Avansert søk


Ny nyhetsartikkelÅrsmøte

 

  

Årsmøte 2023 avholdes 23 Februar kl 18.00

Forslag til årsmøte må leveres styret senest 16 februar.

Kamplenker

Kamplenker

Vi publiserer lenke til de faste tidspunktene på denne siden - lenker sendes IKKE ut til lagkapteinene.
Alle kamper på andre tidspunkt settes opp som enkeltkamper med lagkapteinene som kampstartere. Der er det ingen TL, og lenkene publiseres ikke på denne sida - lagkapteinene må sende ut lenke til sitt lag.

Dag Dato Klasse Runde Lenke
Man 17/4 Åpen/Elite 1/16 / 1/8-finaler Kamplenke
Søn 2/4 Åpen/Elite 6-7 Kamplenke
Fre 31/3 Åpen/Elite 6-7 Kamplenke
Man 27/3 Begynner 6 Kamplenke
Man 27/3 Åpen/Elite 7 Kamplenke
Søn 26/3 Begynner 6 Kamplenke
Søn 26/3 Åpen/Elite (1) 6 (7) Kamplenke
Man 20/3 Begynner 6 Kamplenke
Man 20/3 Åpen/Elite 6 Kamplenke
Søn 19/3 Begynner 5 Kamplenke
Søn 19/3 Åpen/Elite 5 Kamplenke
Fre 17/3 Åpen/Elite 5-6 Kamplenke
Man 13/3 Åpen/Elite 4-6 Kamplenke
Søn 12/3 Begynner 5 Kamplenke
Søn 12/3 Åpen/Elite 4(2) Kamplenke
Fre 10/3 Åpen/Elite 3-4 Kamplenke
Man 6/3 Begynner 4 Kamplenke
Man 6/3 Åpen/Elite 2-4 Kamplenke
Søn 5/3 Begynner 3 Kamplenke
Søn 5/3 Åpen/Elite 3(5) Kamplenke
Man 27/2 Begynner 3 Kamplenke
Man 27/2 Åpen/Elite 3(1) Kamplenke
Søn 26/2 Begynner 2 Kamplenke
Søn 26/2 Åpen/Elite 2 Kamplenke
Fre 24/2 Begynner 2 Kamplenke
Fre 24/2 Åpen/Elite 2 Kamplenke
Man 20/2 Begynner 2 Kamplenke
Man 20/2 Åpen/Elite 2 Kamplenke
Søn 19/2 Begynner 1 Kamplenke
Søn 19/2 Åpen/Elite 1 Kamplenke
Fre 17/2 Begynner 1 Kamplenke
Fre 17/2 Åpen/Elite 1 Kamplenke
Man 13/2 Begynner 1 Kamplenke
Man 13/2 Åpen/Elite 1 Kamplenke

 

Utspillet


Det er mye som kan være vanskelig i bridge, og noe er tilfeldig. Utspillet er nok noe av det mest tilfeldige selv om det er noen "kjøreregler" som kan hjelpe i mange spill. Av og til er det dog helt tilfeldig, og et normalt utspill kan dytte på en kontrakt, et merkelig utspill som normalt ingen finner kan være genialt. Her tar vi med utspill hvor utspillet ble avgjørende i finalen av National Open Teams i Canberra søndag.

I denne kongressen spilte jeg og makker på lag med fire australiere, gode spillere. Laget gjorde det bra i den første turneringen (South West Pacific Teams) og ble nr. 3 ikke langt bak vinnerlaget. Så fulgte en ny lagturnering hvor kun de åtte beste lagene fra SWPT deltok, utslagskamper som alle varte en hel dag (64 spill). Vi vant vår kvartfinale, men så ble det bråstopp etter begredelig spilling i semifinalen.

Dette spillet er fra finalen mellom to av forhåndsfavorittene, lag Ashton og lag Ziggy, og du kan prøvde deg som utspiller med vests kort.

VEST, UTSPILLER

Det du vet er at nord har lang hjerterfarge, syd har tilpasning til den fargen og ca. 20-21 poeng. De har definitivt kontroller over alt, men du har ett ess. Det er kanskje ikke noen god ide å ta det esset nå siden du sitter bak han med alle storkortene. Hva ville du spilt ut?

Vinnerlagets vest spilte ut spar dame. Det var ingen suksess selv om det fortsatt ikke var helt over:

Spar dame i utspill løste sparfargen for spillefører da han spilte på at utspillet var fra Q-J, ikke fra damen tynt dobbel (usannsynlig), eller damen singel. Så han stakk utspillet hos syd og tok senere finesse over vests knekt med liten til nieren. Det måtte litt mer til. Nå kunne en ruter kastes fra nord på syds kløver, men det var fortsatt igjen ruter J-10 dobbel mot kongen tredje. Det måtte tippes om øst satt med esset eller damen. Da spillefører gjettet riktig i ruter ble det en fet +980 til notering. 

Ruter ess i utspill gjør det enkelt. Da kastes en spar på syds kløver og ruterfinesse kan tas over østs dame.

Uten spar dame eller ruter ess i utspill er det veldig vanskelig, men mulig. Spar kastes i så fall på syds kløver,  og det blir igjen J-10-4 i ruter mot K-8-6. Om spillefører må åpne den fargen selv blir det to tapere normalt da nieren mangler (har man det kortet i stedet for åtteren blir det ren finesse), bare prøv selv. Slemmen kan dog vinnes med åpne kort, uansett utspill. Det må imidlertid et spektakulært og komplisert sluttspill til som spesielt interesserte kan pusle litt med selv.

Ved det andre bordet ble nord spillefører, og kløver dame ble utspillet. Da ble det litt for vanskelig for spillefører som endte med å gå en bet, 14 IMP til lag ZIGGY. Men det ble lag ASHTON som til slutt vant finalen etter en sterk avslutning av kampen.

 

 

 

Resultater 3. og 4. div

Resultater 3. div avd F

Resultater 3. div avd E

Resultater 4. div Bergen

Tidskjemaene finnes i innlegget under. For 4. divisjon blir det 6 lag, men endret til 5 20-spillskamper med bytte halvveis, slik at det blir spilt 3 kamper på lørdag og 2 på søndag.

Uvanlig stampemelding


Å stampe skjer som oftest når man har en fin trumftilpasning, bra fordeling og ellers ikke så sterke kort. Man melder over motpartens utgang (stamper) som en tror står i håp om at noen doblede bet blir billigere enn å måtte notere soneutgang i motparten kolonne. Det er selvsagt ikke alltid så lett å vite, kanskje står ikke motpartens utgang - det kalles "fantomstamp" (Phantom sacrifice). Dessuten kan det hende det noen ganger blir for mange bet og følgelig for kostbart å stampe.

Fra kampen om å holde seg i 1.divisjon tar vi med et spill til fra samme kamp som vi forleden fortalte om et fint skvisinnspill i motspill.

I dette spillet forekom en nokså uvanlig stampemelding.

Øst åpnet med 1 hjerter og Lasse Aaseng (Oslo 1) meldte inn 2 ruter. Det er nok en innmelding ikke alle er enige i faresonen, men han hadde i alle fall en hånd som ganske sannsynlig vil produsere mange stikk om makkeren melder mye i tro på at innmelderen har noe mer. Det er dessuten mindre fare for å bli doblet når man har en så lang og god farge enn man melder inn med for eksempel 11-12 poeng og kun femkorts farge og slikt, hender som mange melder inn nokså automatisk med.

Naturlig nok tenkte nord (Tom Johansen) at utgang måtte ha gode sjanser, og han sa 3NT direkte. Øst ville ikke gi seg og sa 4 kløver. Etter pass fra syd sa vest 4 hjerter. Nå ble plutselig nord ikke så sikker på om det var egen side eller Ø/V som hadde utgang. Øst har sikkert ti-elleve kort i de to fargene, og nord regner med at hjerter konge sitter i saks. N/S har neppe mange ruterstikk å hente i motspill. Så Johansen fant ut det kanskje ville være riktig å stampe i 4NT selv om N/S er i ugunstig sone! Han regnet med å gå en bet eller to, men kanskje udoblet, og det ville være greit om motparten faktisk har 4 hjerter i kortene. 

Det hadde de ikke, det blir ikke mer enn ni stikk i hjerterkontrakt. Det kan vel fort bli bare åtte og. 

Så dette var altså en mislykket stamp, en såkalt famtomstamp?

Nei, faktisk ikke. Det viste seg å ikke være en stampemelding i det hele tatt!

Kløver ess kom ut fulgt av skift til ruter dame. Johansen så det var bare åtte sikre stikk, og bestemte seg for å sette opp ett kløverstikk ved sett fra hans synsvinkel trolig gi bort til både kløver konge og knekt hos øst. Men da kløver knekt kom på fra vest (om han ikke dekker tieren blir det to kløverstikk til spillefører for Q-8) var ett stikk i fargen godspilt uten at Ø/V fikk beten med tre kløverstikk pluss hjerter ess. Da spar dame viste seg å sitte dobbel ble det tre stikk i den fargen og totalt ti stikk, 4NT meldt og vunnet. Da en desillusjonert motspiller forsaket seg ble det ett ekstra overstikk for kløver 2 i sluttpossen, elleve stikk og +660.

Sammen med 140 fra lagkameratenes 3 hjerter med ni stikk ga spillet 13 IMP til Oslo 1 som trengte poengene for å holde seg i toppserien. Det greide de til slutt, men med liten margin. 

  

4. divisjon Østerdal - Gratulerer til Engerdal BK 2!

Siste helg av seriemesterskapet 2022/2023 4. divisjon Østerdal ble spilt lørdag 11.02. og søndag 12.02. ved Øiseth Hotell (Rendalen).

 Vi gratulerer "pallen":

1.  Engerdal BK 2   

2.  Rendalen BK  

3.  Folldal BK  

 

Bildet viser vinnerlaget; her representert med Svein Magnus Næsheim, Jan Erik Sæter, Geir Stubsveen og Svein Ove Nordsveen.  Odd Helge Nesheim deltok også på laget.