Avansert søk


Formiddagsbridge

FORMIDDAGSBRIDGE

NBF Buskerud arrangerer formiddagsbridge i samarbeid med Sidsel Elvestad og Magne Vike hver dag kl. 10.00.

Lenker:
https://www.facebook.com/groups/961485201244560

https://sidsels-ting-tang.webnode.page/

Turneringene består av 14 spill og koster kr 10 pr. spiller. Ingen mesterpoeng.
Overskuddet går i sin helhet til rekrutterings- og juniorarbeid i Buskerud krets.

Vinter 1 Kveld 1

 Første kveld i Vinter 1 ble vunnet av Frank Bogen o Leif Riksvold med 64,0 foran Håkon og Anne Irene Bogen mde 63,0. På tredjeplass fulgte Martinus Birkelund og Rolf Einar Dahlmo med 56,0.

Resultat 16. februar

Det møtte ti par til andre runde av Klubbmesterskapet. Tor Eivind og Mini vant med 63,4 %. Bjørn og Tor Kyrre ble nummer to med 58,3 %, og Freddy og Arnt tok tredjeplassen, og fikk 52,8 %.

Sammenlagt etter to av sju runder:

Tor Eivind - Mini...............118,3%
Bjørn - Tor Kyrre..............110,4 %
Knut - Ståle.....................106,7 %
Ivar - Henning..................107,9 %
Pål - Gunnleiv...................102,8 %
Freddy - Arnt....................102,8%
Karl Henrik - Asbjørn..........102,3%
Odd Roar - Marian..............100,2%
Asbjørn - Brynjar..................87,0 %
Sverre - Johnny....................87,0 %

Vinter 1 Kveld 2

Andre kveld i Vinter 1 ble vunnet av Håkon og Anne Irene Bogen med 64,0 foran Roger Fagerdal og Tommy Kristiansen med 59,0. På tredjeplass fulgte Per Tjelmeland og Leif Riksvold med 53,0.

I sammendraget etter to kvelder leder Håkon og Anne Irene Bogen med 127,0 foran Leif Riksvold og Frank Bogen med 117,0.

Se alle resultatene under les mer... 

Klubbmesterskap 2023- 4jde runde

12 bord denne gangen- nå slår vi snart alle rekorder for stort fremmøte i klubben!

Etter 28 spill monrad sto Marianne og Knut øverst på pallen med Jan og Per på andre, Svein og Rolf L på tredje. Gratulerer!

Og samtidig spilte vi Simultan med resten av Norge- 299 par deltok. Og SoonBK gjorde seg godt bemerket i det øvre skiktet av resultatlista med 8. plass til Marianne og Knut, 16. til Eldbjørg og Berit, 23. til Rolf L og Svein, 31. til Per og Jan, 32. til Rolf A og Øyvind, 52. til Tom A og Karl. Gratulerer! 

Eldbjørg informerte om at hun vil fortsette kursing i et nytt format- denne gangen en halv time før klubbturneringen starter! Still opp- nå får mange av oss en supersjanse til å bli bedre, forstå logikken i meldingene enda bedre og ikke minst få dem til å sitte! Dette ser vi frem til!

Årsmøte tirsdag 21. februar

OPPDATERING: 

Det er ingen innkomne saker til årsmøtet innen fristen så da blir det vanlig årsmøtesaker (ref vedlagte innkalling)

HUSK! Møt opp på årsmøte kl 17 - tirsdag 21. februar 2023.  Velkommen

Det innkalles til årsmøte i Flesberg Bridgeklubb se Innkalling

Endelig saksliste med sakspapirer sendes ut etter eventuelle inkomne saker er registrert, senest 1 uke før årsmøte.

Simultanturneringen i går

Resultatet er lagt ut på bridge.no. Det deltok 299 par. Vår pulje finner du som H. Ikke uventet ble Stian og Bjørn best på en 46. plass med 57,7 %. Ludvig og Anne fulgte godt opp med sin 63.plass mens Finn-Erik og Lars Håvard ble nr 100. Trykk deg nedover lista for å finne ditt parnummer.

Best ble et par fra Namsos med 70,6%. Legg  merke til at Horten BK kom på pallen ved Liv Strøm - Svein Harald Riisnes.

Jeg får ta forbehold om samtlige puljer har levert inn sine resultater elektronisk, selv om deltakerpuljene etter boka skal sende inn filen snarest mulig etter endt turnering, helst fra lokalet............

Klubbmesterskap 2023

 Klubbmesterskap over åtte kvelder er nå avsluttet. Sammenlagtresultatene kan du se her (excel).

Grude - Bakke til topps i Reykjavik


I Reykjavik Bridge Festival Open Pairs deltok 153 par. Helt til topps gikk norske Tor Eivind Grude og Christian Bakke. Det var mange kjente, internasjonale navn i toppen. For Norge fulgte Jostein Sørvoll - Svein Aril Naas Olsen godt opp og tok 4.plassen. 

Hele resultatlisten finner du her.

Her er et spill fra parturneringen hvor syds valg av første melding ble avgjørende ved mange bord. Forsøk deg selv og se om ditt valg ville blitt full klaff. (Giver øst, Ø/V i sonen)

    SYD

Du sitter altså syd og skal melde etter østs åpning som giver, med Ø/V i sonen: 

Spørsmål 1: Hva melder du om øst åpner med svake 2 hjerter?

Spørsmål 2: Hva melder du, og hva er planen videre om øst åpner med 2 ruter, Multi (normalt svake 2 i hjerter eller spar)?

Mot begge de to åpningene går det an å melde inn 2NT som sterk, naturlig grand. Det gjør det ofte enkelt, du har i alle fall fått fortalt styrken din med det samme.

Er det en mulighet å passe? Kanskje kan vi få et deilig beteplukk og muligens doblet også om makker er med i siste hånd. Men det er jo ingen garanti for det. 

Jeg liker i sånne situasjoner å melde inn 2NT ganske ofte, spesielt mot Multi da det gjør det vanskelig for nestemann. Hvis han har tilpasning til bare en majorfarge og ganske bra kort vet han ikke hvilken farge makkeren har og følgelig vet han ikke om han kan ta sjansen på å melde. Passer han kan de gå glipp av en god kontrakt med en fet majortilpasning, men det er ingen garanti for det - en av ulempene med Multi. Dessuten, hvis syd melder inn 2NT blir det vest som skal spille ut mot kontrakt spilt av syd, og vest vet ikke hvilken majorfarge øst har.

At syd passer over østs åpning har dog mye for seg spesielt mot Multi. Hvis syd passer og vest melder 2 spar - pass eller korriger - og øst passer kan syd doble opplysende. Og jackpot kan det i disse soneforholdene bli om syd passer, vest melder 2 hjerter som pass - korriger, og makker på nords plass har til en opplysende dobling. Hvis nord dobler og øst passer som da viser hjerterfarge kan syd straffepasse. Det bør vel kunne gi minst to doblede som bør være bra og slår utgang N/S utenfor sonen? 

Slik så hele spillet ut:

En rekke Ø/V-par ble straffedoblet i 2 hjerter. Nord har perfekte kort for opplysende dobling om det starter Multi 2 ruter fra øst, pass fra syd og 2 hjerter som pass/korriger. Også om det går svake 2 hjerter og syd velger å passe vil nord komme med en opplysende dobling i siste hånd. Da har N/S motparten plassert godt i grautfatet...

Ett par gikk fem doblede i 2 hjerter, -1400. Det er vanskelig å se for seg hvordan spillefører fikk kun tre stikk i hjerterkontrakten, men det er en annen sak. Fire Ø/V par måtte notere -1100 for fire doblede bet i 2 hjerter, og under det kom en lang rekke -800 og også noen -500 som alle slår utgang N/S.

De som ikke fikk hektet Ø/V kom stort sett i 3NT. Det er i teorien maks ti stikk, men de som noterte +430 for ett overstikk i grand (bl.a. de som satt N/S mot vinnerparet) fikk under middels for det teoretiske maks resultatet. De som fikk tak i elleve stikk i 3NT fikk endel pluss, og noen fikk tolv men ble også de slått av rekken med fete scorer for doblede bet der Ø/V spilte kontrakt.