil tenkt av spillefører å tro at kløver konge var et ekte påspill, altså dobbelton. I så fall måtte syd ha tre hjerter!

Livgårds lureri her er vakkert, men også logisk så lenge han tenkte på at her måtte det nesten handle kun om trumfen. Hvis han følger med liten i andre kløverrunde vil spillefører trumfen en spar hos vest for å trumfe en kløver til. Idet kongen kommer på tredje gang er fordelingen temmelig klar, og trumfen tippes riktig.

Merk at syd åpnet med 11 poeng og balansert hånd. Dette er et stilspørsmål og det ene behøver ikke være mye bedre enn det andre. Jeg har sansen for åpning med dette, men liker det ikke med 4333 hender. Det er fine honnører, 4432 hånd, og han har spar som er høyeste rangerte farge. Men slikt blir litt gi og ta, og syd som passet i åpning ved det andre bordet kan ikke klandres for det.

Ø/V meldte ved det bordet 4 hjerter uten noen meldinger fra N/S. Da valgte nord å spille ut kløver til kongen og esset. En spar ble spilt mot kongen, og nord tok for esset. Nå burde nok nord ha skiftet til ruter, men da han ikke gjorde det ble spillefører kvitt en ruter på spar konge og fikk til slutt hele elleve stikk. Og det bli like mange IMP (11) til Heimdal på spillet i kampen som de vant med 10 IMP.