Avansert søk


Vårmesterskap i Sydney


I Australia er det gjennom året haugevis med turneringer og festivaler. De fire store "Nationals" er i Canberra (januar), Gold Coast (februar), Melbourne (juni) og Sydney (oktober). Norske spillere har ikke sjelden besøkt både Canberra og Gold Coast for å spille, festivaler som anbefales under den norske vinteren når det er full sommer her nede.

I Sydney spilles nå Spring Nationals over hele 12 dager. Lagturneringen startet på tirsdag. Her er et spill som på mange måter ble avgjørt ved valget av åpningsmelding.

Hvis du spiller med vanlig system, 15-17 grander som kan inneholde femkorts major osv., velger du da å åpne du med 1NT eller 1 spar?

Dette er på grensen, og mange oppvurderte kortene til 18 og åpnet med 1 spar i den hensikt å vise 18-19 grand neste gang. Merkelig nok ble det lettere å finne toppkontrakten for dem som de som åpnet med 1 spar som i første omgang viste kun åpning, 11-12+ poeng. 

Etter grandåpning blir det Stayman og 4 spar over østs 2 spar. Vest har ikke helt til en sleminvitt, det blir å pushe litt for mye selv om det er en bra hånd. Men de som åpnet med 1 spar fikk flere steder svaret 4 kløver - Splinter (singel kløver og kort gode nok til utgang i spar). Da vokser østs hånd til himmels, helt perfekte verdier!

Og det er en meget god slem i spar. Denne sparfargen kan jo godt være uten taper, og i så fall spilles det om overstikk.

Slik det satt måtte det gis bort ett sparstikk. Men det er en god sjanse i tillegg, hjerterfargen kan gi fire stikk og gi parkering for østs tredje ruter. Kløver 7 kan jo trumfes hos vest.

Som du ser kan spillefører ta fire stikk i hjerter for egen maskin, med kongen først, liten til esset som tar med seg nords knekt, så en finesse med vests nier. Da blir det kun den ene taperen i trumf..

Men denne hjerterbehandnlingen er ikke en gang nødvendig. Syd er ferdig mann. Etter å ha gitt bort for spar konge og stjålet en kløver hos vest er det kun den ene potensielle rutertaperen. Og syd som har hjerterlengden er også alene om ruterholdet. Etter ruter dame ut og ruter tilbake fra nord idet han er inne på trumfkongen stjeles øst kløvertaper, så trumfen til bunns. Det ventes med hjerteren, for går den av seg selv går den av seg selv til slutt også. Idet østs siste trumf spilles ser det slik ut:

På spar 5 må syd enten kaste ruterstopperen eller gi opp hjerteren, tolv stikk. 

Ca. 25% av Ø/V-parene fant frem til slemmen. En av dem gikk bet da han prøvde hjerteren for tidlig og bommet på valget, da var det ingen overgang mellom hendene i sluttposisjonen. Alle de andre slemmelderne noterte +980.

 

 

Medlemskontingent for 2023

Medlemskontingent i BK Missklikk for 2023 er på kr 50,-.  Da er man fullverdig medlem i klubben.  Alle som er medlem i en NBF-tilsluttet bridgeklubb må også betale medlemskontingent til Norsk Bridgeforbund; den er for tiden på kr 250,- pr år.  Man kan være fullverdig medlem i så mange bridgeklubber man vil samtidig ved å betale medlemsavgift til den enkelte klubb (denne varierer noe fra klubb til klubb), men NBF-avgiften betaler man bare gjennom en av klubbene.  I tillegg må man gjennom samme klubb betale medlemsavgift til denne klubbens krets (BK Missklikk tilhører Østfold og Follo Bridgekrets).  

Man velger altså selv i hvilken klubb man betaler sitt NBF-medlemskap, klubben du velger tjener ikke noe på dette, pengene går "rett gjennom" klubben til NBF.

Vil du betale NBF-kontingenten for 2023 via BK Missklikk så koster ditt medlemskap hos oss kr 360,-. (kr 50,- til klubben, kr 250,- til NBF og kr 60,- til Østfold og Follo Bridgekrets).  Betaling av kr 50,- eller kr 360,- gjøres enklest til VIPPS nr 725570, merk gjerne betalingen med 2023.  Vi sender ut mail om dette til alle eksisterende medlemmer i slutten av november, men det går helt fint å betale før du får denne mailen.  Ønsker du å melde deg inn i BK Missklikk nå så gjelder ditt medlemskap fra den dagen du betaler og ut hele 2023. Ønsker du å avslutte ditt medlemskap i BK Missklikk er vi glade for om du gir oss beskjed om det slik at vi slipper å plage deg med purringer på kontingent for 2023.  

 

KLUBBKVELD 19. OKTOBER 2022 - DELT SEIER TIL SYVERSBRÅTEN/HALBJØRHUS OG EVJEN/LEIKVOLD

Det ble spilt høstturnering og det møtte 7 par.

Ovennevnte par fikk lik pengsum og delte seieren.Siste pallplass gikk til Vidar og Kolbjørn.

Vi viser til fullstendig resultatliste på hjemmesiden.

Vi gratulerer begge vinnerparene!

Neste torsdag ønsker vi velkommen til 5. kveld av årets høstturnering.

Seriemesterskapet 2022/23

Alle divisjoner er ferdige med SERIEMESTERSKAPET 2022/23

I divisjon hadde vi ett lag kretsen i 1.divisjon. Vinteren ble tung, og lag Kippe klarte ikke å holde plassen. Etter flere år i topp-divisjonen ble det en nedtur. Håper at laget bruker kort tid før de tar turen opp igjen. 

I 2.divisjon som består av tre avdelinger, hadde vi også ett lag. Laget toppet sin avdeling, og ett nytt lag fra Nord-Trøndelag er klar for 1.divisjon. Gratulerer til lag Saur. På laget spilte Jon Saur, Geir Enge, Sigbjørn Færøvik, Pål Arne Mediå, Robert Althe og Ragnar Davidsen.

I 3.divisjon hadde Nord-Trøndelag 5 lag. Ett lag fra Helgeland vant, og det var lag Bonsaksen.

Fra venstre: Ronny Søttar, Bjørn Steffen Breirem, Bjørn Erik Rydland og Geir Hogne Bonsaksen.

Av de fem lagene fra vår krets, imponerte lag Olsen på nytt med en flott andreplass. Dessverre ble det nedrykk på lag Moe.

i 4.divisjon hadde vi i år litt få lag med. Bare ett lag rykker opp, men de vant med stil. Gratulerer til Verdal med opprykk til 3.divisjon.

Fra venstre: Knut Johnny Tuseth, Arnt Åge Haugan, Lars Tuseth (foran) og Stig Indahl. Per Erik Garli manglet da bildet ble tatt.

Vi blir derfor 5 lag fra kretsen også i neste års 3.divisjon.

Alle divisjoner med resultater ligger nedenfor.
 

RESULTATER:
1.divisjon

2.divisjon avdeling A

2.divisjon avdeling B

2.divisjon avdeling C

3.divisjon avdeling C

4.divisjon Nord-trøndelag

 

Kumar: Winning IMPs

Denna bok tar upp de strategier som bidrar till framgång i lagspel. Naturligtvis finns det ingen magisk formel för att vinna i bridge, med tanke på den komplexitet, ofullständig information för båda sidor och de involverade psykologiska elementen. 

kr 229,00

Larsson: Good, Better, Best

Vilken bridgespelare har inte stött på – eller själv undrat – någon eller några av följande frågeställningar? 

kr 229,00

Hvor hardt vil du gå i?

At bridge er spennende er vi alle enige om. Sist tirsdag startet klubbmesterskapet for lag, som går over to kvelder. "Svart  magi" leder etter første kveld, men her kan alt skje og hvem som til slutt vinner er helt åpent.

Bridge er ofte "a bidders game", særlig lagbridge. Det handler om å sette seg sjøl inn i en situasjon der du enten karrer til deg så mye som mulig, eventuelt taper så lite som mulig. En av teknikkene for å oppnå dette er å sperre-åpne. Sperreåpninger har til hensikt å stjele melderom og å gjøre det vanskeligere for motparten å finne ut av tilpassen i sine kort. Det finnes et veld av ulike sperreåpninger og filosofier. Det enkleste er dog ofte det beste, og i bridgekurset lærer man først om åpningen "Svake 2". "Svake 2" er en enkel sperreåpning på 2-trinnet i ruter, hjerter eller spar, og viser 6 kort i fargen (eksakt!) og 6-10p. Personlig mener jeg det er sunt og også sette krav til selve fargen du melder, og "2 av de 3 høyeste" er en fin tilnærming.

Så finnes det noen nye varianter av dette, og mange har en sperreåpning på 2-trinnet som bare krever 5-kort i fargen. Denne har du kanskje møtt ved navnet "Tartan" i klubben, og viser 5-kort i hjerter eller spar samt minst 4-kort i en minor-farge; fortsatt ca. 6-10p.

De mest aggressive forsøker seg på varianter som heller ikke har krav til sidefarge, og noen har også varianter som ikke krever så mye poeng. Slike aggressive sperreåpninger fordrer gode avtaler og god forståelse makkerne i mellom. Du skal også ha litt tillit til egen spilleføring, da du enkelte ganger kan komme i vanskeligheter.

På tirsdag var dette spill nummer 1:

En kjapp analyse viser at ØV her har god tilpass i hjerter, og spiller greit hjem 4 hjerter med 11 stikk. De eneste to taperne er i trumffargen. Ofte har det gått pass helt rundt til vest, som åpner 1 kløver, nord kan ha meldt inn 1 spar og ØV finner nå ofte tilpassen i hjerter. Avhengig av stil melder dere utgangen.

Men vinneren i dette spillet kan fort være den som sperreåpner med 5-kortsfarge! Se for deg at nord i stedet for pass velger å åpne i 2 spar. Jeg vil ikke anbefale noen å melde inn 3 hjerter med øst sin hånd, og hva gjør du i vest hvis det går 2 spar-pass-pass før deg? Du har åpning, men styrken er i motpartens farge. En dobling vil ikke gi makker en god beskrivelse av din hånd, og personlig ville jeg ha passet med vests hånd.