Avansert søk


Resultat 22. september

Det møtte 9 par til første runde av Høstturnering 1. Knut og Øystein vant med 63,9 %. Pål og Gunnleiv ble nummer to med 55,6 %, og Alf Einar og Mini havnet på tredjeplass med 52,1 %.

Neste uke flytter vi spillingen til fredag 30. september kl. 18, og arrangerer da en cup til minne om Kolbjørn og Stig. Nærmere opplysninger kommer når vi har avklart hvilket spillelokale som er ledig. Sannsynligvis spiller vi på Voksenopplæringsbygget, men de kunne ikke bekrefte det før på mandagen.

Det er videre bestemt at vi gjennomfører en prøveperiode med spilling på fredager - i første omgang ut oktober. Viser det seg at det blir flere som møter opp, viderefører vi denne praksisen.

Nils-Otto og Jan Erik seirer igjen!

 Ny seier til Nils-Otto og Jan Erik Lübker, denne gangen foran Svein Elsrud og John Arnesen. Vi gratulerer ! 

Oppstart i Heggeriset 4. oktober!

Styret ønsker alle medlemmer (og alle andre) hjertelig velkomne til Heggeriset Samfunnshus fra og med 4. oktober. Vi starter hyggelig med kaffe og kake kl. 1800, og i har makkergaranti for kvelden. Det betyr at du kan bare møte opp hvis du ellers ikke har makker, så løser vi det der.

Under "Terminliste" kan du ta en titt på det som kommer utover høsten. I tillegg er det lagt ut et par påmeldingslinker; til 4. divisjon og til NM Klubblag. Styret har mål om deltagelse i begge turneringer, og håper vi kan nå henholdsvis 3 og 2 lag (og hgjerne flere).

4. divisjon er en hyggelig turnering med lagkamper. Nivået er normalt klubbnivå, og det fine med lagspilling er at man fort får nye sjanser. Vinner man en kamp kaprer man fort klubb- og kretspoeng for innsamling til ulike merker. Til 4. divisjon kan man i prinsipp stille så stort lag man vil. Mange synes det er voldsomt å binde seg opp til flere spilledager, men her er det altså muligheter til å stille lag og fordele spillinga mer.

NM Klubblag arrangeres som utslags-cup der alle skal spille de to første rundene. De to første rundene arrangeres som en triangel-serie der (som oftest) de to beste lagene går videre til 3. runde. Du møter lokale lag i starten, og selvfølgelig blir veien vanskeligere lengre uti. Det arrangeres også en egen klasse for "førstereis"-spillere, kalt Askeladden-prisen. Styret ønsker gjerne at flere lag vil melde seg. Påmeldingsfristen nærmer seg!

September-turneringen -22

Så går vi over i oktober-turneringen, og alle er velkommen til videre spilling, enten det gjelder enkeltkvelder eller kamp om sammenlagt for måneden.

Onsdag 28. sept. var det 4 av de nylige kursdeltakerne som spilte med makkere fra klubben, og 2 for første gang. Og Edvard Gjernes, i makkerskap med Alf Terje, klarte faktisk å vinne (hcp) på sin andre spillekveld. Glimrende gjort! NB! Det ble etterpå oppdaget at spill 21 var registrert i feil retning mellom parene 5 og 9. Etter korreksjon fikk vi følgende på de 2 første plassene:
1. Alf Terje A. & Edvard G. 56,9%
2. Jorun & Jan 56,2% (Tommy T. & Thore Odd B. fikk 2. premie etter kvelden, som de beholder)
Med scratch-beregning vant Jorun & Jan (62,5%), foran Alf Terje & Edvard (57,1%)!!! og Tommy & Thore Odd (56,5%).
Månedsvinnere ble Jorun & Jan (sum 231,6%) (men flere harde konkurrenter sto enten over kvelder, eller ofret seg for kurset)

Onsdag 21. sept. fikk 3 av deltakerne på det nylige avholdte bridgekurset prøve seg på klubbspilling, i par med mer erfarne makkere. Denne tøffe ilddåpen syntes likevel å ha vært en hyggelig opplevelse for dem, og herfra vil det bare gå lettere for hver kveld. Tilsammen ble vi hele 12 par, og de premierte (hcp) ble:
1. Gjert N. & John S. 57,1%
2. Henning K. & Viggo K.H. 55,3%
Med scratch-beregning ble det delt seier mellom Clas G. & Stein F. og Per S. & Kai O.H. (begge 59,6%), foran Henning & Viggo (58,3%).

Onsdag 14. sept. stilte det 10 par til vanlig klubbspilling, samt øvingsgruppen fra kurset til Espen i helgen, som trente parallelt med spillingen. De premierte i kveldsturneringen (hcp) ble følgende:
1. Odd & Hans Arne 61,1%
2. Jorun & Jan 56,2%
Med scratch-beregning vant også Odd & Hans Arne 63,0%, deretter kom Jorun & Jan, likt med Jorunn Aaselle & Per, begge på 59,9%

Første onsdag i september stilte det 11 par, og de premierte (hcp) ble følgende 2 par:
1. Inger A. & Henning K. 57,0%
2. Elin M. & Atle Kristofer A. 53,6%
Gratulerer!
Med Scratch-beregning ble det delt 1. plass mellom Per S. & Stein F. og Jorun & Jan (begge) 57,1%, og med Alf Terje & Espen tett bak, på 56,8%.

 

Følg med på NM Par

Odd Harald og Geir kvalifiserte til NM Par da de vant KM i vår. NM foregår i Larvik nå i helga, og gutta er klare for innsats. Vi ønsker vårt par "tvi-tvi"!

Du kan følge resultater HER.

Turneringa er lang og det vil være både opp og nedturer. En ålreit start senker nok skuldrene litt, og i første spill fikk våre inn en fin score:

OH og Geir bruker en svak multi-variant. Her er de ØV, og det kan antas at OH i øst har åpnet 2 ruter i andre hånd. Dette vil vise 5-6 kort i en majorfarge og 3-7p (?). Syd har antagelig gått inn med 2 spar og kanskje har ØV klart å presse meldingene til 4 hjerter som NS har stampet med 4 spar, med dobling. 4 spar x gikk tre beter til 500 inn for våre gutter. Som vi ser står heller ikke 4 hjerter ØV og dermed er det kostbart med flere dobla beter for NS.

Følg med videre!

Septemberbridge

Erling/Reidar og Tor Bjørn/Harald delte 1.plass 28.sept

Sigmund og Robert vant Enkvelds 21.sept

Bridgen onsdag 14.sept er avlyst

Sigmund og Rune vant Enkvelds 7.sept 

Den uheldige engerdøl går til streik!

"Jeg krever bare en tusenlapp til!"

Den uheldige engerdøl innehar flere kompetanser, og en av dem var som lærer i skoleverket. Nå var han i konflikt med arbeidsgiver i likhet med resten av lærerne i landet rundt. Og noen i klubben hadde lite gjennomtenkt dratt opp diskusjonen midtveis i "gubbspill", og den uheldige engerdøl var ikke til å stoppe. Det frådet om kjeften hans og øynene glødet som tente varmelamper. Det ble i det hele tatt ikke så evldig hyggelig rundt bordet, men nå var da heller ikke vår venn kjent for å spre om seg med optimisme og fremtidstro. Men han var "verdensmester i å sette skapet på plass!" som han selv uttrykte. Og nå avsluttet han altså sin monolog med enkelt konkludere om at en lusen tusenlapp ville redde skoleverket fra total kollaps. Så plukket han opp følgende:

Det var en hånd han kunne like. Den uheldige engerdøl anså seg som best når det var litt fart i korta, og her var det absolutt dette. Hadde man to langfarger derav den ene var spar, ja, da var det bare å melde. Makker er giver og åpner da også med nettopp spar; 1 spar. Nestemann melder inn 2 hjerter, og vår venn melder så 2NT - som var en slags støttemelding i spar og utgangskrav, kalt Stenberg blant ekspertene. Den andre motspilleren forsøker å ødelegge videre med 3 hjerter.

Nå kommer makker frem med 4 kløver på filten, og dermed skyter vår venns kort til skyene! 4 kløver er et kontrollbud i kløver. Motparten har meldt hjerter, så de har styrken i den fargen. Til tross for den beskjedne honnørpoeng-beholdningen kan den uheldige engerdøl sin taperberegningsteori. Han vurderer dette til å være kort verdig en slem og spør derfor makker om ess med 4 NT. Makker på sin side er en gjentagende skuffelse og avslår alle slemambisjoner ved å vise av ett ess. Antagelig kløver-ess. Uansett, det var ingen problem å bremse i tide; den uheldige engerdøl kunne fortsatt enkelt se 11 stikk, selv med tre ess borte. Hjerteress ville jo aldri bli et stikk! Den uheldige engerdøl slår derfor av med 5 spar.

Til sin store overraskelse ser han at motspilleren til høyre blar opp en doblingslapp i sin tur. Ikke nok med det, det var samme spiller som taktløst hadde antydt at lærerne hadde vel så de greide seg! Ånei, her må skapet plasseres, tenker den uheldige engerdøl. Han kaster et lynende blikk mot den doblende og tilfører paletten en skarp blåfarge med redoblingslappen tungt ned mot filten!

Noe overraskende ser den uheldige engerdøl at utspillet er kløver ess. Med makkers kontrollmelding i fargen betyr dette at makker i såfall har kløver konge eller singelton i kløver. Neste kort er en hjerter, og nå utvikler det seg i en uventet retning når kortet går til makkers hjerter ess på hånda! Makkers eneste ess er i motpartens farge, og nå var det enkelt å se at motparten hadde tre virksomme ess i sin beholdning.

I tredje stikk kommer en liten ruter mot bordets konge. Når motspilleren før bordet legger liten går makker som er spillefører opp med kongen. Dermed var det to redobla beter når hele given var som følger:

To redobla beter går ut for 1000p til ØV. Tørt kunne dermed motspilleren i vest i all enkelthet konstatere ovenfor den uheldige engerdøl: "Jaja, da ble det enda en tusenlapp da..."

 

(Spillet inngår også i simultan for denne kvelden. Resultater fra simultan finner du HER.)

Kortblind? ("Klagenemda" i aksjon...)


Å høre fra "Klagenemda" er egentlig hyggelig selv om det som oftest betyr at undertegnede har oversett noe. Disse medlemmene kommer også ofte med spill-historier og bidrar til stoff i denne bloggen.

I et innlegg her i bloggen ble et spill fra parturneringen under Steinkjer Open fortalt. Undertegnede må ha vært litt kortblind da innlegget ble skrevet, for en opplagt ekstrasjanse i spilleføringen ble totalt oversett og derfor utelatt i teksten.

Spillet er fra parturneringen. Det handlet om slem eller ikke slem og spillet ble først beskrevet som et meldeproblem. Så var det litt om hvor god eventuelt 6 spar var hvis en ser kun på Ø/V sine kort. Det ser ut som om lilleslem avhenger av å tippe kløveren. Det valget slapp nesten alle slemmelderne da nord spilte ut kløver ess, og da var spillet over på sekunder. 

Da min ufullstendige analyse var postet i bloggen tok det ikke lang tid før et par medlemmer av "Klagenemda" hørte fra seg. For som spilleprøve i 6 spar UTEN kløver ess i utspill er det viktig å få med seg en tilleggsjanse før det gjettes i kløver, dog en veldig liten sjanse. Det er i utgangspunktet ett avkast i hver rød farge, men på hver side så det fortsatt blir igjen 3-3 i kløver. Ruterkombinasjonen gir imidlertid en bitte liten tilleggsjanse. Selv om Ø/V har kun fire ruter til sammen kan jo en sjelden gang damen sitte dobbel. Og som du ser, det gjorde den! Dermed blir det to avkast hos vest på østs ruter og noe kløvervalg er ikke nødvendig. 

Hvis ikke den tilleggsjansen lykkes er det normalt å spille kløver til damen, for Ø/V har ikke både tieren og nieren. Så fargebehandlingen med denne kløveren er normalt kun en enveis finesse, med tieren. Men om det spilles liten kløver fra øst til damen i den hensikt å ta finessen med tieren senere kommer nieren på fra syd. Da blir det å gjette om det skal toppes for å satse på J-9 dobbel, eller ta finessen som er riktig om syds påspill er singel nier, eller syd har lagt på nieren fra 9-x. 

Det ble nevnt i det innlegget om Steinkjer Open at ett Ø/V par rotet seg opp i 7 spar som unektelig er hårreisende meldt. Den håpløse storeslemmen ble spilt av vest. En av de flittigste medlemmene av "Klagenemda" innrømmet at det var han som hadde spilt 7 spar. Paret det dreier seg om gjorde det skarpt i lagturneringen, ikke så bra i par hvor dette spillet er fra. Det blir kanskje for ufint å nevne med navn hvem det var som spilte 7 spar? Og hvem som hadde skylden i meldingsforløpet vites ikke. Men jeg kan si så mye at det IKKE var Håkon Otieno Kippe som var spillefører i 7 spar, for han sitter øst når han spiller med Kristoffer Hegge Berg...