Avansert søk


1.Høstturnering 2022 - Sammenlagt resultat etter 5.spillekveld

1. 268,88 Ingunn Aasebø - Hans Lauritzen

2. 258,66 Hans Magne Halvorsen - Geir Undheim

3. 255,09 Even Helge Høgbråt - Jon Hagelia

4. 229,01 Fredrik Haugen - Flemming Knutsen

5. 213,21 Kjell Haglid - Ole Arne Kirkeby

6. 211,66 Raoul Matson - Kåre Tore Halvorsen

7. 159,99 Jens Noddeland - Hjalmar Engesvik

Ny nyhetsartikkel

 Gratulerer til herrene som med lavt handikapp tok en klar seier i kveld.

Thorstein M. Buserud og Øyvind Sørli vant klart med 59,63 % foran Morten og Halvor på 56,31 %.

Vi var 10 par i kveldens turnering og neste onsdag starter vi en 4 kvelders Ælg-cup.

Velkommen! 

Kontingent for 2023 i Søm Bk

Kontingent for 2023 i Søm Bk

 

Alle som spiller bridge i Kretsens klubber må betale medlemsavgift i en klubb
(Ikke-medlemmer belastes kr. 50,- ekstra av NBF for hver spillekveld.)

 

Ønsker du å være medlem i Søm Bk er kontingenten for 2023 på kr. 400,-.

Hele beløpet går videre som kontingent til NBF og Kretsen.

 

Betal med Vipps 917 25 895 (Jorun Roald) eller til Søms konto 3000 60 40485

NB! Søm Bk har et gledelig stort antall kursmedlemmer. Pga. mange klubbers korona-
stengninger har NBF vedtatt at alle kursmedlemmer med nr. høyere enn 45320 får
fortsette sitt kurs-medlemskap ut 2023, og slipper derfor å betale kontingenten i år.

 

Hvilken finesse? (Fra WBT MASTERS)


I WBT Masters i København har de tolv lagene spilt åtte 20-spills kamper. Det gjenstår tre kamper torsdag før det blir finalespill på fredag. 

Lag SCORWAY med flere norske spillere leder fortsatt turneringen. Onsdag vant de en klar seier mot helnorske SKEIDAR. Her er imidlertid et spill fra den kampen som SKEIDAR vant. I normalkontrakten 3NT handlet det om å gjette hvilken finesse som ville lykkes.

Giver syd. Alle i sonen.

Syd åpner med 1 kløver. Vest kan ikke doble selv om han har nok HP, for det er ikke korrekt å doble opplysende med vanlig åpningshånd og kun dobbelton i en umeldt major. Etter pass fra vest passer også nord, og øst dobler opplysende. Ø/V ender i 3 NT spilt av vest.

Nord spiller ut en liten kløver, syd setter i kløver knekt og kongen gir stikk. Spillefører har åtte toppstikk og må prøve spar- eller hjerterfinesse for å få tak i det niende. Det ser litt mørkt ut, for syd er favoritt til å ha begge kongene og hvis han kommer inn på en av dem tar de fire kløverstikk. Hvilken finesse ville du prøvd?

Det er vel hipp-som-happ, men hvis hjerterfinessen går kan det blir overstikk om nord har hjerter konge dobbel, og overstikk kan være verd noe det og, selv i lagkamp. Hvis det spilles hjerter til knekten blir det utgang til notering slik det sitter, spillefører får 1+2+5+1=9 stikk siden nord har hjerter konge.

Med SKEIDAR Ø/V ble kontrakten 3NT som ble vunnet, Ø/V +600.

Ved det andre bordet havnet Ø/V i 5 ruter. Det ser ut som om den kontrakten greit bør vinnes etter kløver ut til syds ess. En hjerter kan kastes fra øst på kløver konge, og da bør vel ikke N/S får mer enn ett sparstikk? Men spillefører gikk bet. Jeg vet ikke helt hvorfor, men antar kanskje spillefører hadde noen tanker om å vinne 5 ruter selv om begge majorkongene sitter bak, men så var det det enkle som var det beste i dette spillet - hjerterfinesse. Med +100 ved det bordet vant SKEIDAR 11 IMP som bare ble en redusering siden SCORWAY vant kampen med 18,01 - 1,99 VP (44 IMP).

Ved to bord ble det i dette spillet spilt delkontrakt. Ett par i tillegg til de som gikk bet i 5 ruter havnet i minorutgangen, men de vant den. Alle de andre spilte 3NT. Kun en spillefører gikk bet i 3NT. 

 

   

8. runde i klubbmesterskapet.

 Kveldens vinnere ble Alf Hennig og Ernst. Paret rykket dermed opp på andreplass i sammendraget. Åse m/makker leder fortsatt.

Ny nyhetsartikkel

NBF har vedtatt regler om grønt kort. Hensikten er enkelt og greit å ikke bruke så avanserte system og agresive spillestiler at nybegynnere i klubben ikke klarer å håndtere det. Fra NBF sin nettside henter vi litt av det skriftlige grunnlaget og malen til systemkort:

Regelen

Møter du et par som legger fram det grønne systemkortet, må du spille et helt naturlig system denne runden.

Spillere med handicap >45 kan bruke det grønne systemkortet om de ønsker. I Sarpsborg BK forsøker vi å ha en fleksibel holdning slik at par som ønsker det blir hørt om de ikke nødvendigvis har handicap under grensen.

Konsekvenser for motparten

Motparten til paret som har grønt systemkort, må også spille med et grønt systemkort i denne runden. Motparten får lov til å spille med sin foretrukne fargelengde i majoråpning, dvs. det er fritt fram om man vil spille 4-korts eller 5-korts majoråpning. Man er nødt til å ha minst 2 kort i minorfargen man åpner i.
 
1NT må være 15-17 og (semi)balansert. 2kl er sterk og 2ru, 2hj og 2sp er svake 2 med ca. 5-10 honnørpoeng. 2NT er en sterk åpning, men man kan selv velge intervallet. Alle innmeldinger må være naturlig, med unntak av Michaels og Marmic, og 2kl som begge major over 1NT. Alt dette står på det grønne systemkortet, så man kan se der om man er usikker på hvilke meldinger man kan bruke.
 
Når motparten melder i fred, har de lov til å bruke andre avanserte konvensjoner. Det er vanskelig å vite når man kommer til å melde i fred og ikke, så derfor er det bestemt at hvis det blir krevd til utgang eller begge motstanderne har passet kan man bruke de konvensjonene man ønsker. I tillegg er det lov å bruke det systemet man måtte ønske etter åpning 1NT, 2kl og 2NT.
 
Hovedbegrensningene ligger altså i åpningsmeldingene fra 1NT og oppover, hvilke sterke kravåpninger som kan brukes, og at det må brukes naturlige svarmeldinger på de naturlige åpningsmeldingene.
 

Når kan det brukes?

Det grønne systemkortet er til for å skape en god og trygg overgang fra kurs til klubb. Denne overgangen kan ta lang tid. I Sarpsborg BK har vi noen slike systemkort som er tilgjengelig på alle klubbkvelder, men de er ikke utfylt på alle områder. Alle ferske spillere har rett til å bruke det grønne systemkortet, og det skal være nulltoleranse for protester fra mer rutinerte spillere. 

Se systemkortet (Side 3 og 4 er oppned fordi det passer til printing)

Les reglene

Stian og Bjørn med en sterk 4. plass i Simultanturneringen

Stian og Bjørn sin seier i vår lokale pulje holdt til en flott 4. plass på landsbasis. De var kun 0,14 % fra pallen. Gratulerer så mye!

Roger og Vibeke ble nummer 63 (56,60) og Jan og Torbjørn nr 66 (56,47). Arnstein og Helge fulgte fint opp med sin 124.plass med 52,66 % og Erling og Einar N med 52,06% på 134.plass. Det deltok 329 spillere i tirsdagsutgaven.

En-kvelds

 Det ble spilt 28 spill monrad ved 71/2 bord. 

Rolf L og Karl Magnus vant kveldens turnering klart med Anne G og Wenche Nordnes på andre, Eldbjørg og Berit på tredje. Gratulerer!