Avansert søk


UKE40

2. runde i KM- lag for 2022 spilt forrige onsdag.

Etter bra start for 2 av de fire lokale lagene i 1. runde møtte Fredrikstad BK lag 1 Torsnes BK og førstnevnte (lag Sverre Johnsen) viste sikkert spill i 1. halvrunde der Atle- Arild hadde best score på Butler. I 2. halvrunde tok Torsnes en del igjen men seier til 1. laget var klar. Fredrikstad BK 2, lag Feilberg Jacobsen spilte mot Askim, lag Dybdahl, og klarte ikke å kopiere 1. rundes flotte seiermen tapet var a leve med. Og de to FBK- lagene i A- puljen leder i sammendraget. Det ble tap i B-puljen for FBK 3.. Lag Marthinussen, FBK 3 møtte Kolbotn BK 1 og gikk på tap mot sterkere motstandere. Et spill som i salen skilte nokså mye var dette. Først meldingsforløpet som det går med naturlige systemer. To alternative budserier der Øst sin hånd er mest interessant men Vest også kan ta initiativ:

Sp 9                                     sp AKD3

Hj DJ754                            hj 9

Ru KJ1032                          ru AD985

Kl 104                                 kl AD3

Nord og Syd passer mens Øst åpner i 2 kløver i 3. hånd. Vest har fin fordeling med 6 hp og hvis man ikke bruker avventende 2 ruter- svar er det ikke unaturlig å strekke seg til positive 2 hjerter selv om 6 hp kanskje er vel hardt. Over 2 hjerter kan Øst da svare 2 NT med sine 21 hp og semijevn hånd. Da blir det for hardt for Vest å vise sin andre langfarge og løft til 3 NT dermed mest sannsynlig bud. Av 16 bord kom 8 i 3 NT, alle av Øst. Det skal med aktuell sits ende opp med 11 stikk siden Syd får for hj A ‘og K. Ved de andre bordene ble kontrakten spilt i ruter, men3+3 på Vest sin hånd. Der kan man dedusere at Vest har svart 2 ruter på makkers kravåpning. Men av de 18 bordene i ruterkontrakt kom 9 i vanlig utgang mens de 9 siste spilte 6 ruter. Der har nok Øst i 2. runde vist sin lengste farge, 3 ruter, og Vest enten meldt 3 hjerter (5+ og 4+ hp hvis naturlig) eller støttet direkte med 4 ruter. Bruker man dobbelt avslag kan 3 hjerter (mulig 0-3 hp) bli besvart med 3 NT av Øst der Vest så naturlig kan invitere til utgang+ med 4 ruter. Da går Øst på med 4/5 ess Blackwood og lilleslem som er flott kontrakt kan nås. Alle lokale lag i A- puljen nådde den utapelige slemen.

 

To indre og vekk var den!

Overskriften sikter til mandagens bravader i Sidsel Elvestad sin Hyggebridge formiddagen mandag denne uka. Som vanlig spilte Terje Solli og undertegnede og mandag erfarte vi påny som en vanskelig dag for suksess. Med 5 spill igjen lå vi tredje siste med ca 30% score, men det kan snu! Så kom spill 10 med Terje (Ø) giver og de andre i faresonen.

Sp AJ42                              sp K105

Hj K8                                   hj A10765

Ru K8743                           ru A.

Kl 93                                   kl D654

Ierje åpnet med 1 hjerter og etter pass fra Syd svarte jeg 1 spar og etter pass fra Nord støttet Terje med 2 spar som jeg høynet til 4 spar. Det kjøpte kontrakten. Nord startet med sp 2 som fikk løpe til min knekt over 7.eren fra Nord. Det så ut til å være et vrient spill og 10 stikk var ikke opplagt. Men det skal spilles, og jeg ville prøve< å utnytte trumfen min. Derfor hj K og ny hjerter til esset fulgt av hjerter 6 der Syd sakte en kløver og jeg kunne vinne med sp 2. Så fulgte ruter til esset og nok en hjerter der Syd påny sakte kløver og jeg vant med sp 4. Nå kunne jeg ta for ru K, spille ruter til røff med sp 10 og deretter kjøre hj 10 som sto til stjeling med sp A. 10. stikk fikk jeg på sp K. Mine 7 trumfer gav dermed 6 stikk!

Moral, ikke dra ut motpartens trumf hvis du kan utnytt egen trumf bedre.

 

Siste spill i neste runde  Ga ny opptur. Vest var giver med ingen i faresone og åpnet med 2 NT, tartan som viste begge minorfargene. Terje passet og Øst svarte 3 kløver som jeg doblet opplysende og det gikk deretter pass rundt. Makker var jo nå markert med lengde i trumf og det måtte vi klare å utnytte. Utspill hj 6 og slik satt kortene:
                              Sp D542

                              Hj  A5

Ru 86

                              Kl KJ874

Sp K

Hj 72

Ru K9732

Kl D10953

Sp J10986

Hj DJ83

Ru 104

Kl 62

                              Sp A73

                              Hj K10964

Ru ADJ5

Kl A

Lett å se at her var det aksjon i utide, for med de svakeste kortene og elendig tilpasning var Øst sjanseløs der han var tvunget til å preferere i makkers farger. Utspillet gikk til esset hos Terje, og sp 2 opp igjen vant jeg med esset før hj K ble tatt og så tok jeg for ru A og fortsatte med liten ruter der kongen i bordet vant. Øst stjal ru 3 der Solli kvittet seg med en liten spar. Hj D gikk så til sak av ruter og Treje fikk for sin minste trumf og  returnerte kl 7 til mitt ess. Situasjonen var helt avklart og med hjerter opp fra meg i neste stikk var Nord nødt til å få stikk for de tre trumfene han satt igjen med. -5 ga oss 1100 inn, men det var en annen som i 4 ruter og 3 kløver hadde gått ennå en bet doblet. Likevel 20-4 i score og dermed var vi ajour med middels pluss! Siste runde ble første spill ren bunn der vi ble doblet i 4 hjerter med en bet i sonen mens siste ga oss topp i 2 NT doblet av motparten og vi kunne innkassere de 10 første stikkene, 5 i spar og 5 i hjerter. Sterke i minor, ikke hold i major! Fasit pluss på en dårlig dag men fornøyd med det og morsom spilling de 14 spillene vi gjennomførte.

 

Ta en fest med hjemmebridge!

Med oktober er det mange steder tid for «Oktoberfest» med mat og drikke, og da passer det utmerket med litt bridge som avslutning av kvelden. Per Even Melbye hadde sist torsdag, da det var «Fårikålens dag» som også klaffet med litt bursdagsfeiring, invitert til fest hjemme hos seg. Nydelig gryte selvlaget stor kjele fårikål med poteter og tradisjonel god drikke ble fortært med hyllest og superlativer for vertens kokkekunst. Multer & brinebærene som dessert smakte også godt med kaffe dertil.

Etter spiseøkten var det så 3 bords singelturnering der vi fikk møte 9 an de andre gjestene i runder a 3 spill mot hver. Det ble flott anledning til å spille sammen med og også mot andre kombinerte par enn vi i klubbene vanligvis møter. Hans Lindberg, Per Even Melbye og Tormod Eriksen sto etter 27 spill øverst så pallen av de 13 glade deltakerne. 13. mann, Svein Grenager, vekslet om spill når PEM tok litt ekstra servering eller rydding underveis!

Tiltak som dette anbefales til flere nå utover der mørketid stadig får mer og mer tak på de små timene. Verten vår må ha tusen takk for initiativet! Flere kan følge opp om det passer og spleiselag går også an å ha så jobben fordeles jevnere enn her.

 

Torsnes BK 3/10, 7 par, M= 13,5

1.Rene Eriksen- Lars Mosby 22,2

2.Jan Erik Olsen- Morten Andresen 21

3.May Liss Lian- Knut Molander 18.6

4.Arne Aarø- Øyvind Larsen 17,4

 

Fredrikstad BK 4/10. 1. av 3- kvelds, 13 par, M= 0

1.May Liss Lian- Knut Molander +68,9

2.Atle Evensen- Arild Simensen +25,6

3.Irene Pettersen- Wenche Winther +16,7

4.Mortyen Pettersen- Gunnar Pettersen +12,2

5.Magnus Larssen- Flemming Johnsen +12,2

6.Johnny Holmen- Rolf Kjærstad +0

 

Klubb 44 den 5/10, 6 par, M= 60

1.Jan P. Johannesen- Egil Meyer 81

2.Hans Petter Stavrum- Per Lorentzen 67

 

Sarpsborg BK 6/10,  Handycap- turnering16 par, M= 0

1.Atle Evensen- Arild Simensen +66,7

2.Tom Gjøs- Lars Helgesen +59,6

3.Jan Thore Karlsen- Kjell Aadahl +49,2

4.Tone Annette Olsen- Anne Kari Svendsen +22,8

5-Thor Helle- Øystein Borgaas +13,3

6.Per Rømoen- Knut Molander +11,5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Slitne bridgespillere


Akkurat som det er når den norske bridgefestivalen spilles og går mot slutten var det mange slitne hoder den siste dagen da New Zealand Bridge Congress ble avsluttet lørdag etter åtte dagers spilling. Da skjer det mye rart. Her er et av de siste spillene i den avsluttende lagturneringen (sideturnering) hvor det som skjedde kanskje ikke var så preget av slitne hoder, for det var et vanskelig spill. Og det ble sving spill galore i mange kamper. Ta nords plass først:

NORD

Vest er giver og alle i sonen. Vest passer. Åpner du med dette?

Hvis du åpner, sier du da 1 kløver, eller 1 ruter? Å åpne med 1 ruter er i så fall av praktiske hensyn, det blir mer komfortabelt å vise frem kløverfargen senere uten å presse meldingene for høyt med så få honnørpoeng. Men det betyr at du ikke vil få frem den riktige fordelingen din (5-6 hånd).

Mange passet, ikke urimelig. Planen var nok å få meldt inn 2NT som begge minor senere. Men slik gikk det ikke. 

Etter pass fra nord åpnet jeg selv som øst med 2 spar og viste 8-10 med sekskorts farge. Syd meldte inn 3 hjerter, og vest spratt i 4 spar. Hva gjør du nå?

Jeg synes 4NT er ganske opplagt etter denne starten, begge minor. Det går an å si 5 kløver også, kanskje. Men å passe blir for tamt. Det gjorde imidlertid nord, og det gikk pass rundt. Slik så hele spillet ut:

 

Det ble fryktelig feil å være så passiv med nord sine kort. 

Ved det andre bordet var nord mye mer aktiv, dog etter å ha passet først. Da Ø/V var i 5 spar tok N/S sjansen på 6 kløver. Mot den kontrakten var det ingen medisin, en strålende +1370 til bokføring for 6 kløver med tolv stikk.

Hvordan går det i 4 spar?

Computeranalysen sier det er en bet. Men er det så lett å få fatt i den beten?

Motspillernes problem her er å få fatt i de to ruterstikkene. Nord eier ikke inntak! Derfor kan K-Q i hjerter bli godspilt og gi to ruteravkast hos øst. Men det står altså at det er kun tre trekk i spar (ni stikk).

Ser du motspillet?

Enten med det samme, eller inne på hjerter ess (eller trumf konge) må syd spille ruter konge som nord stikker over! Så ruter til stjeling. N/S kan ikke få fatt i to ruterstikk så betestikket er en rutersjeling. Det motspillet er ikke så enkelt for nord selv om syd skifter til ruter konge, for husk nord ser ikke øst og syd sine kort.  

Ved bodet spilte syd ut hjerter ess og skiftet til en trumf som nok må være feil motspill da han kan se hjerterne som vil gi ruteravkast hos øst. Etter trumfkift var det ingen problemer, to rutere forsvant på hjerter, og østs to små kløver ble stjålet. N/S fikk kun ett stikk i hver rødfarge og for trumfkongen, elleve stikk og +620 til N/S. 

Med +620 til Ø/V ved det ene bordet og +1370 til N/S ved det andre ble det den hyggelige dobbelscoren +1990 som er verd uvanlige 18 IMP.

Hvis en ser på resultatene i hele feltet (40 lag) var det fem N/S par som meldte og vant 6 kløver. Det kom en rekke +620 til N/S for 5 kløver med tolv, og noen +200 og +500 i sparkontrakter, normalt 5 spar.

Ø/V bør i teorien stampe i 6 spar over 6 kløver, og med beste motspill koster det -800. På Ø/V var det to ganger +620 for 4 spar. Men toppen Ø/V gikk til et par som fikk inn +1100 etter å ha doblet 5 hjerter spilt av syd! Litt av sving for den doblingen! Udoblet er det et kanonspill med fire bet i sonen (+300 eller +400), men om N/S flytter fra deres doblede katastrofeutgang til slem i en annen farge blir det 1370 ut for Ø/V i stedet...   

 

 

 

Close race i Rondane Cup PAR


Rondane Cup er en tradisjonsrik helgeturnering hvor det spilles både lag og parturnering. 

I årets parturnering ble det uhyre jevnt i toppen. Far og sønn Lars og Erik Eide gikk til topps like foran flere par. De var kun 0,2% foran toerne, Johhny Holmbakken-Bjørnar Hargen som igjen var kun 0,1% foran paret på 3.plass, Aksel Hornslien-Kay Strand. Like bak dem igjen var det flere par. 

Hele resultatlisten finner du her.

Vi tar med et spill hvor det handlet om meldeteknikk og system, men i sluttkontrakten må det også gjettes litt, og times korrekt hvis man ønsker å få best mulige prosentsjanse for å vinne sin kontrakt. (Giver vest, N/S i sonen)

Hvordan bør dette meldes med vest som giver og N/S i sonen?

Meldingene avhenger selvsagt av system og avtaler. Mange åpner med 1NT som vest (15-17). Da overfører øst til spar med 2 hjerter, og over vests 2 spar kan mange si 3 kløver som utgangskrav. Hvis 3 kløver er utgangskrav bør åpnerens 3 spar over 3 kløver vise en hyggelig hånd med trekorts spar, 4 spar en dårligere hånd. Det er ikke bare antall HP som avgjør den differensieringen, men hva slags honnører hun har. Her har vest kun 15 HP, men hvis varianten er avtalt slik jeg synes den bør være har vest etter min mening til 3 spar, ikke 4 spar som viser dårligere kort. Dette er nemlig fine kort i sparkontrakt! I så fall er det ingen tvil om at øst bør satse på slem. Hvis vest har en dårligere, flat hånd kan godt slem være for hardt, spesielt om vest har mange poeng i hjerter. Alt dette er hvis Ø/V får melde i fred.

La oss si vest havner i 6 spar og får hjerter ut. Hvordan bør det spilles?

Å kaste en ruter med tanke om å sette opp ruterfargen er ikke riktig plan, for selv om det går greit må man innom kløveren. Hvis den tette kløverfargen godspilles med kun en taper blir øst sin hånd god, ingen flere tapere da en ruter kastes på hjerter ess. Så det er best å bruke hjerter ess til ruteravkast og satse på at kløverfargen løser seg med kun en taper. 

Mellomkortene i kløver gjør at det er en spillplan som peker seg ut, dobbelfinesse i kløver. Da er spillefører kun avhengig av at nord har enten kløver knekt, eller kløver konge, en 75% sjanse.

Det er ikke sikkert alle fikk melde i fred her, men tipper at de fleste på syds plass antagelig holdt kjeft i disse soneforholdene. Eller det er selvsagt mulig noen på syds plass doblet overføringsmeldingen 2 hjerter. I så fall kan det hende nord meldte ved noen bord. 

Hvis det satses på dobbelfinessen i kløver går det bra selv om det ikke spilles helt perfekt, for nord har jo begge kløverhonnørene. For å maksimere sjansene må man sikre seg at det er to inntak til vest for å ta en andre finesse i kløver hvis den første ryker, syd dukker opp med en kløverhonnør. Stikk med hjerter ess (kast ruter), ta for spar knekt og spill spar til damen. Hvis spar sitter 3-2 tas den siste trumfen ut også før kløveren angripes. For det er ikke helt trygt å spille kløver før trumfen er tatt ut. Men siden spar sitter 4-1 bør det gjøres for å beholde ett inntak til vest for en mulig andre finesse i kløver.

Hvis det tas fire runder trumf blir man inne hos øst og har kun ett inntak igjen til vest, ruter konge. Så siden spar sitter 4-1, angripes kløveren etter tre runder så du beholder ett inntak til senere i tilfelle syd har for eksempel kløver konge. Derfor, etter tre runder trumf, inne hos vest spilles kløver dame. I dette tilfellet blir det ingen problemer. Nord dekker med kongen, øst stikker og tar ut nords siste trumf. Så godspilles kløveren.

Både vinnerparet og paret på 3.plass spilte 6 spar med tolv stikk og fikk 75% score.

Å ta ut trumfen og så spille for eksempel kløver ess og kløver mot damen gir dårligere odds, og det må dessuten tippes om syd har knekten eller kongen). Men det ville vært riktig spilt om syd hadde hatt både knekten og kongen i fargen.

Paret som ble nr. 2 satt N/S og spilte mot en som bommet kløveren i 6 spar, og blir det nitrist etter hjerter ut hvis også ruteren bommes. For hvis N/S får komme inn to ganger kan de presse ut østs siste trumf, og resten blir grandspill! Noe slikt skjedde mot toerne da det noterte topp N/S for tre bet i 6 spar. 

 

 

SAFESPILLING - eller ikke?


Her i Sydney pågår Spring Nationals fortsatt på den den andre uken. Nå er det lagturnering for damer og seniors. Selv spiller jeg i seniors med en australsk dame. Her er et spill fra en den turneringen hvor det er fort gjort å gå i baret. 

Syd åpnet ved mitt bord med 1 hjerter før makker på vests plass hoppet til 3 ruter i gunstig sone - sperr. Nord doblet (take-out), ikke ideelt akkurat med to spar, men om makkeren melder spar ville han vel meldt kløverfargen. Ved vårt bord sa øst pass, og syd valgte å hoppe til 4 hjerter som ble kontrakten.

Hva er dette spør du kanskje nå, de har jo meldt alt for lavt. Dette er en slem, og det kan bli tretten stikk også. Det er dog litt kronglete med overganger, for vest spiller ut ruter (eller øst spiller ut ruter om nord er spillefører). Men i hjerterkontrakt ser det helenkelt ut, syd kan jo spilles inn i kløver.

Vel, det er 4 hjerter som er kontrakten, og ruter konge kommer i utspill fra vest. Øst legger knekten i første stikk. Litt misfornøyd (kanskje) med å ha meldt for lite setter du i gang. Er det noen fare på ferde her?

Ja, det er det. Ved begge bord i vår kamp var 4 hjerter kontrakten. Syd stakk med ruter ess og spilte trumf til esset. Så kløver til kongen, og spilleførerne tenkte nok at her blir det tretten stikk på mindre enn tretten sekunder. Men nei, etter denne starten er det bet i 4 hjerter - altså bet i utgang hvor det så ut som det var en storeslem som var misset!

Det gikk altså ruter konge til esset, hjerter til esset og kløver til kongen. Da stjeler vest, spiller liten ruter til tieren (øst må ha singel knekt eller J-10), nok en kløver til stjeling. Øst kan spille kløver knekt som Lavinthal for spar, og etter å ha fått seg sitt andre trumfstikk spiller vest spar. Da ryker forbindelsen til nords kløver, og det må bli et fjerde stikk til Ø/V for spar konge. Utrolig - en bet!

Er det noen safe måte å spille 4 hjerter på hvis en tenker på at kløveren kan sitte 4-0?

Det går bra å ligge unna med ruter ess i stikk en. Men det er neppe best, og ikke helt safe. Ruteren kan jo sitte 7-1. 

En 100 % spilleplan er å stikke med ruter ess, spille trumf til esset og ruter fra nord. Øst får det stikket og kan spille kløver til stjeling hos vest, men øst har ikke flere hurtig inntak. For idet vest trumfer den første kløveren og spiller spar stikkes med esset, så ruter til trumf og ut med trumfen. Deretter gis bort ett stikk til spar konge, forsvarets tredje stikk. Så utgangen er sikker.

Spørsmålet blir hvor safe man bør spille. At det sitter 4-0 i kløver er en veldig liten sjanse. Å spille så "over"safe koster veldig ofte ett eller flere stikk (minst 1 IMP) hvis de er i samme kontrakt ved det andre bordet. Du skal vente lenge på at en så ekstrem safespilling gir uttelling, men i Sydney på onsdag ville det altså gitt 12 IMP i vår kamp

BREAL 2022

 Høstens herlige bridgeferie er i gang. Her finner du resultater ++. Gå inn på les mer:

Ny nyhetsartikkel

 Da er vi endelig i gang igjen. være bistand fra Harestua og Raufoss ble det en skapelig start, selv om vi håper på bedre oppslutning etterhvert. Som vanlig stakk Svein og John Ivar av med seieren med Hallgeir og Halvard på en hederlig og sedvanlig pallplass. Resultatene kommer vanligvis rimelig tidlig på dagen for onsdagssimultanen, sjekk dem.

En tid framover blir det ikke turneringer. Vi må alle prøve å få med oss noen å trene opp. Hva med å ha en liten premie til beste nybegynner hver kveld?